Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
met inzichten uit de sport
Uitgangspunten: niets is wat het lijkt het verleden is een beperking
Van probleemstelling naar doelstelling
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Daadwerkelijk succesvoller benoemen kan
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Wat is een communicatieplan?
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Business Marketing Management
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatie met ouders
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Overzicht soorten conflictbegeleiding positionering De Vrijplaatscoach
Dossier Empowerment.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Interne coaches Vlaamse overheid
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
OGW op de Firtel.
Het coachende functioneringsgesprek
Coaching week Rotterdam Academy.

Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Gespreksvaardigheden
Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 2
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Begeleiden en Coachen kwartaal 3 – Bijeenkomst 3
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Communicatie is de basis
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Communicatie 7e les.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Coaching.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 2.
Gesprekstechnieken Les 6.
Jongerenwerking La Vie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Pascal van Schajik

 2s&feature=related 2s&feature=related

Communicatie tussen coach en coachee  4 levels 1. Inhoud 2. Procedure 3. Interactie 4. emotie

Coach- oriëntatie MogelijkhedenGericht op:Hoofd- stromingen Omgang basisdilemma Persoons- gericht Exploreren & ondersteunen Bereik: WIECounselende coaching voledige acceptatie ruimte- gevend Inzicht- gevend Exploreren & confronteren Tijd: VERLEDEN Analytische coaching Uitstel Opbouw van ‘t dilemma in deze interactie Probleem- gericht Suggereren & confronteren Bereik: WATDirectieve coaching Tegenvraag Oplossend Paradoxale coaching Stellen van een tegenparadox Positieve waardering Oplossings- gericht Suggereren & ondersteunen Tijd: TOEKOMST Oplossings- gerichte coaching ?

Stellen van vragen  Open vragen..yes  Suggestieve vragen…no  Van algemeen naar specifiek  Vb. hoe is het..waarom is dat zo?

Aspecten bij luisteren  Inhoudelijk aspect(zaken,feiten,andere mensen)  Expressieve aspect (eigen gevoelens/oordelen)  Appelerende aspect (gedrag van coach)  Betrekkingsaspect (coachee benoemt relatie)

Contract  Doelen en onderwerpen van de coaching  Beoogde effecten op de werkplek  Manier van evalueren van doelen en effecten  Duur van gesprek, aantal gesprekken, wanneer en waar  Onvoorwaardelijke vertrouwelijkheid

Aangaan van de coaching relatie Vormen van een positieve werkalliantie  Meester – gezelrelatie ( inbreng van praktijkvragen met verstandige feedback)  Dokter – patientrelatie (veel emotie met oplossingen, receptuur)  Vroedvrouw- moederrelatie (zorgend)  Peer – reviewrelatie (kritisch samen onderzoeken)  Old boysrelatie (sparringpartner)

coachees  3 soorten coachees: Bezoekers (hebben zelf geen probleem), klagers (zien zichzelf niet als deel van het probleem) en klanten (willen er iets aan doen).  In de oplossingsgerichte coaching zijn alleen klanten ‘geschikt’. Veranderingsbereidheid is noodzakelijk  Coach kan interveniëren bij klagers en bezoekers – aanzetten tot zelfreflectie om zodoende klant te worden.

Laddermethode ladder van gevolgtrekkingen blz Coachee presenteert vraag 2. Coach en coachee bekijken formulering probleem, zijn er vooronderstellingen 3. Waar komen die vandaan 4. Conflict in gesprek brengen en houden(pijnlijk) 5. Evaluatie probleem

GROW methode (Whitmore) Oorsprong: sport – tennis Kenmerken: snel aan te leren; ook voor korte coachingscontacten geschikt; in diverse situaties bruikbaar. Opbouw: G = gewenste uitkomst (doel vraag) R = realiteit (voor de vraag relevante realiteit) O = opties (welke mogelijkheden ziet de coachee zelf) W = welke keuze en sterkte van wilskracht

Johari Venster “Hoe meer je geeft Hoe meer je ontvangt”