2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen
3 Welkom Met welke methode werk je? Hoe pak je examentraining aan? Welk materiaal gebruik je daarbij? Wensen?
4 Inhoud Uitgangspunten van de Abschlusstrainingen Opbouw van elke training Inhoud Hören und sehen; Lesen; Sprechen; Schreiben; Examensprint Aan de slag met Lesen Inzet in verschillende lesscenario’s
5 Uitgangspunten Abschlusstrainingen Hören und sehen / Lesen / Sprechen / Schreiben Examentraining op één plek bij elkaar Gericht oefenen vaardigheden Zelfsturend Compleet Authentiek Veel aandacht voor strategieën en praktische tips Oriëntatie Cito (thema’s, tekstsoort, vraagsoorten)
6 Opbouw Abschlusstrainingen Bij iedere vaardigheid nu dezelfde opzet per onderdeel: Theorie en strategieën Oefenen met Hilfestellungen Onderdeel verder zelf oefenen Praktisch Nachschlageteil met: Samenvatting aanpak Leerstof Praktische tips
7 Hören und sehen 1 Mehrwahlfragen 2 Aussagen 3 Lückentexte Nachschlageteil Eerst oefenen met luisteren en lezen om strategieën te bepalen en in te slijpen, daarna alleen luisteren met Hilfestellungen, dan zonder hulp.
8 Lesen 1 Strategien 2 Cito-Wortschatz Cito-Fragen Strukturwörter 3 Textstruktur Aufbau eines Textes Signalwörter 4 Cito-Fragen Scanfragen Richtig/Falsch-Fragen Lückentexte Mehrwahlfragen Nachschlageteil Lesen
9 Sprechen 1 Sprechstrategien 2 Über sich erzählen 3 Beschreiben 4 Richtig reagieren 5 Diskutieren und präsentieren Nachschlagteil
10 Schreiben 1 Kurzberichte 2 Informelle Korrespondenz 3 Formelle Korrespondenz 4 Kommentare Nachschlageteil Door concrete Hilfestellungen worden belangrijkste onderwerpen uit de grammatica herhaald, daar waar je het meteen nodig hebt.
11 Examensprint Online Kort voor het eindexamen extra oefenen Hierin kunnen leerlingen oefenen met authentiek Cito materiaal, maar ook met relevante woordenschat voor het examen, zoals signaalwoorden.
12 Inzet in verschillende lesscenario’s 1.Complete training in de aanloop naar vaardigheden-tentamens en het CE in de klas behandelen. Leren lijsten Nachschlageteil. 2.Gedurende het jaar één vaste les per week aan Abschlusstraining besteden. 3.Delen van de Abschlusstraining gebruiken als extra oefenmateriaal bij thematische hoofdstukken waar nodig. 4.Leerlingen doorlopen Abschlusstraining zelfstandig als aanvulling op de thematische hoofdstukken ter voorbereiding op vaardighedententamens en het CE in de klas.