2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Welkom.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Didactiek procesgerichte aanpak
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
TrabiTour für die Unterstufe
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Neue Kontakte 4-kgt Workshop D-103
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Online seminar Take it easy
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
Onze nieuwe rekenmethode
Hands On: leren binnen handbereik
Informatieavond groep 4
NU ENGELS.
10e editie voor de Tweede Fase
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Voorlichtingsavond 5 havo
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Op de informatieavond van de groepen 5
Voorlichtingsavond havo 5 Woensdag 30 september uur.
Herzlich Willkomen! Neue Kontakte 6e editie vmbo BK en KGT examendelen
Lezen: doe het goed voor
Neue Kontakte 6e editie onderbouw
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Voorlichtingsavond 5HAVO / 6VWO Examentrainingen Studiekring 25 en 26 april 2016 Veluws College Walterbosch 12 januari 2016
Tentamentraining: Leerjaar: Cluster: Periode: Toetscode:
Voorlichtingsavond. Groep 8 8 september Agendapunten: Welkom. Info over agenda/huiswerk/weektaak. Korte info over het voortgezet onderwijs en de.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
IBS PROGRAMMA Comenius College Rotterdam Arne van Kesteren Meriellen van de Raa e Souza.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Werkwijze telefoon & balie
– examentraining schrijven & taalportfolio
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Voorbereiding op de Rekentoets
Groep
Een instructie schrijven
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Informatieve teksten, interviewverslag
Meine Schüler und ich sprechen Deutsch!
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen

3 Welkom Met welke methode werk je? Hoe pak je examentraining aan? Welk materiaal gebruik je daarbij? Wensen?

4 Inhoud Uitgangspunten van de Abschlusstrainingen Opbouw van elke training Inhoud Hören und sehen; Lesen; Sprechen; Schreiben; Examensprint Aan de slag met Lesen Inzet in verschillende lesscenario’s

5 Uitgangspunten Abschlusstrainingen Hören und sehen / Lesen / Sprechen / Schreiben Examentraining op één plek bij elkaar Gericht oefenen vaardigheden Zelfsturend Compleet Authentiek Veel aandacht voor strategieën en praktische tips Oriëntatie Cito (thema’s, tekstsoort, vraagsoorten)

6 Opbouw Abschlusstrainingen Bij iedere vaardigheid nu dezelfde opzet per onderdeel: Theorie en strategieën Oefenen met Hilfestellungen Onderdeel verder zelf oefenen Praktisch Nachschlageteil met: Samenvatting aanpak Leerstof Praktische tips

7 Hören und sehen 1 Mehrwahlfragen 2 Aussagen 3 Lückentexte Nachschlageteil  Eerst oefenen met luisteren en lezen om strategieën te bepalen en in te slijpen,  daarna alleen luisteren met Hilfestellungen,  dan zonder hulp.

8 Lesen 1 Strategien 2 Cito-Wortschatz  Cito-Fragen  Strukturwörter 3 Textstruktur  Aufbau eines Textes  Signalwörter 4 Cito-Fragen  Scanfragen  Richtig/Falsch-Fragen  Lückentexte  Mehrwahlfragen Nachschlageteil Lesen

9 Sprechen 1 Sprechstrategien 2 Über sich erzählen 3 Beschreiben 4 Richtig reagieren 5 Diskutieren und präsentieren Nachschlagteil

10 Schreiben 1 Kurzberichte 2 Informelle Korrespondenz 3 Formelle Korrespondenz 4 Kommentare Nachschlageteil Door concrete Hilfestellungen worden belangrijkste onderwerpen uit de grammatica herhaald, daar waar je het meteen nodig hebt.

11 Examensprint Online Kort voor het eindexamen extra oefenen Hierin kunnen leerlingen oefenen met authentiek Cito materiaal, maar ook met relevante woordenschat voor het examen, zoals signaalwoorden.

12 Inzet in verschillende lesscenario’s 1.Complete training in de aanloop naar vaardigheden-tentamens en het CE in de klas behandelen. Leren lijsten Nachschlageteil. 2.Gedurende het jaar één vaste les per week aan Abschlusstraining besteden. 3.Delen van de Abschlusstraining gebruiken als extra oefenmateriaal bij thematische hoofdstukken waar nodig. 4.Leerlingen doorlopen Abschlusstraining zelfstandig als aanvulling op de thematische hoofdstukken ter voorbereiding op vaardighedententamens en het CE in de klas.