Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback geven en ontvangen
Advertisements

Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Visitatietraining Top GGz
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Luisteren naar ouders Pascal van Schajik
Eline Bouwman http//:med.hro.nl/ginka/
Gespreksvaardigheden
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Gespreks-vaardigheden
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 5.  Plenair oefenen  Laatste uur zelfstandig werken.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Communicatieve Vaardigheden
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Les 1.
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gesprekstechnieken Les 6.
Gesprekstechnieken Les 2.
Op het werk, in de klas en prive.
gesprekstechnieken Les 2
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk en zelfstudie

Terugblik week 1 Kennismakingsgesprek Voorbereiden - positief klimaat - openingsvraag - doelen en afspraken - open houding Leerwensen?

Aandachtspunten kennismaking Betrekkingsnivo (de relatie) is belangrijker dan verdieping, dus: - gastvrijheid, - empathie, - Respect, - Aansluiten bij persoon en tempo van de ander.

Oefening 1: actief luisteren Rollenspel: ouder stelt een vraag Subgroepen van drie personen met drie rollen: 1) Ouder 2) Pedagoog 3) Observator en notulist Ouder: bedenk een opvoedsituatie, een vraag Pedagoog: verhelder de situatie, ‘probleem’ Observator: noteer relevante incidenten en verloop van gesprek

Actief Luistergedrag Non-verbaal: Oogcontact Geïnteresseerde houding = zit- houding, knikken Verbaal Hummen Moedig de verteller aan door te gaan Vraag verduidelijking als je iets niet begrijpt Vraag gerust door Vat af en toe eens samen Non- verbaal Verbaal

Actief luisteren, waarom? Laten weten dat je de ander begrijpt, of dit probeert. De ander stimuleren het verhaal te vertellen. Duidelijkheid scheppen voor de verteller en voor jou. Voorkomen dat je voorbarige conclusies trekt. De ander de mogelijkheid bieden zijn verhaal kwijt te kunnen. Om goed te kunnen luisteren moet je de ander accepteren, respect hebben voor zijn gevoelens en tolerant zijn voor iemands eigenaardigheden.

Luistergedrag, waar op letten? Maak oogcontact Neem een geïnteresseerde houding aan Moedig de verteller aan door te gaan Vraag verduidelijking als je iets niet begrijpt Vraag gerust door Vat af en toe samen Laat eigen associaties, meningen en opvattingen achterwege Houd je eigen emoties onder controle Jaag de ander niet op Wees niet bang voor stiltes

Veelgemaakte luisterfouten Ongeïnteresseerde luisterhouding De ander niet laten uitspreken Je eigen verhaal gaan vertellen Met je gedachten ergens anders zijn Impulsief reageren Adviseren, oplossen Waarderend reageren Veronderstellingen uiten

Begin van informatie ordenen in o.a. Competenties van gezinsleden Draagkracht – draaglast Oplossende, instandhoudende, probleemversterkende en beïnvloedbare factoren benoemen. (diagnostiek als basis voor vervolgplan) Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)

middels LSD inzicht te krijgen op samenhang opvoedingsvragen: - Kinddeel - Persoonlijk deel ouder - Samenwerking ouders/netwerk - Opvoed- en gezinsproblematiek - Communicatieve vaardigheden

LSD – opstartoefening. FeitenDoelen / Belangen Emoties, Cognities (opvattingen) perceptie Methode / Hoe.

Vragen stellen Soorten vragen Open vragen Gesloten vragen E-in: aansluiten bij wat de ander heeft gezegd E-ex: een nieuw aspect aan de orde stellen

Doorvragen Wanneer vraag je door? Je checkt: De validiteit: zegt de ander wat hij denkt? De volledigheid: is alles van belang verteld? De relevantie: is het een antwoord op de vraag? Duidelijkheid: geen ruimte voor eigen interpretatie meer

Oefening 2: vragen Blz.79

Concretiseren Concretiseren: de ander tot een nadere precisering brengen van wat hij tot nu toe gezegd heeft. Het gaat om concretiseren van: Vage termen en begrippen Feiten en gebeurtenissen Gedragingen Gevoelens

Veel gemaakte fouten bij concretiseren Niet concretiseren Adviseren Te snel denken dat je het over hetzelfde hebt Aan een half woord genoeg denken te hebben De ander in verlegenheid brengen Te ver doorgaan met concretiseren Niet durven concretiseren

discussie Blz.92

Huiswerk Maken reflectieverslag Onderbouw met relevante literatuur (APA!) Alles samenvoegen in reflectieverslag week 2