Cursus bruginspecteur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ONTWERPEN VAN CONSTRUCTIES IN PREFABBETON
Advertisements

PWS Bridge Door: Dick Groenendijk en Pieter Jan de Boer.
Periode Natuurkunde Onderwerp: Druk Docent: Pandora
Les 6 : MODULE 1 Belastingen
ONTWERPEN VAN CONSTRUCTIES IN PREFABBETON
Presentatie Ontwerp afhaalpunt
Uitzetten.
Berekenen van permanente en veranderlijke belastingen
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
presentatie voor versie 3.0
Les 14 : MODULE 1 Kabels Rekloze kabels
ONTWERPEN VAN CONSTRUCTIES IN PREFABBETON
Rekenen © Ing W.T.N.G. Tomassen Na deze les kan je het begrip: ZwaartekrachtAantrekkingskrachtgewicht.
Oefenopgaven februari 2008
Weten jullie het nog? Elk voorwerp bestaat uit moleculen
Zwaartekracht Aantrekkingskracht gewicht
Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
Les 10 : MODULE 1 Snedekrachten
Les 6 : MODULE 1 Belastingen
Les 12 : MODULE 1 Snedekrachten (3)
Les 8 : MODULE 1 Snedekrachten (1)
Les 14 : MODULE 1 Kabels Rekloze kabels
Les 3 : MODULE 1 OPLEGREACTIES
Krachten De grootheid en eenheid van een kracht.
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Krachten.
Gaapvergelijkingen. Krachtsorde in statisch onbepaalde liggers.
Belastingen op daken Herman Ootes.
ribBMC01c Beginnen met construeren Carport – Lesweek 03
ribNAT0a Natuurkunde Bijspijker – Lesweek 01
Opdracht 1 a) b) c) d) Stand B, door de zwaartekracht
Bouwtechniek en materialen
PROGRAMMA 5e SEMESTER BOUWKUNDE
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 01
Constructief Ontwerpen Les 02
De wetten van Newton Theorie 1642 – 1727 Sir Isaac Newton.
Kracht bij enkele soorten bewegingen
Natuurkunde 1.3 Meten en 1.4 Massa. Door Sylvia en Arniko.
4T Nask1 Hoofdstuk 5 Kracht en beweging
H7 Kracht.
Op de maan opdracht 10.
MATERIALEN STAAL Roy Kamerling, M1BM1N
Fit!vak rijkserkende opleidingen
Powerpoint Scheepsdalebrug BRUGGE 25-april 2011 Romain.
De kennis van een kracht.
Bruggen.
Zwaartekracht (Fz) Zwaartekracht is de kracht waarmee een voorwerp naar het middelpunt van de aarde wordt getrokken Fz.
Mechanische druk Lesplanning Vandaag Inhoudsopgave
RIBBHS01 bouwen in hout en staal
igoFVB01 Funderen van een bouwwerk
Cursus bruginspecteur
Cursus bruginspecteur
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Paragraaf 2 – Krachten meten
Hoofdstuk 1 - Krachten Paragraaf 5 – Druk
Paragraaf 3 – Nettokracht
Paragraaf 4 – Krachten in werktuigen
Het probleem: gedegradeerde betonnen bruggen
Kracht Module 3 Basisstof 5.
BRUGGEN.
LEERDOELEN Uitleggen wat het begrip moment inhoudt
Welke diagrammen er zijn
CT2031 Verplaatsingenmethode
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Verticaal en Horizontaal Transport
Verticaal en Horizontaal Transport
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Schooljaar Mr. Coussens 4MO MO MO OMC
Transcript van de presentatie:

Cursus bruginspecteur HOOFDSTUK 1.2 Belastingen op bruggen

Eenheden: ‘N’ versus ‘kg’

N : ‘Newton’ Een voorwerp met een massa van 1kg heeft een gewicht van 10N (afgerond). 1 N := 0.1 kg 1 kg:= 10 N 1 kN:= 100 kg 1 ton:= 10 kN Dus in het zwaartekrachtveld van de aarde, oefent een voorwerp met een massa van 1kg een belasting van 10N uit op een structuur dat dat voorwerp ondersteunt

Eigen gewicht en permanente lasten

Dragende structuur van de brug gewapend en voorgespannen beton: 25 kN/m³ staal: 78,5 kN/m³ Vergelijk met water : 10 kN:m3

Permanente belastingen afdichting, beschermlaag afdichting, eventuele tussenlaag of profileerlaag, onderlaag KWS, toplaag KWS, leuningen, vangrails, …

Reserve voor permanente belastingen Profileringsreserve (toekomstige aanpassingen) Aanpassingsreserve (onvolkomendheden bij de uitvoering)

Verkeersbelasting - wegverkeer

Vertikaal Voor 1987 Ik ga dit niet allemaal in detail uitleggen, Belangrijk : in de loop der tijd konvooien aangepast Eurocode : zwaardere belastingen Naast controle voor gewone verkeerstoestanden worden bruggen die in reisroutes voor zware konvooien liggen daarop ontworpen. Men spreekt dan van een brug met een burgerlijke klasse bvb 900/150. Dit wil zeggen brug is geschikt voor doorgang van een konvooi met assen van 150 kN en in totaal 900kN wegend Of ander voorbeeld : burgerlijke klasse 1200/200

