Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op www.med.hro.nl/brunjwww.med.hro.nl/brunj 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Normen en waarden Zo doen we gewoon………….
Levensbeschouwing Welkom
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
(godsdienst)sociologie
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Sigmund Freud.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Wat is Ethiek? Les 1.
Godsdienst.
School-als-organisatie en schoolcultuur
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Wat is het goede om te doen?
Het leven geeft te denken
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Algemene Sociologie PA – B1
Volksuniversiteit Zwolle
Docent: Anco R.O. Ringeling
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Goed geestelijk is goed zakelijk
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
sociologie en diversiteit
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
LEVENSBESCHOUWELIJKE VAKKEN IN HET OFFICIEEL ONDERWIJS INFORMATIEBROCHURE.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Secularisatie en ontkerkelijking
Bijbel en Koran. Vragen Tot welke religie reken je jezelf? Ben je goed thuis in die religie? Ben je enigszins thuis in de (een) andere religie? Waarom.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Religie het geloof in God of in goden
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Brief aan de Galaten -51- de grondbeginselen van de nieuwe schepping.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Identiteit en Zelfregie
Pluriforme samenleving
Praktische opdracht: het bouwen van een website
H1 Hoe word je wie je bent?.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
De toekomst van God volgens de filosofen
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Workshop “Rituelen van verstilling”
MAW §1.3.
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Icbo)

Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart, 11 april Presentaties  Opdrachten op internet Literatuur:  Ton Vink: Christendom. Budel Damon ISBN Toetsing: werkstuk en schriftelijke toets  Opdrachten op internet

Wat is religie? Religie heeft te maken met: Levensvragen Ervaringen Traditie Wat is het bijzondere van religieuze vragen en religieuze ervaringen?

Religie omvat meer dan “geloof”: Mens- en wereldbeschouwing Rituelen Ethiek Hoop

Religie Twee definities: "Religie is een complex van handelingen, voorstellingen en ervaringen van enkelingen en groepen die betrekking hebben op een andere, meestal als hoger ervaren werkelijkheid." "Religie is betrokkenheid op een andere, beslissende werkelijkheid."

Religie 4 elementen die kenmerkend zijn voor religie: transcendentie een orde of wet besef van een tekort een falen voorstelling van herstel, van heil

Religie wordt niet allen individueel maar ook collectief beleefd. Het is een cultuur- verschijnsel.

Cultuur Cultuur ↔ natuur Definitie: "Stelsel van gedragsbepalende normen, waarden en denkbeelden in een bepaalde samenleving of groep."

StelselAfzonderlijke elementen vormen patronen. Er is constantie (door overdracht) en ontwikkeling (endogeen, exogeen) Gedrags- bepalend Soms verschillend van wat beleden wordt. Bewust of onbewust. Waarden en normen Norm: concrete richtlijn voor handelen. Waarde: wat waard is om na te streven Denk- beelden O.a. een wereldbeschouwing: manier van kijken naar de werkelijkheid als geheel GroepOnderscheid micro-, meso- en macronivo

Functies van religie Religie kan verschillende functies vervullen:  integratie  compensatie  legitimatie  zingeving

Wat geloven Nederlanders? Rooms-Katholiek - 27,0% Protestant - 16,6% Moslim - 5,7% Hindoe- 1,3% Boeddhist - 1,0% Zonder religie - 48,4%

En wat geloven ze echt? Ietsisten Solo-religieuzen Syncretisten New Age Vrijzinnigen Fundamentalisten Pinksterbeweging Gewoontechristenen Enz.