Kwaliteitsontwikkeling Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag! DIVO-studiedag 4 december 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Kleuterschool De Zevensprong
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Workshop Handelingsgericht werken
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Structuur secundair onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
DPB Fysica Gent.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Ante Groep 14.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
ENQUETE ORA.
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Op school en in de scholengemeenschap
Overgang basis naar secundair
Saelens Albin.
Verschillen tussen scholen en klassen
Jaarverslag & Thema-avond ‘Ouderbetrokkenheid’
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Handelingsgericht werken
Mijn visie op onderwijs
GO! Campus De Vesten Herentals
In gesprek over werkdruk
het katholiek basisonderwijs
Medezeggenschap bij De Eshoek
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
KWALITEITSZORG September 2017
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Prozo enquêtes KWALITEITSZORG Juli 2019.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsontwikkeling Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag! DIVO-studiedag 4 december 2015

Overzicht Kader – voorstelling context Voorstelling school en visie/missie Wat is kwaliteit voor jou? De Q5 Naar de werkvloer en… actie Bevragingen: processen met stakeholders Uitnodigen van een ex-inspecteur: ik ben toch niet gek?! Wat neem je mee?

Kader Basis van kwaliteitsdenken - EFQM (schoolwerkplan – prioriteiten bepalen) Cel kwaliteit Aanvullende studies kwaliteitsontwikkeling (adviezenonderzoek, vakbreuklijnen, gerichte opvolging in- en uitstroom, taaltests,…) Bespreking tijdens trimestriële denkdagen Work in progress

Vestigingsplaatsen en schoolkenmerken 2 campussen Campus Berkenbos (CaBe) Middenschool, ASO en internaat 1170 leerlingen Campus Heusden (CaHe) BSO en TSO 480 leerlingen

Vestigingsplaatsen en schoolkenmerken 5 administratieve scholen en een internaat Totaal aantal leerlingen: 1650 Leeftijd: 12 – 19 jaar Verhouding aantal meisjes – jongens (60 % – 40 %) Aantal leerlingen van Turkse origine (29 %) Totaal aantal personeelsleden: 240 Vanaf 1 september 2016 samen op 1 campus

Vestigingsplaatsen en schoolkenmerken Brede waaier van studierichtingen Brede algemene vorming in de middenschool – brede eerste graad Heel ruim aanbod van studierichtingen in het ASO unieke richtingen en uitdagende seminaries Goed uitgebouwde studiegebieden handel en personenzorg in het BSO en TSO BSO en TSO 7 de jaar (4 richtingen) – Studiegebied Maatschappelijke Veiligheid: uniek in Limburg voor het vrij onderwijs

Missie/visie Warme, open, brede dialoogschool Zelfkritisch Innovatief Veel naschoolse activiteiten Verantwoordelijkheid bij leerlingen - welbevinden Kwaliteit is belangrijk Franciscaanse basisfilosofie: respect, geloof, solidariteit, verdraagzaamheid, teamwerk, ecologie

Wat is kwaliteit voor jou?

Wat is kwaliteit? Kilometers literatuur Q5 Doet de school de goede dingen? Doet de school de dingen goed? Hoe weet de school dit? Vinden anderen dit ook? Wat doet de school met die wetenschap?

Naar de werkvloer en… actie Bevraging oud-leerlingen Bevraging oudertevredenheid Bevraging welbevinden personeel Leerkrachtenevaluatie door leerlingen (Bevraging welbevinden leerlingen) Uitnodigen consultant Kracht van een visieweekend

Bevraging oud-leerlingen Harde data (via Mijn Onderwijs) – vaststelling – en dan? Bevraging van oud-leerlingen na 1 jaar hogere studies Doel: begeleiding (studiekeuze/leerlingen- en leerbegeleiding) - wat heb ik (niet) geleerd – welbevinden Bespreking pedagogische cel en CORA Prioriteiten en actie (schoolwerkplan) Chemie, seminarie statistiek, ingangsexamen geneeskunde, invulling seminaries (studiekeuze en motivatie), studiekeuzeproces SFC Hoger op Terugkoppeling oud-leerlingen

