Sociale Hygiëne Les 3
Sociale Vaardigheden communicatie Info uitwisselen Zender Ontvanger Digitale comm – inhoud Analoge comm - betrekking
Sociale Vaardigheden Contact maken Oogcontact Voorstellen Afstandhouden afzonderen
Sociale Vaardigheden Risicogedrag Tegenwerken A/B Agressief C Gewelddadig D Alcoholmisbruik Drugsgebruik Poblematisch groepsgedrag Crimineel gedrag
Sociale Vaardigheden Tegenwerkend gedrag A1 excuses A2 ontkennen B1 kritiek op regel/beleid B2 kritiek handhaving/sanctie
Sociale Vaardigheden Agressief gedrag (C) Treiteren Uitdagen Schelden Verbaal Beledigen Discrimineren (sexueel)intimideren
Sociale Vaardigheden Aanpak C gedrag Negeren Beschrijven Tot de orde roepen Sanctie aangeven
Sociale Vaardigheden geweldadig gedrag (D) Fysiek
Sociale Vaardigheden Aanpak D gedrag Beschrijf gedrag Neutraliseer angst Erken emoties Geef gevolgen aan Tot de orde roepen
Sociale Vaardigheden Achtergronden risico gedrag Persoonlijke achtergronden Persoonlijke problemen Omgevingsfactoren Cultuur verschillen Maatschappelijke veranderingen
Sociale Vaardigheden Professionaliteit (ivm regels handhaven) Vakbekwaam Gastgericht Vanuit beroepsethiek Adequaat omgaan met risicogedrag samenwerken
Sociale Vaardigheden Gespreksmodellen Nee verkopen Openlijke regelovertreding Verborgen regelovertreding
Sociale Vaardigheden Afwegingen bij regelovertreding Welke overtreding Assistentie of delegeren Doel bepalen Wanneer optreden
Sociale Vaardigheden Stap 1 Afweging maken Stap 2 Open het gesprek geef waarschuwing geef sanctie Stap 3 Geef ruimte voor reactie Stap 4 ombuigen van de reactie nogmaals waarschuwing nogmaals sanctie Stap5 geef/afdwingen sanctie