Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Internationalisering binnen het MBO
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
SURF: Internationalisering en ICT
Het Nederlandse onderwijs:
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Hoofdlijn Communicatie
1 Digitalisering in Europees perspectief Veranderende context... veranderende vaardigheden? New skills for new jobs is het EU-credo.
Het Europass certificaatsupplement
Jaap van Lakerveld Directeur
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
English and IPC How to teach content through English.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Basisvorming Internationale ontwikkelingen Werkseminarie PAV 20 november 2014.
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
KA 1 project: BE02-KA Het ontwikkelen van een e-safe e-learning leeromgeving.(platform) Groeien naar een tabletschool Gebruik van tablet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
CLIL-didactiek voor Duits
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Jaap van Lakerveld Directeur
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.
Koen Rapstok senior adviseur ERAC Veghel, 12 oktober 2017
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Educational support & innovation
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Jannes Huisman Senior coach
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Career guidance for employees
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015

Overgangsituatie Onderwijs in een industriële samenleving  Gericht op kennisoverdracht  Leerkracht en boeken als bron van kennis  Lessen gebaseerd op de lagere niveaus van de taxonomie van Bloom: Kennis, Inzicht en Toepassing  Passief leren  Gefragmenteerde lessen en curriculum  Gebaseerd op behoeften van werkgevers in een industriële samenleving  Boeken, schriften, pennen staan centraal  Vindt vooral binnen klaslokalen plaats  Onderwijs in een kennissamenleving  Gericht op kennisconstructie  Leerkracht als coach van leerlinggestuurde leerprocessen  Lessen gebaseerd op de hogere niveaus van de taxonomie van Bloom: Analyse, Synthese en Evaluatie  Actief leren  Vakoverstijgende projecten  Gebaseerd op behoeften van werkgevers en maatschappij in een kennissamenleving  Blended learning met rijk gebruik van ict  Interactie binnen en buiten school

Taxonomie van Bloom

EUROPEAN AREA OF SKILLS AND QUALIFICATIONS 2013  Basic skills  Key competencies  New skills for new jobs  Skills for life  Soft skills  Transversal skills  2ith century skills

Basic Skills BASISEDUCATIE  Bijscholing  Opfriscurussen  voor volwassenen met een beperkte of onafgewerkte schoolloopbaan of die er in hun werk tegenaan lopen dat ze deze kennis onvoldoende beheersen Zeven leergebieden  Nederlands voor Nederlandstaligen  Nederlands voor anderstaligen  Alfabetisering in het Nederlands als tweede taal  Rekenen/wiskunde  Algemene vorming  Computervaardigheden  Opstap Frans en Engels

Basic Skills  Nederlands voor Nederlandstaligen  Nederlands voor anderstaligen  Alfabetisering in het Nederlands als tweede taal  Rekenen/wiskunde  Algemene vorming  Computervaardigheden  Opstap Frans en Engels De kritiek: Nadruk op vaardigheden ten koste van reflectie  LITERACY  NUMERACY  DIGITAL SKILLS Zeven leergebieden

European Basic Skills Network Oorspronkelijk  Literacy  Numeracy  Digital competence  Oral communication and language competence for immigrants Uit te breiden met  Entrepreneurship  Soft skills  Other key competences

 1) Communicatie in de moedertaal 2) Communicatie in vreemde talen 3) Wiskundige competentie en competenties om om te gaan met wetenschappelijke kennis en technologie. 4) Digitale competentie 5) Leren leren 6) Sociale en burgerschapscompetenties 7) Ontwikkeling van initiatief en ondernemerschap 8) Cultureel bewustzijn en expressie Key Competences 2006 Samenhang van kennis en vaardigheden, de toepassing ervan en de reflectie erop

Softskills  Sociale vaardigheid en studievaardigheden  Doorzettingsvermogen  Netheid  Effectief op het internet kunnen zoeken  Reflecteren  Informatievaardigheden,  Organisatievaardigheden  Teamwork  Leiderschap  Op opbouwende wijze omgaan met culturele verschillen  Culturele Intelligentie  Lesgeven  Onderhandelen  Motiveren van zichzelf en anderen  Coachen  Luisteren  Metacognitieve vaardigheden "nadenken over denken" Term uit ICT-wereld: aanvulling op hard skills  Persoonlijke  Emotionele  Sociale  Intellectuele vaardigheden

New skills for New Jobs 2008  Better anticipation of future skills needs  Better matching between skills and labour needs  Bridge the gap between the worlds of education and work Transversal skills  problem-solving and analytical skills,  self-management and communication skills,  linguistic skills, and more generally,  "non-routine skills".

EUROPASS 2005 personal skills and competences  Social skills and competences  Organisational skills and competences  Computer skills and competences  Artistic skills and competences  Other skills and competences  Driver licences  Initiatief van EU om mobiliteit bij werken en leren binnen Europa te vergemakkelijken. Europass bestaat uit vijf documenten, waarmee burgers van de EU hun kennis en vaardigheden op uniforme wijze kunnen vastleggen.

EUROPEAN AREA OF SKILLS AND QUALIFICATIONS  Flexibele leerwegen  Aanpassing aan nieuwe ontwikkelingen zoals internationalisering en digitaal leren  Coherentie en versimpeling van Europese transparante tools  EQF >>>> NLQF  Europass  EQAVET  ECTS, ECVET

DG Employment, Social Affairs, Skills and Labour mobility EUROPEAN AREA OF SKILLS AND QUALIFICATIONS:  How to place a stronger focus on higher and more relevant skills?  Further strengthening links between education/training, mobility and the labour market  Adapting to internationalisation trends  Ensuring overall coherence of tools and policies and further implementing the learning outcomes approach  Ensuring clarity of rules and procedures for the recognition of skills and qualifications for further learning  Increasing the focus on quality assurance  Providing learners and workers with a single access point to obtain information and services supporting a European area of skills and qualifications. Een bedreiging of de ultieme erkenning van het belang van adult learning?

Skills for Life

 How to place a stronger focus on higher and more relevant skills?  Further strengthening links between education/training, mobility and the labour market  Adapting to internationalisation trends  Ensuring overall coherence of tools and policies and further implementing the learning outcomes approach  Ensuring clarity of rules and procedures for the recognition of skills and qualifications for further learning  Increasing the focus on quality assurance  Providing learners and workers with a single access point to obtain information and services supporting a European area of skills and qualifications. European Area of Skills and Qualifications