Levensbeschouwing Christendom (Icbo)
ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke stromingen) Godsdienstlessen, catechese GVO Vieringen
Opbouw 3 keuzecursussen: Levensbeschouwing (introductie) Bijbel Geschiedenis van het Christendom Zelfstudiemodules Wereldreligies Afsluitende module Stageopdrachten
Waarom ICBO? Je bent beter toegerust om het onderwerp religie aan te snijden op school Je hebt een gemakkelijker toegang tot sommige christelijke scholen Je hebt een opstap voor de opleiding voor GVO Godsdienst is gewoon bere-interessant!
Module Levensbeschouwing Introductie Informatie op 6 lessen Presentaties Opdrachten op internet Literatuur: Ton Vink: Christendom. Budel Damon ISBN Toetsing: werkstuk Opdrachten op internet
Religie Wat is je eerste herinnering aan een religieuze ervaring? Welke van deze voorwerpen heeft voor jou een religieuze betekenis?
Wat is religie? Religie heeft te maken met: Levensvragen Ervaringen Traditie Wat is het bijzondere van religieuze vragen en religieuze ervaringen?
Levensvragen Bij religie gaat over fundamentele levensvragen: God MensWereld
Religieuze ervaringen Transcendentie Het “hogere” Het “diepere” Het “heilige”
Religie omvat meer dan “geloof”: Mens- en wereldbeschouwing Rituelen Ethiek Hoop
Religie Twee definities: "Religie is een complex van handelingen, voorstellingen en ervaringen van enkelingen en groepen die betrekking hebben op een andere, meestal als hoger ervaren werkelijkheid." "Religie is betrokkenheid op een andere, beslissende werkelijkheid."
Religie 4 elementen die kenmerkend zijn voor religie: transcendentie een orde of wet besef van een tekort een falen voorstelling van herstel, van heil
Religie wordt niet allen individueel maar ook collectief beleefd. Het is een cultuur- verschijnsel.
Cultuur Cultuur ↔ natuur Definitie: "Stelsel van gedragsbepalende normen, waarden en denkbeelden in een bepaalde samenleving of groep."
StelselAfzonderlijke elementen vormen patronen. Er is constantie (door overdracht) en ontwikkeling (endogeen, exogeen) Gedrags- bepalend Soms verschillend van wat beleden wordt. Bewust of onbewust. Waarden en normen Norm: concrete richtlijn voor handelen. Waarde: wat waard is om na te streven Denk- beelden O.a. een wereldbeschouwing: manier van kijken naar de werkelijkheid als geheel GroepOnderscheid micro-, meso- en macronivo
Functies van religie Religie kan verschillende functies vervullen: integratie compensatie legitimatie zingeving
Religie als instituut We kennen religie ook als instituut Objectief Los van de gelovigen, boven de gelovigen Overtuiging wordt leer Rituelen worden verplichtingen Ethiek wordt wet
Wereldreligies animisme dynamisme polytheisme monotheisme
Wat geloven Nederlanders? Rooms-Katholiek - 27,0% Protestant - 16,6% Moslim - 5,7% Hindoe- 1,3% Boeddhist - 1,0% Zonder religie - 48,4%
En wat geloven ze echt? Ietsisten Solo-religieuzen Syncretisten New Age Vrijzinnigen Fundamentalisten Pinksterbeweging Gewoontechristenen Enz.