De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht
Samenstelling doelgroep Jongens Vreemdelingen Lager schoolniveau ¼ arme gezinnen Meesten: o 1 ouder werkloos o Bij beide ouders gedomicilieerd o Ouders zelf nog nooit deelgenomen aan het verenigingsleven
Samenstelling begeleiding Mannen Vrijwilligers: vrouwen Relatief jong Uit de buurt Vroeger zelf lid geweest van WMKJ + 50 % komt uit gezin met laaggeschoolde ouders
Motivatie en engagement jongeren Aangezet door vrienden Wekelijks/vaker Goede algemene tevredenheid Top 3 favorieten vrije tijd 1. Sport 2. Weggaan met vrienden 3. Jeugdwerking Geen strikte regels ‘leuke’ sfeer, anderen ontmoeten, zichzelf ontplooien Gedachten verzetten
Motivatie en engagement begeleiding Vrijwilligers beroepsbegeleiders Vrijwilligers: groepssfeer Begeleiders: idealisme Allerbelangrijkste: sterker in de samenleving en vertrouwensband Meesten: actief in meerdere jeugdwerkingen Uitdagende job Mooie veranderingen
Relatie jongeren - begeleiding Speelse ‘zotte’ begeleiders VS zorgende vrouwelijke begeleiders Betrekking proximale omgeving miniem Lokale werkingen: sterkere band Geen te strakke regels maar wel grenzen afbakenen De werking als derde socialisator
Leefwereld jongeren Maatschappelijke kwetsbaarheid Mislukkeling, probleemjongere,… Hard werken en studeren goed leven Kansen uit de samenleving? o Elk kind vergelijkt zich met iemand anders ander beeld over al dan niet voldoende kansen krijgen Risicogedrag o Vooral in onderwijs o Meisjes meer roesmiddelen dan jongens
Werkingen Vrijwilligers Betaalde jeugdwerkers ‘openheid’ Samenwerkingen met andere personen/organisaties
Unieke positie? W at in WMKJ en niet in jeugdbeweging? Betaalde jeugdwerkers, dagelijkse werking, meer jongeren met niet- Belgische afkomst, lagere richtingsniveau, minder cultuuraangelegde ouders, maatschappelijke rol is belangrijk, armere kinderen,… W at ook in WMKJ als in jeugdbeweging? Dezelfde problemen (bv. Ruzies, pesten), begeleiders staan sterk in schoenen, verantwoordelijkheid van de jongere binnen de werking,…
Bronnen Cox, N., De pauw, P., Stevens, P., Verhaeghe, M., & Vermeersch, H. (2013).Discussie en conclusie: De WMKJ’s. In Vandenbussche, A., Van Cutsem, L., & De Bruycker, T. (red.), Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren: een onderzoek bij werkingen, begeleiding en deelnemende jongeren. (pp ). Gent: Digitale drukkerij, Vlaamse overheid.