Welkom Docent: Siri Kruit
Programma les 8 Welkom; Ideeën Binge drinken een andere norm Presentatie Gamen Presentatie Seksverslaving mogelijkheid tot vragen over de eindopdracht Evaluatie van het keuzevak en Afronding
Binge drinken? Een andere norm Welke ideeën hebben jullie om dit voor elkaar te krijgen? Filmpjes o o deensfilmpje
Presentatie Gamen
Nabespreking Plenair ; 10 minuten Ieerste indruk van de presentatie inhoudelijke vragen IIIn kleine groepjes: Hoe zou preventie eruit kunnen zien? Wie wil je bereiken? Wat is de boodschap per doelgroep?
Discussie Welke mogelijkheden biedt gamen volgens jullie en zou je deze ook kunnen aanwenden t.b.v. preventie tegen verslaving. Welke preventiemogelijkheden zien jullie ten aanzien van gameverslaving.
Presentatie Q6C4Q&index=3&list=PLkfxY0Glq1_7in6M3iUPtP2rv boJXG3RB Q6C4Q&index=3&list=PLkfxY0Glq1_7in6M3iUPtP2rv boJXG3RB op-mbt-gamen op-mbt-gamen
Wat is gameverslaving? Onder gameverslaving wordt verstaan dat mensen, vaak jongeren en jongvolwassenen, de beheersing over het spelen van computerspellen (videogames) zodanig kwijt zijn dat dit leidt tot aanzienlijke problemen in hun persoonlijke en professionele leven (Van Rooij, 2011; West & Hardly, 2006)
Conclusies problematisch gamen Kleine groep ervaart gameproblematiek. Zelfcontrole speelt een belangrijke rol. Veel spelen hoeft niet de oorzaak te zijn van problematisch gamen! Psychosociaal kwetsbare mensen vormen risicogroep (eenzaam, minder sociaal vaardig, laag zelfbeeld). Bron: Haagsma, 2012
Preoccupatie of verslaving? Kenmerken preoccupatieKenmerken verslaving (compulsief/afhankelijk) Angst overwinnen Preventie bij angst Stemmingsbeïnvloeding Vermijden van angst Manier te ontspannenManier te ontsnappen aan spanning en piekeren Veel denken over gamenVoortdurend denken over gamen Samenhang zoeken in het levenVlucht moeilijke dingen in het echte leven Terugtrekken in eigen wereldVlucht voor eigen gedachtewereld Verwerken van emotionele ervaringenVlucht voor emotionele ervaringen Gamen is willen en soms moetenGamen is moeten Bron: Mijland & Kisjes, 2010
Presentatie Seksverslaving seksverslaving.html seksverslaving.html
Nabespreking Plenair ; 10 minuten eerste indruk van de presentatie inhoudelijke vragen
Opdracht In kleine groepjes voor Seksverslaving: Hoe zou preventie eruit kunnen zien? Wie wil je bereiken? Wat is de boodschap per doelgroep?
Gedragsverandering Bron: Prochaska en DiClemente
Motiverende gespreksvoering ‘Preparing people to change addictive behavior’ Miller en Rollnick (1991) Berust op 2 basisprincipes: onvoorwaardelijke acceptatie en constructieve confrontatie En niet op: 1. Een confronterende aanpak (geen bewezen effect) 2. Wijzen op consequenties van gedrag 3. Wijzen op behoefte van anderen aan gedragsverandering
Motivatie ABC van Miller en Rollnick: Aantrekkelijkheid van gedragsverandering beïnvloedt de balans Benadrukken van de eigen verantwoordelijkheid leidt tot vermindering van weerstand en meer zelfwerkzaamheid Creëren van keuzemogelijkheden in veranderdoel en verandermethode maakt de kans op verandering reëel Doelen helder maken effent de weg naar bewuste verandering Empathie tonen bevordert de bereidheid van de cliënt om te veranderen Feedback geven draagt bij aan inzicht in de eigen situatie, hetgeen voorwaarde is voor bewuste verandering Geven van advies: draagt deskundige kennis over de gevolgen en verandermogelijkheden over Helpen drukt de bereidheid van de hulpverlener uit om actief betrokken te zijn bij de verandering van de cliënt
Demotivatie ABC Afkeuren Beschuldigen/bestraffen: lokt weerstand en verdediging uit Confronteren met de mening en opvatting van de hulpverlener of anderen Discussiëren Etiketteren met labels zoals alcoholist of verslaafd Foutief inschatten / interpreteren Geven van te veel of te weinig sturing
Gesprekshouding Neutraal; dus niet veroordelend, vooringenomen, verborgen agenda Geinteresseerd; dus niet afstandelijk Begripvol; dus niet onkundig, geschokt, onzeker Zorgzaam; dus niet hardvochtig, bevoogdend, te veel medelijden Steunend; dus niet verantwoordelijkheden overnemen Feitelijk; dus niet te veel generaliseren, waarden, normen en meningen uiten Realistisch, dus niet pessimistisch of te optimistisch
Motiverende gespreksvoering …betekent dat de client zichzelf gaat motiveren tot gedragsverandering, dus niet dat de hulpverlener de client wil overtuigen Dus niet dit…
Uitgangspunten Motiveren Motivatie is geen persoonlijkheidskenmerk Motivatie is situatie-afhankelijk Motivatie is een balans tussen ja en nee Motivatie is in overeenstemming met het zelfbeeld Motivatie is beinvloedbaar Zelfvertrouwen is ontzetten belangrijk voor de motivatie Er bestaat niet zoiets als een ‘verslaafde persoonlijkheid’
Manieren van vragen stellen Elke manier van vragen stellen heeft een bepaald effect: Gesloten vragen: Heb je gisteren gedronken? Open vragen: Hoe ziet je drankgebruik eruit? Directe vragen: Hoe voel je je als je drinkt? Indirecte vragen: Drinken houdt je bezig, is ‘t niet? Minder goede manieren van vragen stellen: Strikvragen: Je had toch gezegd dat… Spervuurvragen: Hoe zit dit, dat, daar, enz…..? Waarom vragen: Waarom stop je niet met drinken? Wantrouwende vragen: Ben je echt wel gestopt met drinken?
Eindopdracht - tips Denk aan ; universeel, selectief, geindiceerd of zorggerelateerd En integrale van preventie Onderbouw waarom je kiest voor de doelgroep, of je deze direct of indirect gaat benaderen. Maar overtuig mij ook van de noodzaak van deze preventie interventie (probleem en theorie) Voorbeelden worden getoond Inleveren week vrijdag 30 januari tot uur via en/of
iri Kruit Voorlichting en training Preventieschema
Evaluatie van het keuzevak Algemene indruk van inhoud keuzevak - de middelen - uitleg en vormen preventie - opdrachten Vooraf kwam je met een bepaalde verwachting / vraag. Welke was dit en is dit aan bod gekomen. Heb je verbeterpunten?