Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
LOB-middag Haaglanden
BattleBots The school battle.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Een leertraject voor SLBers SLB met DRIVE
Leren, loopbaan en burgerschap
Van, voor én door het onderwijs.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
First ID project Huygens College
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Loopbaanbegeleiding en ouders
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Studiekeuze voor ouders
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
Volgende stap in de loopbaan van …
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Lesgeven in en over diversiteit
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
LOB binnen Taalbrug DG.
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Basiskennis LOB.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Het is vandaag Girlsday!
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
LOB binnen Taalbrug DG.
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
Naar een typologie van scholen
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Keuzes maken in VMBO Korte impressie Open HUIS
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Heb jij ballen voor scrummen?
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen dr. Kariene Mittendorff Mittendorff Onderwijsadvies/ Saxion Hogescholen

Motivatie als drijfveer… Studiekiezers moeten gemotiveerd zijn om op zoek te gaan naar wie ze werkelijk zijn, wat ze echt willen én wat hun mogelijkheden zijn.

Hoe worden leerlingen bewust van hun eigen motivatie? Hoe stimuleren we dat? Hoe worden leerlingen bewust van hun eigen motivatie? Opdrachten? Testjes? Reflectieverslagen?

Leren over motivatie… Ingaan op betekenisvolle ervaringen en talenten van leerlingen… Zorgt voor intrinsieke motivatie én bewustwording!

Reflectieproces

Belang van een dialoog Uit onderzoek blijkt: dialoog is het meest belangrijke begeleidings-onderdeel in het keuzeproces… Daarom ook steeds meer de nadruk op het voeren van loopbaangesprekken met leerlingen, ook tussen mentor en leerling

Gesprekken tussen mentor en leerlingen… Uit onderzoek blijkt: Vooral gesprekken met leerlingen waar het NIET goed mee gaat Vooral gesprekken over studieresultaten “Er is te weinig tijd voor!” “Ik wil wel maar ik weet niet hoe…”

Mentor en decaan in samenspel Mentor als spil in gesprekken met de leerling over zijn of haar ervaringen, talenten, toekomstambities en actiepunten Decaan als expert als het gaat om beroepskeuze thematiek Decaan als ‘coach’ van de mentor Decaan als facilitator bij het voeren van deze gesprekken binnen de school

Wat bepaalt de kwaliteit van loopbaangesprekken met leerlingen? Inhoudelijk: over welke onderwerpen stel je vragen Betekenisvolle ervaringen Talenten, kwaliteiten, interesses Exploratie, meer onderzoek, actiepunten Vorm: hoe praat je met een leerling Gesprekstechnieken Gelijkwaardig gesprek Rol van coach i.p.v. docent

Uitdagingen voor mentoren Hoe voer ik een goed loopbaangesprek? Zowel qua inhoud als qua vorm! Hoe word ik in een gesprek coach i.p.v. docent? Waar haal ik de tijd vandaan om met elke leerling individueel een gesprek te voeren? Een paar keer per jaar? Hoe zou ik dat creatiever op kunnen lossen, bijvoorbeeld in klassikale activiteiten?

Uitdagingen voor decanen Het proces van loopbaanbegeleiding op verschillende manieren in school te ondersteunen: Mentoren helpen bij het ‘verwerken’ van alle betekenisvolle ervaringen die leerlingen opdoen Mentoren begeleiden bij het bekwaam worden in loopbaangesprekken Zoeken naar manieren om talentontwikkeling in de klas of in de hele school te stimuleren Creatieve oplossingen zoeken voor het aangaan van een dialoog met leerlingen

Succes! Vragen? www.mittendorffonderwijsadvies.nl of k.m.mittendorff@saxion.nl