2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
1.
2.3 Groot-Brittannië en India
Demografie.
Sloppenwijken.
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Aantekening §1 B-nummers.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Indonesië.
Brugklas hoofdstuk 4.
De Amerikaanse stad..
§ 20: Verkeer en inrichting
AFRIKA.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Bij paragraaf 9. Urbanisatie De wereldbevolking groeit snel De stedelijke bevolking groeit nog sneller, nu leven er voor het eerst meer mensen in de stad.
Over steden en verstedelijking
Herhaling 1.De slow food-beweging is een reactie op de globalisering en zij willen meer streekgebonden producten. 2.Bij een boer die ook verdient aan toerisme.
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
ZUID AFRIKA, EEN ONTWIKKELINGSLAND?
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Een wereld van verschil
Welke stad is de grootste van de wereld?.
Een wereld van verschil
Door Fleur Bel en Lotte Heijnen
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par 2.
2 th 1 Ontwikkeling § 2-3.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
Kan een werelddeel krimpen?
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Voorbeeld van een Latijns Amerikaanse stad
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Over steden en verstedelijking
2 B.
H10 Grootstedelijke gebieden in de VS
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
A Americans on the move A PENTA
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Niet alleen op de wereld
Niet alleen op de wereld
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3

Wat is een stad? Wat is een stad? Een stad heeft een bepaald aantal mensen Een stad heeft veel gebouwen op een klein gebied De beroepsbevolking werkt vooral in de industrie en dienstensector Er zijn belangrijke voorzieningen zoals…

Verschillen tussen steden Welke drie soorten steden zijn belangrijk? Megasteden, wereldsteden en hoofdsteden Megasteden, want… ze zijn ontzettend groot, > 10 mln inwoners Hoofdsteden, want… hier zit altijd de regering van een land Wereldsteden, want… ze zijn groot én verbonden met de hele wereld

Soorten steden Wat voor stad is Tokio? Hoofdstad, wereldstad en megastad Wat voor stad is New York? Wereldstad en megastad Wat voor stad is Amsterdam? Hoofdstad Wat voor stad is Rio de Janeiro? Megastad

Stedelijk netwerk in westerse landen Klik op de knop en in de internetpagina op de knop [view image comparison] voor een schuifkaart tussen de wegen en het licht. Wat valt je op? Oost: veel steden, veel wegen: goede verbindingen = stedelijk netwerk. West: veel minder.

Primate city Waar? Meestal alleen in ontwikkelingslanden, maar ook Londen en Parijs… Wat is een primate city? Groter en belangrijker dan 2e stad Waarom in niet-westerse landen aan de kust? Door export in koloniale tijd Gevolg voor rest van het land? Weinig kansen, primate city trekt alles naar zich toe.

Verstedelijkingsgraad 80-90% betekent: Urbanisatie Verstedelijkingsgraad 80-90% betekent: 80-90% van de mensen in een land woont in een stad. Dit is vooral in westerse / niet-westerse landen Dit is vooral in westerse landen. In niet-westerse landen is de urbanisatiegraad vaak veel lager, zo’n 10-40%

Veranderingen in steden Werk, welvaart, kansen in de stad of vlucht uit de ellende op het platteland. Waarom trek naar stad? Groei van de stad door: Urbanisatie

Groei van de stedelijke bevolking 2 oorzaken snelle groei? Immigranten 2. Geboortenoverschot – natuurlijke bevolkingsgroei

In niet-westerse landen… Steden groeien nog steeds heel snel. De urbanisatie is nog heel belangrijk. Wat is heel hoog? Het verstedelijkingstempo of de verstedelijkingsgraad? Het verstedelijkingstempo is heel hoog.

In westerse landen… Na 1950 minder groei door: suburbanisatie De verstedelijkingsgraad is heel hoog. Wat is heel hoog? Het verstedelijkingst

Westerse stad: goed gepland Suburb Arme of rijke bewoners? rijk CBD Arme of rijke bewoners? Hier woont geen kip. Oude woonwijk Arme of rijke bewoners? arm

Niet-westerse stad: ongepland Ook een CBD. Kenmerken? veel kantoren hoge gebouwen hoge prijzen weinig inwoners Veel bedrijvigheid op straat, door: informele sector slechte planning

Niet-westerse stad krottenwijk waarom daar? goedkoop, maar gevaarlijk: bij vliegveld, spoor en weg of water CBD volkswijken villawijk kenmerk? wel arm, maar iets beter dan krotten waarom daar? dichtbij CBD

Verkeer in een megastad

Verkeer in niet-westerse megastad Waarom scooters? Niet rijk Oorzaak enorme vervuiling? Teveel verkeer, weinig maatregelen, weinig planning Kabelbaan is een oplossing voor 2 problemen. Welke? Vervoer naar steile delen openbaar vervoer, minder luchtvervuiling