Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 8 Welkom; Ideeën Binge drinken een andere norm Presentatie Gamen Presentatie Seksverslaving mogelijkheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
situationeel leiderschap
Alcohol 16- geen goed begin
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Hogescholen in Dialoog
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Liefde en relaties.
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
motiverende gespreksvoering
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Motiverende gespreksvoering
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
Keuzevak Effectieve Verslavingspreventie
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Keuzevak Effectieve Verslavingspreventie
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Keuzevak Effectieve Verslavingspreventie
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Marielle Brenninkmeijer Internetbehandeling Alcoholdebaas.nl.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Liefde en relaties.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

Welkom Docent: Siri Kruit

Programma les 8 Welkom; Ideeën Binge drinken een andere norm Presentatie Gamen Presentatie Seksverslaving mogelijkheid tot vragen over de eindopdracht Evaluatie van het keuzevak en Afronding

Binge drinken? Een andere norm Welke ideeën hebben jullie om dit voor elkaar te krijgen? Filmpjes o o deensfilmpje

Presentatie Gamen

Nabespreking Plenair ; 10 minuten Ieerste indruk van de presentatie inhoudelijke vragen IIIn kleine groepjes: Hoe zou preventie eruit kunnen zien? Wie wil je bereiken? Wat is de boodschap per doelgroep?

Discussie Welke mogelijkheden biedt gamen volgens jullie en zou je deze ook kunnen aanwenden t.b.v. preventie tegen verslaving. Welke preventiemogelijkheden zien jullie ten aanzien van gameverslaving.

Presentatie Q6C4Q&index=3&list=PLkfxY0Glq1_7in6M3iUPtP2rv boJXG3RB Q6C4Q&index=3&list=PLkfxY0Glq1_7in6M3iUPtP2rv boJXG3RB op-mbt-gamen op-mbt-gamen

Wat is gameverslaving? Onder gameverslaving wordt verstaan dat mensen, vaak jongeren en jongvolwassenen, de beheersing over het spelen van computerspellen (videogames) zodanig kwijt zijn dat dit leidt tot aanzienlijke problemen in hun persoonlijke en professionele leven (Van Rooij, 2011; West & Hardly, 2006)

Conclusies problematisch gamen Kleine groep ervaart gameproblematiek. Zelfcontrole speelt een belangrijke rol. Veel spelen hoeft niet de oorzaak te zijn van problematisch gamen! Psychosociaal kwetsbare mensen vormen risicogroep (eenzaam, minder sociaal vaardig, laag zelfbeeld). Bron: Haagsma, 2012

Preoccupatie of verslaving? Kenmerken preoccupatieKenmerken verslaving (compulsief/afhankelijk) Angst overwinnen Preventie bij angst Stemmingsbeïnvloeding Vermijden van angst Manier te ontspannenManier te ontsnappen aan spanning en piekeren Veel denken over gamenVoortdurend denken over gamen Samenhang zoeken in het levenVlucht moeilijke dingen in het echte leven Terugtrekken in eigen wereldVlucht voor eigen gedachtewereld Verwerken van emotionele ervaringenVlucht voor emotionele ervaringen Gamen is willen en soms moetenGamen is moeten Bron: Mijland & Kisjes, 2010

Presentatie Seksverslaving seksverslaving.html seksverslaving.html

Nabespreking Plenair ; 10 minuten eerste indruk van de presentatie inhoudelijke vragen

Opdracht In kleine groepjes voor Seksverslaving: Hoe zou preventie eruit kunnen zien? Wie wil je bereiken? Wat is de boodschap per doelgroep?

Gedragsverandering Bron: Prochaska en DiClemente

Motiverende gespreksvoering ‘Preparing people to change addictive behavior’ Miller en Rollnick (1991) Berust op 2 basisprincipes: onvoorwaardelijke acceptatie en constructieve confrontatie En niet op: 1. Een confronterende aanpak (geen bewezen effect) 2. Wijzen op consequenties van gedrag 3. Wijzen op behoefte van anderen aan gedragsverandering

Motivatie ABC van Miller en Rollnick:  Aantrekkelijkheid van gedragsverandering beïnvloedt de balans  Benadrukken van de eigen verantwoordelijkheid leidt tot vermindering van weerstand en meer zelfwerkzaamheid  Creëren van keuzemogelijkheden in veranderdoel en verandermethode maakt de kans op verandering reëel  Doelen helder maken effent de weg naar bewuste verandering  Empathie tonen bevordert de bereidheid van de cliënt om te veranderen  Feedback geven draagt bij aan inzicht in de eigen situatie, hetgeen voorwaarde is voor bewuste verandering  Geven van advies: draagt deskundige kennis over de gevolgen en verandermogelijkheden over  Helpen drukt de bereidheid van de hulpverlener uit om actief betrokken te zijn bij de verandering van de cliënt

Demotivatie ABC  Afkeuren  Beschuldigen/bestraffen: lokt weerstand en verdediging uit  Confronteren met de mening en opvatting van de hulpverlener of anderen  Discussiëren  Etiketteren met labels zoals alcoholist of verslaafd  Foutief inschatten / interpreteren  Geven van te veel of te weinig sturing

Gesprekshouding  Neutraal; dus niet veroordelend, vooringenomen, verborgen agenda  Geinteresseerd; dus niet afstandelijk  Begripvol; dus niet onkundig, geschokt, onzeker  Zorgzaam; dus niet hardvochtig, bevoogdend, te veel medelijden  Steunend; dus niet verantwoordelijkheden overnemen  Feitelijk; dus niet te veel generaliseren, waarden, normen en meningen uiten  Realistisch, dus niet pessimistisch of te optimistisch

Motiverende gespreksvoering …betekent dat de client zichzelf gaat motiveren tot gedragsverandering, dus niet dat de hulpverlener de client wil overtuigen Dus niet dit…

Uitgangspunten Motiveren  Motivatie is geen persoonlijkheidskenmerk  Motivatie is situatie-afhankelijk  Motivatie is een balans tussen ja en nee  Motivatie is in overeenstemming met het zelfbeeld  Motivatie is beinvloedbaar  Zelfvertrouwen is ontzetten belangrijk voor de motivatie  Er bestaat niet zoiets als een ‘verslaafde persoonlijkheid’

Manieren van vragen stellen Elke manier van vragen stellen heeft een bepaald effect:  Gesloten vragen: Heb je gisteren gedronken?  Open vragen: Hoe ziet je drankgebruik eruit?  Directe vragen: Hoe voel je je als je drinkt?  Indirecte vragen: Drinken houdt je bezig, is ‘t niet? Minder goede manieren van vragen stellen:  Strikvragen: Je had toch gezegd dat…  Spervuurvragen: Hoe zit dit, dat, daar, enz…..?  Waarom vragen: Waarom stop je niet met drinken?  Wantrouwende vragen: Ben je echt wel gestopt met drinken?

Eindopdracht - tips Denk aan ; universeel, selectief, geindiceerd of zorggerelateerd En integrale van preventie Onderbouw waarom je kiest voor de doelgroep, of je deze direct of indirect gaat benaderen. Maar overtuig mij ook van de noodzaak van deze preventie interventie (probleem en theorie) Voorbeelden worden getoond Inleveren week vrijdag 30 januari tot uur via en/of

iri Kruit Voorlichting en training Preventieschema

Evaluatie van het keuzevak Algemene indruk van inhoud keuzevak - de middelen - uitleg en vormen preventie - opdrachten Vooraf kwam je met een bepaalde verwachting / vraag. Welke was dit en is dit aan bod gekomen. Heb je verbeterpunten?