Beheermodel van M. Looijen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
Gegevens/Informatie/Kennis
MT Zuid André Plat.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Mark Voogd 24 Mei Boxtel Dienstverlening, ICT en efficiency; In de Drechtsteden regio Het advies op hoofdlijnen.
Systems Engineering 24 april 2007.
De informatievoorziening
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Informatiestrategie INFS – College 4
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Enterprise Resource Planning (ERP)
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
De kwaliteit van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Gegevens Informatie Verwerking
Agenda De aanleidingen Wat is functioneel beheer BiSL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Atelier I & A Bijeenkomst met medewerkers I & A op dinsdag 3 juli 2007.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
Visie informatievoorziening
Update Implementatie en beheer
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
informatiemanagement
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Beheer informatie- Systemen
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Business-IT Alignment
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
1. De basis van het vak Waar gaat ICT management over? 1.1. Taken en objecten Uitgangspunten en afperkingen Belang van ICT management.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Keep IT Going Wat drijft de kosten van IT? GSE Cost Management Jaarconferentie, Oktober 2009 Datum:Oktober 2009 Document naam:GSE 2009 Cost Mngt Pres Eigenaar:Tom.
Application Maintenance & Services De wendbare FB-er Amsterdam 23 november 2015.
Organogram gemeente Bunnik
Verwijzen naar kookboek.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Organogram gemeente Bunnik
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Beheermodel van M. Looijen Studiejaar 2011/2012

Primair gericht op organisatorische aspecten van beheer Wat is het ..... Primair gericht op organisatorische aspecten van beheer Organisatie structuur van beheerorganisatie Aanvullend op ITIL processen en kwaliteitsborging Wel ruimte voor inbedden van ITIL processen

Beheerparadigma B Beheer beheert IS Informatie Systeem afgeleid van informaitebehoefte in RS Reëel systeem

Geautomatiseerd informatiesysteem plus:

Waarmee wordt beheer allemaal geconfronteerd? Karakteristieken van IS componenten Karakteristieken van ISn Eisen vanuit gebruik Beschikbaarheid, betrouwbaarheid, robuustheid, etc... Randvoorwaarden vanuit gebruik Apparatuur- en leveranciersrichtlijnen, centraal/decentraal, budget, FTE’s, Situationele factoren bv. cultuur, wet- en regelgeving

Taakgebieden nodig voor beheer volgens Looijen management personeelsmanagement (PM) technische ondersteuning (TO) algemene bedrijfsondersteuning (AB) operationele besturing (OB) onderhoud technische infrastructuur en operationele ondersteuning (ON) technische dienstverlening (TD) gebruiksbeheer (GB) functioneel onderhoud (FO) applicatie-onderhoud (AO)

Toestanden in levenscyclus IBP Inf Beleid en Planning O Ontwikkeling AI Acceptatie en Invoering G Gebruik E Exploitatie W Wijzigen - toestand IBP (informatiebeleid en -planning). In deze toestand worden informatiebeleid en informatieplanning vastgesteld van waaruit het informatiesysteem wordt ontwikkeld; - toestand O (ontwikkeling). In deze toestand wordt het informatiesysteem ontworpen en gebouwd waarna het in de volgende toestand al of met wordt geaccepteerd; - toestand AI (acceptatie en invoering). In deze toestand wordt het informatiesysteem al of met geaccepteerd. Wordt het niet geaccepteerd dan gaat het terug naar de voorgaande toestand. Wordt het wel geaccepteerd dan vindt invoering plaats waarna het zowel in gebruik wordt genomen als geëxploiteerd gaat worden; - toestand G (gebruik). In deze toestand worden de functionaliteiten van het informatiesysteem gebruikt; - toestand E (exploitatie). In deze toestand wordt het informatiesysteem voor het gebruik operationeel gehouden ofwel geëxploiteerd; - toestand W (wijzigen). In deze toestand wordt her informatiesysteem of een gedeelte ervan gewijzigd als gevolg van te plegen onderhoud dat vanuit de toestanden G en E wordt geïnitieerd.

Beheer kennis en expertise

Functioneel, applicatie en technisch beheer en hun relaties Functioneel beheer is verantwoordelijk voor de instandhouding van de functionaliteit van het systeem. Het functioneel beheer dient dus, op basis van functionele behoeften (gerelateerd aan het reëel systeem), zorg te dragen dat het systeem voldoet aan de eisen van informatievoorziening en informatieverzorging. Het applicatiebeheer is verantwoordelijk voor instandhouding van applicatieprogrammatuur en de gegevensbanken. Uiteraard is het functioneel beheer een belangrijke bron van input voor deze beheervorm. Het functioneel beheer dient namelijk aan te geven welke functionele eisen kunnen worden gesteld aan applicaties en gegevens. Het technisch beheer is verantwoordelijk voor de instandhouding van de operationalisering van informatiesystemen. Het technisch beheer zal dus de applicaties, die door applicatiebeheer zijn ontwikkeld gaan exploiteren.

Functioneel, applicatie en technisch beheer en hun relaties 3 clusters van taakgebieden, die wat betreft inhoud, verantwoordelijkheid, kennis en hulpmiddelen principieel van elkaar verschillen basis voor de functiescheiding tussen vraag (demand) en aanbod (supply), één van de meest elementaire governance-principes. Bron: http://www.raamstijn.nl/eenblogjeom/index.php/informatiemanagement/302-beheermodel-van-looijen