Bevraging oudertevredenheid Gestart vanuit interessante basisvragen Twee overlegmomenten kerngroep oudervereniging Elektronische bevraging antwoorden Bespreking in de kerngroep Opvallende punten (verschillen graden/onderwijsvormen/campus) - sterke punten - verbeterpunten Bespreking in de algemene vergadering: verbeterpunten (tips voor het beleid via een schrijfgesprek) – werkdruk/communicatie/schoolrekening

Bevraging welbevinden personeel Bevraging van de UGent – 2011/ nulmeting Volledigheid – 181 personeelsleden (220) Overleg met het LOC m/v – graad – onderwijsvorm – campus – leeftijd Bespreking in het directieteam en het LOC Communicatie: Collegenieuws Planlast – naleven van schoolreglement – bevraging over het directieteam Mooie neveneffecten: vraag ondersteunend personeel - objectief beeld versus sfeermakers

Leerkrachtenevaluatie door leerlingen De leerkracht maakt het verschil - … “Leerkrachtenevoluatie” sinds 2001 Alle nieuwe leerkrachten gedurende drie jaar Voor TADD Bij elk functioneringsgesprek Vrije keuze uit modellen op intradesk Leerlingen: objectief, constructief, er op! Positieve reacties van leerkrachten Ook voor het directieteam Nog verder… Dene Magna (Gloucestershire)

Een inspectierapport: en dan? Vroeger - Rapport als verrassing – moeilijk leesbaar – enige referentie - interpretatie - … - Alle onderdelen van de school apart (MS 1, MS 2, ASO, TSO en BSO, Handelsschool)

Een inspectierapport: en dan? Nu (uitnodigen van een consultant) - Krijgt een beeld van de school als geheel - Geen druk - Krijgt de tijd om in te kijken/mee te analyseren - Kent de context beter - Andere insteek/ruimer beeld/ stelt de juiste vragen - Vergelijking met andere scholen duidelijker – good practice - Verwijzing naar andere scholen – bezoek

Een inspectierapport: en dan? Nu (uitnodigen van een consultant) - ‘Doorlichting light’: goede voorbereiding - Tussentijdse bijsturing mogelijk of is aanzet tot - Verslag mogelijk: inpassen in SWP van de volgende jaren Verhelderend beeld – iemand die out of the box mee- denkt – adviezen geeft – geeft duidelijkheid bij/ voorkomt mogelijke discussie over de te volgen lijn

En dan nu: actie! Profilering: uitstroom - opvolging werk – verdere studies (match tussen gevolgde studierichting en de huidige job) Adviezenonderzoek: opvolging cohorte leerlingen die tegen het advies hebben gekozen in het tweede jaar Attestering: leerkrachten/klassenleraren van het tweede en het vierde jaar sterker maken in hun gesprekken met ouders Link met CVO en Syntra sterker maken in bv. SFC Hoger op! - ‘

En dan nu: actie! Visieweekend SFC 2020 met alle betrokken schoolpartners: leerlingen, ouders, leerkrachten, ondersteunend personeel, schoolraad, leerlingenbegeleiding, raad van bestuur, directieteam Externe spreker – ex-inspecteur - externe begeleider Sterke punten – verbeterpunten – beleidslijnen – schoolwerkplan - actie Geeft een echte boost aan de schoolwerking

Wat neem je mee? Gefaseerd werken (prioriteiten bepalen) Systematiek in bevragingen, studies Open geest In de spiegel durven kijken Communicatie is heel belangrijk (zeggen wat je doet en doen wat je zegt) Betrokkenheid van stakeholders via overlegorganen Kracht van externe sprekers (doorbreekt tunnelzicht)

Kwaliteitsontwikkeling Visie, ja zonder meer, maar dan wel met actie graag!