Communicatie 2 – kw 2 Les 4
Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Attitudegesprek Stagegesprekken Opdracht voor volgende week
Korte herhaling van vorige week Groepsgesprek Welke onderwerpen hebben je vorige week aangesproken? Welke onderwerpen heb je uitgeprobeerd op je stage
Attitudegesprek Kenmerken: Vragen waardoor je er achter komt wat iemand vindt van een bepaald onderwerp. Wat denkt / voelt iemand bij een bepaald onderwerp Bepaalt zijn / haar gedrag Combinatie van ‘denken en voelen’ over een onderwerp.
Attitudegesprek Cognitief: geen feiten, maar WEL mening. Emotioneel actioneel Cognitief: geen feiten, maar WEL mening. Emotioneel: gevoelens, beleving, ervaring Actioneel: Iemand geeft aan hoe hij handelt, wat hij gaat doen of niet gaat doen.
Attitudegesprek: oefening 1 Werkvorm: groepjes van drie studenten: Opdracht: welke (soort) vragen kun je bedenken bij: Cognitieve vragen Emotionele vragen Actionele vragen.
Attitudegesprek: oefening 2 Groepjes van vier: Lees met elkaar, hardop, het meegenomen krantenartikel. Vragen: Welke feiten heb je gelezen Welke mening vind je terug in het onderwerp Welke actie vind je terug in het artikel
Attitudegesprek: oefening 3 Opdracht: Bekijk het onderstaande filmpje https://www.youtube.com/watch?v=qMiQtkInaFs En beantwoord de volgende vragen: Welke feiten heb je gezien Welke mening zie/hoor je terug in het onderwerp Welke actie zie/hoor je terug in het filmpje
Attitudegesprek – Opdracht 4 Werkvorm: groepjes van drie. Lees W. Donders - hfst 4.3. t/m hfst 4.9. Opdracht: Welke paragraaf kan je verbinden aan een concrete stagesituatie (klantcontact – teambespreking – stagebegeleiding) Vertel de situatie aan je medestudenten Bedenk met elkaar een andere reactiewijze
Casussen uit je stage? Wanneer heb je op je stage je mening moeten laten horen (klant, ouder, begeleider) Gesprekservaringen van de stage (elk onderwerp mogelijk) worden besproken, onderzocht en uitgeprobeerd op andere handelings-perspectieven. Neem een situatie en pas Korthage (zie vorige les) toe! Bereid een rollenspel voor met ‘attitudegesprek’ als thema dat gebaseerd is op ervaringen van je stage.
Afsluiting van de les Opdracht: wat heb je geleerd? Welke onderdelen van de les hebben je geboeid / nieuwsgierig gemaakt / geïnteresseerd? Welke vragen komen er uit voort? Hoe wil je het onderzoeken of toepassen op je stage Wanneer ga je het toepassen op je stage? Schrijf je resultaten in je logboek.
Instrumenten bij een attitudegesprek. De literatuur De kapstok – opsomming van hoofdpunten Containerbegrippen Samenvatten en afsluiten
Attidudegesprek – de literatuur Foute vragen: 1. Inkleuring van de vraag: ‘wat vind je prettig aan je werk?’ 2. Of – of vraag 3. Waarom - vraag 4. Gebruik van het woord ‘gevoel’ 5. Vragen naar belang of betekenis 6. Luisteren zonder interpretatie 7. non-verbaal gedrag