“Dat gaat niet” bestaat niet in Edegem. 7 gemeentelijke gebouwen +/- 22 000 inwoners 200-tal medewerkers > 2500 uitgaande brieven / jaar ? mails 180 stedenbouwkundige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Advertisements

Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Houtskoolschets Starterswoningen. Aanleiding Wachtlijsten woningbouw Grondpositie en kosten Aantrekkelijke gemeente blijven Veel woningen te koop, maar.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Gebiedsplan Afrikaanderwijk
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Deelsessie 6: Transitie aanpak
1 Weesfietsenteam Fietsberaad 5 november Wat? Opdrachtgevers: V&W en de NS Doel: Samenwerken met gemeenten om weesfietsen structureel te verwijderen.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
1 december 2004 Marjolein van Wijngaarden Planning en produkten Werkzaamheden PT1.
Niets nieuws onder de zon
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Aan de slag met verbeelden Niet richten op de inhoud maar beelden toevoegen aan het denkproces Casus is jullie offerte: ‘Kleinere afstand tussen burger.
De case Oostkamp.
Bewustwording informatiebeveiliging
Handtekeningplaatsing en substitutie
Rol en positie omgevingsambtenaar
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
Visum en overheidsopdrachten
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Mantelzorg voor Beginners is een online platform met zoekmachine voor mensen die geen of weinig ervaring hebben met het organiseren van zorg en hulp.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
SJABLOON PAROCHIE- KERKENPLAN Invulsjabloon voor het bisdom Antwerpen om te komen tot een correct parochiekerkenplan.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Energiebesparing bij bedrijven
Dashboard ontwerpbesluiten
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Toelichting concept Grondprijsbeleid
Sjabloon Kerken-beleidsplan
De macht in de gemeente ? ? ? ? ? Burgemeester Regering Wethouders
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Arbeidsmarktcampagne
MAAKT BEGELEIDEN INZICHTELIJK
De case Oostkamp.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Griffier in de Gemeente Geschetst
Intergemeentelijke samenwerking GAS
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Toelichting opdracht 271 A/B
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

“Dat gaat niet” bestaat niet in Edegem

7 gemeentelijke gebouwen +/ inwoners 200-tal medewerkers > 2500 uitgaande brieven / jaar ? mails 180 stedenbouwkundige vergunningen / jaar GEMEENTE EDEGEM

Proces briefwisseling Dienst C Dienst B Dienst A Dienst D Contactcenter Burgemeester Secretaris Contactcenter Min. 3 werkdagen diensthoofd

De wereld verandert… en onze werkomgeving dus ook!

Op zoek naar een aangepaste overheid Digitaliseren van bestaande proces versus herdenken van het proces zelf?

Via het theoretisch kader… Juridisch kader – Gemeentedecreet -Art. 182 e.v. -“… wordt de briefwisseling van de gemeente ondertekend door de burgemeester en medeondertekend door de gemeentesecretaris.” -Delegatie mogelijk mits naleving formele regels Op het eerste zicht weinig ruimte om te evolueren naar moderne processen…

… op zoek naar een pragmatische aanpak richting 2015! Stap 1 – Inventarisatie van alle stukken en delegaties Stap 2 – Risico analyse per categorie samen met diensten, inclusief verbetervoorstellen

Uitgangspunten Clustering per boodschap Minimale fysieke ondertekening Maximale delegatie naar medewerkers

Resultaat 1. Aantal fysiek te ondertekenen stukken sterk teruggebracht 2. Doorlooptijd briefwisselingsproces met minstens 1 dag ingekort 3. Briefwisselingsproces zelf sterk vereenvoudigd