Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r0620878.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Psychologie van de armoede
Advertisements

Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Workshop Knallende ruzie
Peter Strawson.
Gewetensontwikkeling
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Gedragsproblemen: theorie Thema 1D 1.
HOMEWORK. HOMEWORK TEST JE ILLUSIE OP MENSEN HOMEWORK BEDENK EEN ILLUSIE GA MET JE GROEPJE OP PAD TEST JE ILLUSIE OP MENSEN BEELDMATERIAAL.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WELKOM BIJ. Werken met gevoel Gevoel en intuïtie als beste raadgever.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
De beperkingen van ‘macht’ Leiding geven en medezeggenschap.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Dossier Empowerment.
Methodische gespreksvoering
Expressie van emoties bij autisme
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Emoties p
Geen Beter Vermaak dan Leedvermaak? Wilco W. van Dijk Sociale Psychologie Vrije Universiteit Amsterdam.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Herstelondersteunende zorg en presentie
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Beroepshouding en beroepscode
Maak je persoonlijke veranderverhaal
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Meesterschap in begeleiding: Contact Centraal Karin Hofman Annemiek Jonker.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Module 1 Leren omgaan met dementie
Les 4: module De Professional
E-Health Mogelijkheden voor ergotherapie op gebied van EHealth
Crisis-Management.
‘Genade en Herstel’. ‘Genade en Herstel’ ‘Genade en Herstel’ Onderwerpen God bestaat, we hebben God nodig. Ons zelfbeeld. Ons Godsbeeld. Wat zegt de.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Woede SESSIE 13.
Emotie in fotografie.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Ervaringsordening van Timmers-Huigens
Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Herstellend handelen – hergo introductie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Emotie en gewetensvorming Maithé Caveye 1BaTp r

Inhoudstafel Cognitieve benadering De affectieve benadering Pro-sociaal Antisociaal gedrag Schuld en morele schaamte

Cognitieve benadering Moreel relevante informatie adequaat verwerven  Verworven in moreel centraal oordeel

Affectieve benadering Met gepaste emoties reageren  op dreigende normoverschrijdingen

Pro-sociaal gedrag Wordt vertoond indien:  ‘Echte’ empathie wordt ervaren:  Affectieve reactie met nadruk op gevoelens: -> Bezorgdheid over sympathie voor slachtoffer -> Voelt moreel verplicht situatie slachtoffer te verbeteren

Pro-sociaal gedrag Vermijding en uitblijven pro-sociaal gedrag = eigen negatieve gevoelens staan centraal  geneigd tot egocentrisch perspectief op situatie  ontstaat uit overweldiging negatieve gevoelens -> reactie op het leed -> persoon kan gevoelens niet adequaat reguleren

Antisociaal gedrag Emotie die rol speelt: boosheid  Boosheid is reactie op situatie -> iemand heeft gevoel zelf te worden benadeeld -> een ander hiervoor verantwoordelijk houden  Boosheid beschouwd worden als morele emotie -> Rechtzetten ervaren onrechtmatigheid  Onderkennen morele boosheid  motiverende kracht -> vertonen gedrag waar anderen nadeel ondervinden

Schuld en morele schaamte Voelt verantwoordelijk voor andermans leed Aanzetten tot  herstel aangerichte schade  voornemen vergelijkbaar gedrag achterwege laten Bereid rekening te houden met anderen