Communicatie 2 – kw 2 Les 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

….een korte presentatie
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Portfolio Presentatie
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Gespreksvaardigheden
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
In een jeugdgevangenis
Praktijkervaring en reflectie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Dagdeel 3 conflicthantering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Leesvaardig Examentraining.
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Hoe schrijf je een recensie?
Agressie op de werkvloer
Vaardigheden Interviewen
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Parafilie Les 9.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
ADL Les 1.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Zichtbaarheid Creëren
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Landschappen en klimaten
ADL Les 1.
Kritiek geven en krijgen
Module 1 What’s Love Lesmethode Seksualiteit en Weerbaarheid.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 2 – kw 2 Les 4

Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Attitudegesprek Stagegesprekken Opdracht voor volgende week

Korte herhaling van vorige week Groepsgesprek Welke onderwerpen hebben je vorige week aangesproken? Welke onderwerpen heb je uitgeprobeerd op je stage

Attitudegesprek Kenmerken: Vragen waardoor je er achter komt wat iemand vindt van een bepaald onderwerp. Wat denkt / voelt iemand bij een bepaald onderwerp Bepaalt zijn / haar gedrag Combinatie van ‘denken en voelen’ over een onderwerp.

Attitudegesprek Cognitief: geen feiten, maar WEL mening. Emotioneel actioneel Cognitief: geen feiten, maar WEL mening. Emotioneel: gevoelens, beleving, ervaring Actioneel: Iemand geeft aan hoe hij handelt, wat hij gaat doen of niet gaat doen.

Attitudegesprek: oefening 1 Werkvorm: groepjes van drie studenten: Opdracht: welke (soort) vragen kun je bedenken bij: Cognitieve vragen Emotionele vragen Actionele vragen.

Attitudegesprek: oefening 2 Groepjes van vier: Lees met elkaar, hardop, het meegenomen krantenartikel. Vragen: Welke feiten heb je gelezen Welke mening vind je terug in het onderwerp Welke actie vind je terug in het artikel

Attitudegesprek: oefening 3 Opdracht: Bekijk het onderstaande filmpje https://www.youtube.com/watch?v=qMiQtkInaFs En beantwoord de volgende vragen: Welke feiten heb je gezien Welke mening zie/hoor je terug in het onderwerp Welke actie zie/hoor je terug in het filmpje

Attitudegesprek – Opdracht 4 Werkvorm: groepjes van drie. Lees W. Donders - hfst 4.3. t/m hfst 4.9. Opdracht: Welke paragraaf kan je verbinden aan een concrete stagesituatie (klantcontact – teambespreking – stagebegeleiding) Vertel de situatie aan je medestudenten Bedenk met elkaar een andere reactiewijze

Casussen uit je stage? Wanneer heb je op je stage je mening moeten laten horen (klant, ouder, begeleider) Gesprekservaringen van de stage (elk onderwerp mogelijk) worden besproken, onderzocht en uitgeprobeerd op andere handelings-perspectieven. Neem een situatie en pas Korthage (zie vorige les) toe! Bereid een rollenspel voor met ‘attitudegesprek’ als thema dat gebaseerd is op ervaringen van je stage.

Afsluiting van de les Opdracht: wat heb je geleerd? Welke onderdelen van de les hebben je geboeid / nieuwsgierig gemaakt / geïnteresseerd? Welke vragen komen er uit voort? Hoe wil je het onderzoeken of toepassen op je stage Wanneer ga je het toepassen op je stage? Schrijf je resultaten in je logboek.

Instrumenten bij een attitudegesprek. De literatuur De kapstok – opsomming van hoofdpunten Containerbegrippen Samenvatten en afsluiten

Attidudegesprek – de literatuur Foute vragen: 1. Inkleuring van de vraag: ‘wat vind je prettig aan je werk?’ 2. Of – of vraag 3. Waarom - vraag 4. Gebruik van het woord ‘gevoel’ 5. Vragen naar belang of betekenis 6. Luisteren zonder interpretatie 7. non-verbaal gedrag