Ben jij je eigen databaas? www.jeeigendatabaas.nl www.jeeigendatabaas.nl Aangeboden door www.mediaenmaatschappij.nlwww.mediaenmaatschappij.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Open-up / over de streep
Uitslag enquête over online pesten
Verborgen vormen van pesten
Veilig Internet Volgende
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Mijn gegevens op het web!?
Internet fun & veilig! titeldia.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Kinderen online.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Insert your picture here Wat doe jij zoal op het Internet?
Kinderen vinden internet geweldig!
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Een onverwacht feest Les 2
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Altijd online!.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
1 1 Phone Challenge Workshop Mbo niveau 3-4. l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
2 Vier stellingen; Rode duim; Groene duim, 3 Stelling 1 Je stuurt via Snapchat een foto van jezelf met weinig kleren aan. Je vriend(in) slaat die foto.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Social media Van: Niene, Juliette, Bram, Niels en Mathijs.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ben jij je eigen databaas?
Mediawijsheid competentie:
Social Media.
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Mediawijsheid competentie:
Sociaal media DESIGN BY TALHA.
Sociale Media.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
DESIGN BY TALHA Klas j1a Docent P. Broekhuizen
Goede morgen allemaal.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Transcript van de presentatie:

Ben jij je eigen databaas? Aangeboden door

ff tellen  Wie doet wat op internet?  Facebook  Gamen  Skypen  Snapchat  Minecraft  Twitter  YouTube  Whatsapp  Instagram  Pinterest  En nog veel meer……….

Wat is privacy eigenlijk?  Jouw naam en jouw adres  Jouw schoenmaat  Jouw foto’s  Jouw wachtwoord  Het account van jouw vriend/vriendin  Foto’s van jouw vriend/vriendin  Je ouders die iets over jou posten  Jouw eigen posts  Jouw mobiele nummer  Jullie vaste telefoonnummer  Jouw account op internet  Jouw inlog van een app  Alles wat jij online bekijkt (jouw online geschiedenis)

De Databaas quiz!  10 vragen, zie in jouw werkschrift  Antwoord zelf en dan met elkaar  Let op; er kunnen meerdere antwoorden goed zijn!  Zet ‘m op!

Vraag 1 Wanneer laat je privégegevens op internet achter? A Als je op internet iets bekijkt maar verder niets doet of invult B Als je een formulier invult voor een internetprijsvraag C Als je een adres aanmaakt

Vraag 1  Eigenlijk kun je altijd privacy gegevens achterlaten. Dus alle antwoorden zijn goed, want: A: Alles wat je op internet doet wordt meestal bewaard: kijk maar eens in jouw online geschiedenis en of je cookies hebt aangezet. B. Juist als je iets invult voor b.v. een internetprijsvraag wordern er allerlei privégegevens gevraagd. C. Juist bij het aanmaken van b.v. een adres maar ook een Facebook pagina worden jouw privégegevens gevraagd.

2 Vraag 2 Wat zijn eigenlijk privégegevens?  A Als je een adres verzint  B Als je een nickname verzint  C Een nickname met jouw eigen voor- en achternaam erin

Vraag 2  Antwoord c is goed! Als je iets verzint, is het niet privé. Maar als je jouw echte voor- en achternaam vermeldt, gaat het om jou: dus privé.

3 Vraag 3 Vul jij alles in wat er op internet aan jou wordt gevraagd?  A Ja, omdat het nu eenmaal wordt gevraagd  B Nee, omdat ik niet weet wat er met die gegevens gebeurt

Vraag 3 even met de klas praten  We zijn enorm benieuwd naar wat jij doet als er iets wordt gevraagd op internet.  En wat doen jouw vrienden?  Wat vind je hiervan?

4 Vraag 4 Wanneer zou je jouw huisadres invullen op internet?  A Als ik een prijs kan winnen  B Als ik weet wie het vraagt  C Als ik anders niet verder kan op die website (of game!)

Vraag 4 even met de klas praten  Wat vind jij wat je eigenlijk moet doen om je privacy te beschermen. Alle antwoorden zijn goed, maar is het allemaal even slim?  Wat zou je mensen aanraden te doen, als zij persé hun privégevens nooit willen geven?

5 Vraag 5 Hebben jouw ouders afspraken met je gemaakt over privégegevens op internet? A Ja, maar ik houd me er niet aan B Ja, en ik weet ook waarom ze die regels hebben C Nee, daar hebben mijn ouders nooit met mij over gepraat D Nee, want mijn ouders weten niets van internet af

Vraag 5  Natuurlijk weten veel ouders niet alles af van internet, maar je kunt het hen wel uitleggen. Doe je dat wel eens?  Als jij vader of moeder bent geworden, wat zou jij dan belangrijk vinden om met je kinderen over internetgebruik af te spreken?

