Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-beschikbaarheid Business Continuity.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
The Need for Speed Richard R. Budding.
De levenscyclus van een informatiesysteem
VEILIGE MOBILITEIT: THE GOOD, THE BAD & THE UGLY BRON: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Hoofdstuk 4 De planning Waarom plannen? Begrippen Strokenplanning
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
Talentmanagement in de Technische Dienst
Alex Bausch Evert Jan Westera Dinsdag, 22 april Microsoft event VeiligMobiel werken.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Installeren, configureren en onderhouden
Prestaties Schatten en Managen
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
:: Energieboekhouding ∷ Geert De bruyn ∷ Productiedirecteur ∷
Lean Procesanalyse Bijzonder Comité Sociale Dienst
5.1 Definitie van vermogen
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
SLM College 2 Discussie outsourcing Service design.
Testen Blackboard Marjana Rhebergen.
Stelling: Het duale stelsel WAS een goed idee
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
IIM Information Infrastructure Management
OpenSource voor Systeem en Progress Meten is weten Willem Oldeman.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Professionalisering van de TD
Uw netwerk beheren met Nagios.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Update Implementatie en beheer
Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
W W W. N E D P O R T A L. N L Network-wide event log monitoring.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
11. Afspreken van service niveaus bij beheer.
AD Security project 2 ICTPSC02VX/DX George Pluimakers Schooljaar
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  controle over IT-infrastructuur  informatie verstrekken over IT-infrastructuur Input  gegevens over Configuratie Items.
Change Management Doel
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Doelstellingen, Implementatie en Ervaringen met Single Sign On.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Business Process Management
Risco gestuurde onderhoudsstrategie (RBM) RWS 70 serie Rijksrederij
Een frituurpan met een vermogen van 2200 W staat anderhalf uur aan
Toepassingen 5L week 28: ‘Reizen in de ruimte’
Grip & Controle op digitalisering
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Blackboard Testproces
Meten & Analyseren (M&A)
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Testsoorten: het klassieke plaatje
Is testen een project op zich?
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Vermenigvuldigen en delen. Toepassen.
Transcript van de presentatie:

Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel herstel) Input  SLA specificaties over beschikbaarheid dienst en dienstverlening (steeds veranderend!)  rapportages SSS-processen Output / resultaat  Beschikbaarheidsplan in overeenstemming SLA’s Availability Management

Fontys Centrum ITITIL F2 Nacalculaties, metingen en monitoren Analyseren rapportages Incidentbeheer Availability Management Begrippen en grootheden

Fontys Centrum ITITIL F3 MTBF Mean Time Between Failures (MTBF) MTBF is een maat voor de betrouwbaarheid van objecten. Het is de gemiddelde tijd voordat een component defect gaat (statistisch) MTBF is gelijk aan de omgekeerde waarde van de ‘failure ratio’ bij objecten waar de ‘failure ratio’ constant is. Bijvoorbeeld als een applicatie 2 maal vastloopt per week kan de MTBF berekend worden als: MTBF = (7 x 24 uur) / (2 fouten) = 84 uur

Fontys Centrum ITITIL F4 MTTR Mean Time To Repair (MTTR) MTTR is een maat voor de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Het is de gemiddelde tijdsduur om een reparatie aan een component uit te voeren

Fontys Centrum ITITIL F5 MTBF en MTTR Beschikbaarheid = (MTBF / (MTBF + MTTR)) x 100% Bijvoorbeeld de applicatie die 2 maal vastloopt per week. Als het steeds 1 uur duurt om de applicatie weer te starten kan de beschikbaarheid berekend worden als: (84 uur) / ( uur)) x 100% = 98,8 %

Fontys Centrum ITITIL F6 Beschikbaarheid in de praktijk* BeschikbaarheidTotale unplanned downtime Positionering per jaar per week ============================================================ 90 % > 1 maand 17 uur ? 99 % < 4 dagen 2 uur Slecht 99,9 % < 9 uur 10 minStandalone systemen 99,99 % ~ 1 uur 1 min Geclusterde systemen 99,999 % > 5 minuten 6 sec Uitdaging voor geclusterde systemen 99,9999 % ~ ½ minuut 0.6 secFault Tolerant Systemen 99,99999 % ~ 3 seconden Vliegtuig computers *Bron: “INLEIDING HIGH AVAILABILITY”, Bart Muijzer, SUN Microsystems Nederland, NLUUG conferentie (

Fontys Centrum ITITIL F7 Availability formule Available alleen als beide werken = A x B = 0.9 * 0.8 = 0.72 or 72% Avail = 90% MonitorCPU Avail = 80% Serieel Available = 1 - Niet Available = 1 - beide down = 1 - (A Down x B Down) = 1- (0.1 * 0.2) = 0.98 or 98% Avail = 90% Disk B Disk A Avail = 80% Parallel

Fontys Centrum ITITIL F8 Reliability (betrouwbaarheid): Hoe lang blijft het werken en onder welke omstandigheden Maintainability (onderhoudbaarheid): kunnen we het herstellen als het kapot gaat? Resilience (veerkracht): blijft de service overeind zelfs als onderdelen kapot gaan? Serviceability (contractuele condities): Kunnen we op de service van de leverancier vertrouwen? Security, bescherming Availability Management Nieuwe termen recoverability

Fontys Centrum ITITIL F9 1.Vaststellen beschikbaarheidsbehoeften 2.Definiëren ontwerpcriteria voor - beschikbaarheid - herstelbaarheid en onderhoud - beveiliging 3. Verzamelen meetgegevens 4.Analyseren en rapporteren 5.Opstellen beschikbaarheidsplan Availability Management Activiteiten

Fontys Centrum ITITIL F10 Tijdens SLM (zie activiteiten SLM)  specificeren van beschikbaarheideisen  haalbaarheid onderzoeken  kosten inzichtelijk maken Availability Management Vaststellen beschikbaarheidbehoeften

Fontys Centrum ITITIL F11 Beschikbaarheid  CFIA of SOA techniek voorspellen  FTA of TOP techniek ontwerpen Herstelbaarheid en onderhoud  Escalatie en communicatieprocedures  UC’s Beveiliging  Toegang en autorisatie Availability Management Definiëren ontwerpcriteria

Fontys Centrum ITITIL F12 Monitoren onderdelen configuratie Incidentregistraties Prestatiemetingen Perceptie afnemer Availability Management Verzamelen meetgegevens

Fontys Centrum ITITIL F13 Afwijkingen SLA’s?  contractpartner  gebruiker? Afwijkingen UC’s?  IT-dienstenorganisatie  leverancier? Aanpassingen beschikbaarheidsplan? Voorstellen verbetering beschikbaarheid Availability Management Analyseren en rapporteren

Fontys Centrum ITITIL F14 Beschikbaarheidsresultaten  vergelijking SLA/gepland – gerealiseerd Scenario’s op grond van verwachting  veranderingen/verbeteringen IT-infrastructuur  ontwikkelingen in aanbod IT-diensten  voorstellen ter verhoging veerkracht  consequenties achterwege laten van verbeteringen/veranderingen Availability Management Opstellen beschikbaarheidplan

Fontys Centrum ITITIL F15 Availability Management Component Failure Impact Analyse (1)

Fontys Centrum ITITIL F16 =alternatief Availability Management Component Failure Impact Analyse (2)

Fontys Centrum ITITIL F17 Availability Management Fault Tree Analysis *