NBN B03-101: vanaf 1987 tot invoering Eurocode Ik ga dit niet allemaal in detail uitleggen, Belangrijk : in de loop der tijd konvooien aangepast Eurocode : zwaardere belastingen Naast controle voor gewone verkeerstoestanden worden bruggen die in reisroutes voor zware konvooien liggen daarop ontworpen. Men spreekt dan van een brug met een burgerlijke klasse bvb 900/150. Dit wil zeggen brug is geschikt voor doorgang van een konvooi met assen van 150 kN en in totaal 900kN wegend Of ander voorbeeld : burgerlijke klasse 1200/200

NBN EN 1991-2:2004+ ANB:2011 (= Eurocode) Ik ga dit niet allemaal in detail uitleggen, Belangrijk : in de loop der tijd konvooien aangepast Eurocode : zwaardere belastingen Naast controle voor gewone verkeerstoestanden worden bruggen die in reisroutes voor zware konvooien liggen daarop ontworpen. Men spreekt dan van een brug met een burgerlijke klasse bvb 900/150. Dit wil zeggen brug is geschikt voor doorgang van een konvooi met assen van 150 kN en in totaal 900kN wegend Of ander voorbeeld : burgerlijke klasse 1200/200

Horizontaal Remkracht en versnellingskracht - ‘remverband’ Middelpuntsvliedende kracht (voor bruggen met een kromming in planzicht)

Vermoeiings- belasting voor stalen bruggen

Openen en sluiten van beweegbare bruggen Spoorverkeer Wegverkeer Openen en sluiten van beweegbare bruggen Spoorverkeer Wegverkeer   Verkeer geeft aanleiding tot wisselende belasting. Passage van vrachtwagen over brug Passage van assen over een wegdekplaat/langsligger/dwarsdrager Hoe kleiner het belaste onderdeel, hoe kleiner het aandeel van eigen gewicht en hoe groter het aandeel van wisselende belasting, dus hoe kritischer op vermoeiing. Vermoeiingsproblemen bij wegbruggen: voornamelijk in wegdekplaat /langsliggers Openen en sluiten van beweegbare bruggen De elementen die de tegengewichtkist dragen of ondersteunen kunnen aan zeer grote wisselende belastingen onderhevig zijn.

Belasting door voet- en fietsverkeer

5kN/m2 Puntlast 10kN Bijkomend op voetgangersbrug: Onderhoudsvoertuig: 2 assen van 30 kN Accidentele aanwezigheid van voertuig (indien geen afschermingsconstructie): 1 as 40 kN en 1 as 80kN

Accidentele belastingen

Aanrijdingskrachten Onder de brug: op de landhoofden/pijlers/brugdek Op de brug: op structurele elementen die boven brug uitsteken Op de brug: op de voetpadranden Op de brug: op de vangrails/NewJerseys

Aanvaringskrachten op de landhoofden/pijlers op het brugdek bij beweegbare bruggen: - op de wrijfhouten - op de beveiligingsconstructies (dukdalven)

Sneeuwbelasting Niet maatgevend, tenzij bij beweegbare bruggen tijdens de bewegingscyclus.

Windbelasting Kan van belang zijn bij : grote bruggen met ‘bovenstructuur’ : vakwerk /boog/vierendeel : in bepaalde gevallen wordt een windverband voorzien beweegbare bruggen : de wind op het brugdek in open stand zorgt voor vrij grote krachten op het bewegingsmechanisme en de vergrendeling in open stand

Temperatuurs- belasting Vooral van belang voor de dimensionering van de oplegtoestellen en de voegen : deze moeten voldoende capaciteit hebben om de beweging tengevolge van de uitzetting of inkrimping onder temperatuursvariaties te volgen.

Uitzettingscoëfficiënt van beton en staal: 12*10-6 / °C VOORBEELD: Stel men heeft een brug met overspanning van 60m, aan één zijde vast oplegtoestel aan de andere zijde beweegbaar oplegtoestel de voeg en de opleggingen zijn ingebouwd bij 10°C bij een stijging van 30 ° heeft men een verlenging van de brug van : 30°C x 60 m *0.000012 / °C = 0,022 m

Krimp en kruip van beton Betonkrimp = volumevermindering (= verkorting van de liggers) van het beton na het storten Kruip = met de tijd toenemende en blijvende vervorming van beton bij gelijkblijvende belasting   Vooral van belang voor de dimensionering van de oplegtoestellen en de voegen en in hyperstatische constructies.

Grond- en waterdrukken

Gronddrukken zijn een functie van : aard van de grond diepte verdichting verplaatsing van het steunvlak (actieve of neutrale gronddruk) bovenbelasting (door verkeer) snelheid / herhaling van de belasting enz…..

Belastingsproef Een belastingsproef op een brug wordt uitgevoerd in het kader van de controles die de voorlopige oplevering van de werken of die de ingebruikname van het kunstwerk voorafgaan.  

Een belastingsproef op een brug heeft tot doel te onderzoeken - het gedrag is van de brug of bepaalde onderdelen ervan, onder de belasting waarvoor ze in theorie is uitgerekend de kwaliteit is van de materialen met zorg verwerkt .  

Men meet de doorbuigingen onder de verschillende belastingen en vergelijkt deze met de theoretische doorbuiging die men berekend is.  

Men meet ook sz blijvende doorbuiging na het terug verwijderen van de belastingen en controleert of deze niet te groot is, m.a. w. men checkt of de brug ‘terugveert’ na het verwijderen van de belastingen.