6 Vraag 6 Heb je wel eens gehoord dat iemand teveel privégegevens op internet had achtergelaten? A Ja, ik ken een ander kind dat er problemen mee heeft gehad B Nee, ik ken geen ander kind dat er problemen mee heeft gehad

Vraag 6: even met de klas praten  Meestal horen kinderen meer over hun problemen van andere kinderen. Kinderen vinden het soms moeilijk om met hun ouders hierover te praten. Waarom zou dat zo zijn, denk jij?  Vind jij het belangrijk dat kinderen aan hun ouders vertellen als er iets vervelends op internet is gebeurd?  Hoe zouden ouders moeten reageren, vind jij?

7 Vraag 7 Heb je wel eens een onbekend of afgeschermd nummer op jouw mobieltje gezien? (b.v. in Whatsapp of als je wordt gebeld of een berichtje krijgt) A Nee, ik heb geen mobieltje B Ja, (ik heb een mobieltje) maar ik weet wie dat onbekende/afgeschermde nummer heeft C Ja, (ik heb een mobieltje) en ik weet ook hoe je anoniem met je mobieltje kunt bellen

Vraag 7 even met de klas praten  Soms zie je een nummer dat je niet kent (anoniem of geblokkeerd) en is afgeschermd.  Heb je het wel eens meegemaakt dat je niet weet wie achter een nummer zit, b.v. via Whatsapp?  Ken je trouwens al je online vrienden ook in het echt?

8 Vraag 8 Heb je wel eens in een game éérst jouw privégegevens moeten geven voordat je het kon spelen?  A Nee, ik game niet  B Ja, maar dat heb ik niet gedaan  C Ja, maar ik heb niet alles gegeven

Vraag 8 even met de klas praten  Steeds vaker zijn games gratis. Of games zijn eerst gratis waarna je (b.v. bij een nieuw level) moet betalen.  Waarom zou een game gratis zijn, denk je?

9 Vraag 9 Wat is volgens jou de beste tip om de baas te blijven over jouw privégegevens? A Ik heb geen idee B Dat je altijd op moet letten vóórdat je jouw privégegevens geeft C Dat je soms iets moet verzinnen wat er wordt gevraagd

Vraag 9  B en C zijn goed.  Ons advies is om nooit meteen alles in te vullen, maar de tijd te nemen voor je iets invult. Bespreek het b.v. eerst eens met jouw ouders of met andere kinderen.

10 Vraag 10 Welke tip zou jij jouw ouders willen geven om voorzichtig te zijn met privégegevens op internet? A Geef nooit het huisadres op B Verzin altijd een nickname C Geef nooit jouw leeftijd op D Zet nooit foto’s op internet

Vraag 10  Ouders hebben de hulp nodig van hun kinderen. Vaak weten ze niet wat kinderen op internet doen en leuk vinden.  Help je ouders dus!

De volgende 3 lessen  Interviews met kinderen (les 2)  Tips voor online privacy  Huiswerk met de ouders (5 problemen van kinderen die je moet gaan oplossen, les 3)  Vertel het door: maak posters of power points voor andere kinderen (les 4)

EXTRA!  Je kunt nog meer te weten komen over social media!  Julie klas kan nog extra opdrachten doen! 1. Handig met Whatsapp! 2. Handig met Snapchat! 3. Handig met Instagram! 4. Jij bent leuk genoeg, Like jezelf! 5. Social Media Stress… speel het Ik Ben Offline ganzenbordspel!

Handig met whatsapp!  Bekijk het filmpje door vlogger Rutger Vink  Zie  Opdracht: Weet jij meer tips dan Rutger?

Handig met Snapchat!  Bekijk het filmpje door vlogger Rutger Vink  Zie  Opdracht; weet jij meer tips dan Rutger?

Handig met Instagram!  Bekijk het filmpje door vlogger Rutger Vink  Zie:  Opdracht; weet jij meer tips dan Rutger?

Jij bent leuk genoeg Like jezelf!  Vlogger Rutger Vink heeft er een clip van gemaakt… kijk er eens naar.   Wat vind jij, hoe zit dat nou met het liken of disliken in jullie groep?  Geven jullie elkaar complimenten of wordt er weleens online gepest?

Ben je nog wel eens offline?  Steeds vaker vinden mensen het ingewikkeld om niet op hun smartphone te kijken. We hebben een speciaal ganzenbordspel hiervan van gemaakt.  Kijk op  En speel het spel! Op de website staat alles wat je nodig hebt, al scheelt het als je een paar dobbelstenen ergens vandaan kunt halen want die rollen beter dan die van de website…  Veel plezier!

Handige weblinks!    Tips over veilig internetgebruik  Als je hulp zoekt  buddy.cartoonnetwork.nl Cartoon Network over pesten Alle privacy-instellingen op social media:  Maak jouw smartphone boef-proof: 