Presenteren van gegevens Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.5.4 nominaal of reëel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenwerk Alle mogelijkheden die je tegenkomt.
Advertisements

Havo5 WA Extra opgaven.
Hoofdstuk 2 Inkomen en inflatie
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Omzet.
Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.
Statistiek voor Historici
stijging van het algemeen prijspeil
Statistiek Niveua 3 Kerntaak 5 Blz. 81.
VWO 4: Welvaart Hoofdstuk 3: Welvaart
REKENEN.
Management & Organisatie Lesbrief: Welvaart VWO 4 Les 11 – Indexcijfers deel 2 Datum: 23 september 2010 Docent: Henk Douna.
Een overzicht van de mogelijkheden
 (het is niet zo moeilijk…)
Inflatie oftewel stijging van het algemeen prijspeil
Statistiek voor Historici
HAVO 4: Jong & Oud Hoofdstuk 2: De jeugd
Hoofdstuk 5: Het huishouden
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 4: Loonvorming in de praktijk
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3 Uitgedeelde stencil Rekentrainer!
Begrippen hoofdstuk 3.
Nominaal versus reëel inkomen
Herhaling Hoofdstuk 1.
Exploitatiebegroting Deel 2
Micro-economie (week 4)
Overzicht Inflatie Twee soorten: Deflatie Daling algemeen prijsniveau
Met gebruik van een verhoudingstabel
Verkoopcijfers H3 Indexcijfers Eerste verkoper. Indexcijfers zijn verhoudingscijfers die een bepaalde daling of stijging laten zien ten opzichte van een.
Accountmanagement H2 Prognoses Junior accountmanager.
Enkele toepassingen uit: Deel 9: Financiële Planning op Korte Termijn.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Rekenen met verdeelsleutels
Gemiddelde Gewogen en Ongewogen
Rekenen.
Retaileconomie hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Aantekeningen Hoofdstuk 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 10 Inkomenselasticiteit.
Indexcijfers Meervoudig indexcijfer Gewogen indexcijfer.
Halveringstijd Havo 5 deel 3 Hoofdstuk 10 Opgave 33,34,37.
 Hier worden leningen of kredieten verstrekt 2 deelmarkten: Geldmarkt: Kortlopende kredieten (1 a 2 jr) Kapitaalmarkt: Langlopende kredieten (langer.
Antwoorden oefenvragen stencil 2 2 Brutoloon € 2600 Inkomensafhankelijke bijdrage zvw€ 100 – Loonheffing€ 500 – Werknemersdeel werknemersverzekeringen.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Interest berekeningen
Samenvatting Lesbrief Werk & Werkloosheid Hoofdstukken 1-3.
Verkoopcijfers Hoofdstuk 1 Handel. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Kosten ► Omzet ► Verkoopprijs ► Afzet ► Exploitatiekosten.
Nakijken Opdracht 25.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Toegepast rekenen HEO Kengetallen.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2008 t/m 2011) met elkaar vergelijken.
Welkom 4 Havo..
Welkom 4 Havo..
Economisch bekeken Mavo 4
Hoofdstuk 6 Rapportage en presentatie verkoopcijfers
Hoofdstuk 15 geld. Hoofdstuk 15 geld Paragraaf 15.1 Euro’s.
Geld en geldschepping.
  Alcoutim.
presenteren van gegevens
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Niet alleen op de wereld
Inflatie en koopkracht
Indexcijfers en omzetprognose
Hoofdstuk 7 Verkoopprognose
Transcript van de presentatie:

presenteren van gegevens Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf nominaal of reëel

samengesteld indexcijfers Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf hebben betrekking op meerdere grootheden en vallen uiteen in de de samengestelde ongewogen indexcijfers gewogen indexcijfers

Gegeven het prijsindexcijfer en de afzetverdeling van verschillende artikelgroepen in de textielbranche. Het afgelopen jaar is het basisjaar: Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD Samengesteld ongewogen prijsindexcijfer SPI= x 100 = 101, , , ,8 artikelgroepEPIafzetverdeling in procenten kindermode101,820% herenmode101,128% damesmode102,552%

Gegeven het prijsindexcijfer en de afzetverdeling van verschillende artikelgroepen in de textielbranche. Het afgelopen jaar is het basisjaar: Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD Samengesteld gewogen prijsindexcijfer SPI= x 100 = 101,8 x ,1 x ,5 x artikelgroepEPIafzetverdeling in procenten kindermode101,820% herenmode101,128% damesmode102,552%

defleren Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf het corrigeren van de omzetcijfers voor de prijsveranderingen. Het omzetten van nominale in reële grootheden.

voorbeeld Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf Jan Polko behaalde het afgelopen jaar in zijn elektrozaak een omzet van € ,-. Dat jaar is het prijsindexcijfer in de elektrobranche 106,5. De verwachting is, dat dit jaar het prijsindexcijfer daalt tot 104,8. Jan wil weten bij welke omzet in dit jaar sprake is van “echte” groei. Hij moet dus de omzet van het afgelopen jaar defleren.

Jan Polko behaalde het afgelopen jaar in zijn elektrozaak een omzet van € ,-. Dat jaar is het prijsindexcijfer in de elektrobranche 106,5. De verwachting is, dat dit jaar het prijsindexcijfer daalt tot 104,8. Jan wil weten bij welke omzet in dit jaar sprake is van “echte” groei. Hij moet dus de omzet van het afgelopen jaar defleren. Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD €  106,5 x 104,8 = € ,49 - € ,-

nominale groei Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf Onder de nominale groei van de omzet verstaat men de groei van de omzet in geld (euro’s).

reële groei Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf Onder de reële groei van de omzet verstaat men de groei van de afzet (hoeveelheden).

Jan Polko behaalde het afgelopen jaar in zijn elektrozaak een omzet van € ,-. Dat jaar is het prijsindexcijfer in de elektrobranche 106,5. De verwachting is, dat dit jaar het prijsindexcijfer daalt tot 104,8. Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf VOORBEELD € € = € nominale omzetdaling € € = € reële omzetstijging (afgerond) De werkelijke omzet bedraagt € ,-. Gedefleerde omzet

OPGAVEN 35, 38, 40 45, 49, 52 58, 60, 66 77, 80, 87 Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.5.4