Sociale Hygiëne Les 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veiligheid van verloskundigen
Advertisements

Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Trigger tot conflicten op het werk: percepties?
Dossier Empowerment.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Even voorstellen .
Johan Martens, opleiding Facility Management
Johan Martens, opleiding Facility Management
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Communicatie les 4 kwartaal 4 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
De landelijke handhavingstrategie
Agressie op School.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
NICKY WELLEMAN NON-VERBALE COMMUNICATIE. OVERZICHT Wat is non-verbale communicatie? Wat is de waarde van NVC? Onderverdeling Functies.
Agressie Intern en Extern
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
WELKOM CURSUS “SOCIALE HYGIËNE” DR Algemene afspraken: Mobiele telefoons dienen uitgeschakeld te zijn. Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Agressie en geweld Voorlichting
Begeleiden van een zorgvrager
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Connectief Connectief.
Op het werk, in de klas en prive.
Waarom worden mensen crimineel
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Gesprekstechnieken Les 5.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Communicatie.
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Omgaan met schaamte, emoties en onbegrip. In gesprek gaan met elkaar……
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie
Argessie Les 4.
Communicatie 7e les.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Omgaan met verschillen
Op het werk, in de klas en prive.
Omgaan met verschillen
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Sociale Hygiëne Les 3

Sociale Vaardigheden communicatie Info uitwisselen Zender Ontvanger Digitale comm – inhoud Analoge comm - betrekking

Sociale Vaardigheden Contact maken Oogcontact Voorstellen Afstandhouden afzonderen

Sociale Vaardigheden Risicogedrag Tegenwerken A/B Agressief C Gewelddadig D Alcoholmisbruik Drugsgebruik Poblematisch groepsgedrag Crimineel gedrag

Sociale Vaardigheden Tegenwerkend gedrag A1 excuses A2 ontkennen B1 kritiek op regel/beleid B2 kritiek handhaving/sanctie

Sociale Vaardigheden Agressief gedrag (C) Treiteren Uitdagen Schelden Verbaal Beledigen Discrimineren (sexueel)intimideren

Sociale Vaardigheden Aanpak C gedrag Negeren Beschrijven Tot de orde roepen Sanctie aangeven

Sociale Vaardigheden geweldadig gedrag (D) Fysiek

Sociale Vaardigheden Aanpak D gedrag Beschrijf gedrag Neutraliseer angst Erken emoties Geef gevolgen aan Tot de orde roepen

Sociale Vaardigheden Achtergronden risico gedrag Persoonlijke achtergronden Persoonlijke problemen Omgevingsfactoren Cultuur verschillen Maatschappelijke veranderingen

Sociale Vaardigheden Professionaliteit (ivm regels handhaven) Vakbekwaam Gastgericht Vanuit beroepsethiek Adequaat omgaan met risicogedrag samenwerken

Sociale Vaardigheden Gespreksmodellen Nee verkopen Openlijke regelovertreding Verborgen regelovertreding

Sociale Vaardigheden Afwegingen bij regelovertreding Welke overtreding Assistentie of delegeren Doel bepalen Wanneer optreden

Sociale Vaardigheden Stap 1 Afweging maken Stap 2 Open het gesprek geef waarschuwing geef sanctie Stap 3 Geef ruimte voor reactie Stap 4 ombuigen van de reactie nogmaals waarschuwing nogmaals sanctie Stap5 geef/afdwingen sanctie