Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Normen en waarden Zo doen we gewoon………….
Advertisements

De beroemdste persoon die er is …
Levensbeschouwing Welkom
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Presentatie Vereniging VOS/ABB
(godsdienst)sociologie
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Presentatie Axel Liégeois
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Godsdienst.
Multiculti.
Van oud naar nieuw Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Begin: Christus leren kennen Nu doorgaan: nieuwe mens Vers 21 “… dit is de waarheid.
Wat is theater -verbeelde handeling -fictieve tijd en plaats -één of meer toeschouwers.
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Het leven geeft te denken
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Priscilla, Manoek, Monique & Merel
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Algemene Sociologie PA – B1
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Goed geestelijk is goed zakelijk
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Docent: Hans Bruning.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Bijbel en Koran.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Secularisatie en ontkerkelijking
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
Religie het geloof in God of in goden
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Het jodendom 1 inleiding.
De bijbel van boven.
H3 Wat is normaal?.
H1 Hoe word je wie je bent?.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
De toekomst van God volgens de filosofen
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Opvoeden - 24 juni
MAW §1.3.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Icbo)

ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke stromingen) Godsdienstlessen, catechese GVO Vieringen

Opbouw 3 keuzecursussen:  Levensbeschouwing (introductie)  Bijbel  Geschiedenis van het Christendom Zelfstudiemodules  Wereldreligies  Afsluitende module Stageopdrachten

Waarom ICBO? Je bent beter toegerust om het onderwerp religie aan te snijden op school Je hebt een gemakkelijker toegang tot sommige christelijke scholen Je hebt een opstap voor de opleiding voor GVO Godsdienst is gewoon bere-interessant!

Module Levensbeschouwing Introductie Informatie op 6 lessen Presentaties  Opdrachten op internet Literatuur:  Ton Vink: Christendom. Budel Damon ISBN Toetsing: werkstuk  Opdrachten op internet

Religie Wat is je eerste herinnering aan een religieuze ervaring? Welke van deze voorwerpen heeft voor jou een religieuze betekenis?

Wat is religie? Religie heeft te maken met: Levensvragen Ervaringen Traditie Wat is het bijzondere van religieuze vragen en religieuze ervaringen?

Levensvragen Bij religie gaat over fundamentele levensvragen: God MensWereld

Religieuze ervaringen Transcendentie Het “hogere” Het “diepere” Het “heilige”

Religie omvat meer dan “geloof”: Mens- en wereldbeschouwing Rituelen Ethiek Hoop

Religie Twee definities: "Religie is een complex van handelingen, voorstellingen en ervaringen van enkelingen en groepen die betrekking hebben op een andere, meestal als hoger ervaren werkelijkheid." "Religie is betrokkenheid op een andere, beslissende werkelijkheid."

Religie 4 elementen die kenmerkend zijn voor religie: transcendentie een orde of wet besef van een tekort een falen voorstelling van herstel, van heil

Religie wordt niet allen individueel maar ook collectief beleefd. Het is een cultuur- verschijnsel.

Cultuur Cultuur ↔ natuur Definitie: "Stelsel van gedragsbepalende normen, waarden en denkbeelden in een bepaalde samenleving of groep."

StelselAfzonderlijke elementen vormen patronen. Er is constantie (door overdracht) en ontwikkeling (endogeen, exogeen) Gedrags- bepalend Soms verschillend van wat beleden wordt. Bewust of onbewust. Waarden en normen Norm: concrete richtlijn voor handelen. Waarde: wat waard is om na te streven Denk- beelden O.a. een wereldbeschouwing: manier van kijken naar de werkelijkheid als geheel GroepOnderscheid micro-, meso- en macronivo

Functies van religie Religie kan verschillende functies vervullen:  integratie  compensatie  legitimatie  zingeving

Religie als instituut We kennen religie ook als instituut Objectief Los van de gelovigen, boven de gelovigen Overtuiging wordt leer Rituelen worden verplichtingen Ethiek wordt wet

Wereldreligies animisme dynamisme polytheisme monotheisme

Wat geloven Nederlanders? Rooms-Katholiek - 27,0% Protestant - 16,6% Moslim - 5,7% Hindoe- 1,3% Boeddhist - 1,0% Zonder religie - 48,4%

En wat geloven ze echt? Ietsisten Solo-religieuzen Syncretisten New Age Vrijzinnigen Fundamentalisten Pinksterbeweging Gewoontechristenen Enz.