Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Educational model for assessment
Formatief - summatief evalueren
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Landelijke Platformdag Gehandicapten
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Toetsvormen en toetsbeleid
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Onderzoek ontmoet praktijk
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Lidy van der Worp (RENN4)
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Toetsconferentie 11 november 2014
Presentatie HSN-conferentie
Leren in de beroepspraktijk
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Gebruik van rubrics bij practica
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Als opleiding aan de slag rond evaluatie
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Toetsing Faculteit Onderwijs Locatie Heerlen, Maastricht & Sittard Anneriet Florack september 2011.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Werken aan een & aanpak ECTS-fiches.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Kwaliteit van toetsing onder de loep
Formatief versus summatief
Zorgen en borgen Groepswerk GZW
Workshop academisch schrijven
ETUDE Toetsservicesysteem
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Teken je toetsprogramma!
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Werksessie Verslaglegging van examencommissies
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg

Doel Kennismaking met de kwaliteitspiramide van eigentijds toetsen en beoordelen Inzicht krijgen in de manier waarop opleidingen kunnen werken aan het optimaliseren van die kwaliteit van toetsen en beoordelen.

Hedendaags toetsen = Focus op kwaliteit van toetsing Basisvoorwaarde om juiste beslissingen te kunnen nemen: selectie, classificatie, plaatsing, certificering kwaliteit onderwijssysteem om de doelen van onderwijs te bereiken: het ontwikkelen, socialiseren en kwalificeren van studenten (Biesta, 2009).

Kwaliteit van toetsing “Er is sprake van kwaliteit van toetsing als ….” geeltjes

Betrouwbaarheid Validiteit Relevantie Objectiviteit Efficiëntie Moeilijkheid

Kwaliteitskader (Baartman, e.a., 2007)

Kwaliteit van een toetsprogramma Een toetsprogramma: een bewust en beargumenteerde combinatie van toetsvormen, passend bij de doelen en opbouw van een opleiding.

Kwaliteit van een toetsprogramma Toetsprogramma geeft inhoudelijke sturing Kwaliteit van het eindniveau is leidend Formatief toetsen Helderheid over doelen en criteria Toetsprogramma geeft organisatorische sturing: Logische leerlijnen op basis van gelijke doelen Grote onderdelen Activerend onderwijs Beperking van het aantal herkansingen Compensatoir toetsen Cesuur (Cohen-Schotanus e.a., 2013; Vermeulen et al. 2012; van Berkel, Jansen en Bax, 2012)

Kwaliteitspiramide voor eigentijds toetsen en beoordelen (Joosten-ten Brinke, 2010) kwaliteit

Kwaliteit van toetsing (Joosten-ten Brinke, 2010; Sluijsmans, Peeters, Jakobs & Weijzen, 2012)

Kwaliteitsborging Om kwaliteit te kunnen waarborgen moet duidelijk zijn wat kwaliteit is en waardoor kwaliteit beïnvloed wordt.

Toetsproces 0. Toetsontwerp 1. Toetsspecificatie 2. Item- constructie 4. Afname 5. Beoordelen en analyse 6. Cijfers geven 7. Nabespreken, evalueren en bijstellen Toetsproces Formatief versus summatief toetsen 13

Kwaliteit van toetsbeleid Martens, R. & Moerkerke, G. (2014)

Hedendaags toetsen Focus op kwaliteit, waarbij kwaliteit meer is dan de kwaliteit van de toets Versterken van toetsbekwaamheid van alle toetsactoren Een onderzoekende houding ten opzichte van de eigen toetspraktijk Realiseren van toetskwaliteit is geen individuele aangelegenheid Professionele leergemeenschappen

Vragen of opmerkingen?

Bronnen Kerdijk, W. (2014). Strategic choices in curriculum design to facilitate knowledge and competency development. Dissertatie. Groningen: RUG. http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/medicine/2014/w.kerdijk/?pLanguage=en&pFullItemRecord=ON Gerritsen-van Leeuwenkamp, K. J., & Joosten-ten Brinke, D. (2013). De perceptie van hbo-studenten op de kwaliteit van toetsing: het belang van vijftig kwaliteitskenmerken van toetsing. Examens, 1, 11-16. Vermeulen, L.M., Scheepers, A.W.A., Adriaans, M.G.J.M., Arends, L.R., Bos, R. van den, Bouwmeester, S., Meer, F.B.L. van der, Schaap, L., Smeets, A.A.C.M., Molen, H.T. van der & Schmidt, H.G. (2012). Nominaal studeren in het eerste jaar. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 30 (3), 204-216. Baars, G., Adriaans, M., Godor, B., Hermus, P., & van Wensveen, P. (2012). Eindrapport pilot Nominaal is Normaal bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Intern Rapport. http://www.risbo.nl/r_nieuws.php?n=75 Sluijsmans, D., Joosten-ten Brinke, D., & Van Schilt-Mol, T. (Red.). (2015). Kwaliteit van toetsing onder de loep. Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen. Antwerpen, België: Garant. Sluijsmans, D. M. A., Joosten-ten Brinke, D., & van der Vleuten, C. P. M. (2013). Toetsen met leerwaarde. Een reviewstudie naar de effectieve kenmerken van formatief toetsen. Den Haag: NWO. Van Berkel, H., Jansen, E., & Bax, A. (2012). Studiesucces bevorderen: het kan en is niet moeilijk. Bewezen rendementsverbeteringen in het hoger onderwijs. Boom/Lemma.