Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
Advertisements

Ouderavond Profielkeuze TTO
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 3
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 3
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Welkom.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Keuze van profielen in klas 3
Keuzebegeleiding klas 3 Ouderavond 5 november 2014.
Informatieavond klas 3 Even voorstellen: Erik Hegge
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 3 VWO PROFIELKEUZE PROFIELKEUZE Keuzebegeleiding Mentor Qompas ProfielKeuze Decaan Voorlichtingsavond Dinsdag 25 november.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
2 e ouderavond 3 e klassen 20 januari
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DONDERDAG 26 NOVEMBER 2015.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
WELKOM! Informatieavond Havo 3 en Mavo 4 Revius Lyceum Doorn 12 januari 2016.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze vwo3 woensdag 27 januari.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze vwo.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze Bovenbouw
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatieavond klas 3 Profielkeuze
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Programma van deze avond
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichting Profielkeuze klas 3
Keuzebegeleiding klas 3
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Programma van deze avond
Profiel- en vakkenkeuze
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
informatieavond keuzetraject T2
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
LOOPBAANORIENTATIE en BEGELEIDING
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
informatieavond keuzetraject T2
Programma van deze avond
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Informatieavond klas 3 Profielkeuze Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 4 ‘ s-Hertogenbosch, 5 januari 2016

Waarom een ouderavond over profielkeuze? Eerste inhoudelijke keuze van zoon/dochter Een keuze die uitsluit Info  gesprek Wat neem je mee op het eind? Besef van voorsorteren Inzicht in activiteiten voor profielkeuze Informatie over (gevolgen van) profielkeuze

Leerling SchoolOuders/verzorgers Waarom samen? Hoe kun je je kind helpen? Hoe heb je wat aan je ouders? (bij de profielkeuze…)

► inrichting Tweede Fase ► de verschillende wiskundes ► keuzebegeleiding profielkeuze (Qompas) Informatie over:

► In klas 3 kies je een profiel  Natuur en Techniek  Natuur en Gezondheid  Economie en Maatschappij  Cultuur en Maatschappij ► Totaal: minstens 11 vakken. (minimaal: 25 lesuren/klassikale uren) ► Toetsuren/counseloruur Inrichting Tweede Fase

► Minimaal 4800 slu in 3 jaar ► Dus minimaal 1600 slu per jaar (40 weken x 40 uur) Drie componenten: ► Gemeenschappelijk deel (2120 slu) ► Profieldeel (1880 of 1920 slu) ► Vrije ruimte (minimaal 760 slu) Inrichting Tweede Fase

Gemeenschappelijk deel: ► Nederlands ► Engels ► Lichamelijke Opvoeding ► Taal in Ontwikkeling (Tio) ► Maatschappijleer (in klas 6) ► Klassieke taal

Natuur en Techniek ► Profieldeel:  Wiskunde B  Natuurkunde  Scheikunde ► Profielkeuzevak:  Biologie  Wiskunde D (vanaf klas 5)  Informatica (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (twee vakken)

Natuur en Gezondheid ► Profieldeel:  Wiskunde A of B  Scheikunde  Biologie ► Profielkeuzevak:  Aardrijkskunde  Natuurkunde (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (twee vakken)

Economie en Maatschappij ► Profieldeel:  Wiskunde A of B  Economie  Geschiedenis ► Profielkeuzevak (een vak):  Aardrijkskunde, Frans of Duits ► Vrije deel (twee vakken)

Cultuur en Maatschappij ► Profieldeel:  Wiskunde A (of C na klas 4)  Geschiedenis  Aardrijkskunde ► Profielkeuze vak (één vak):  KUBV, fatl, dutl, gtc, ltc, fi ► Vrije deel (twee vakken)

► In Qompas:  Op de home-pagina: informatie zoeken / optie Speel met je profiel: Hier kun je keuzes uitproberen en zien wat wel en niet kan.home-pagina  Daarnaast staat ook het keuzeformulier en de voorwaarden voor het kiezen van een meerpresteerdersvak. Profielkeuzeformulier

Kenmerkend voor de tweede fase op onze school ► Keuzes school  Combinatie filosofie/informatica is niet mogelijk  NT en NG: combinatie KUBV/Fa/Inf niet mogelijk  Geen bi, na en sk in maatschappijprofielen  Organiseerbaarheid en betaalbaarheid

Kenmerkend voor de tweede fase op onze school ► Nieuwe vakken  In klas 4: Informatica Filosofie Economie KUBV (kennismaking in de projectweek / informatie tijdens de les)  In klas 5 Wiskunde D (alleen bij N&T)

Kenmerkend voor de tweede fase op onze school Meerpresteerdersvakken  vakken naast en buiten het reguliere vakkenpakket. Bv. buiten het profiel of buiten de twee keuzevakken  niet of niet voor alle lessen ingeroosterd. Vereist dus veel zelfstandigheid  Voorwaarden : Cijfer voor het betreffende vak: minimaal onafgerond 7,5 óf Gemiddeld cijfer voor alle vakken samen: minimaal onafgerond 7,5.

Kenmerkend voor de tweede fase op onze school Cambridge Engels:  Apart ingeroosterd  Onder voorwaarden (test, cijfer voor Engels minimaal 7,5 én een motivatiebrief)  Aan het volgen van dit programma zijn kosten verbonden.  Informatie in lessen Engels

Vooruitkijkend naar klas 5 en 6 ► Gemeenschappelijk deel:  Ne, En, Lo, Maatschappijleer, Klassieke taal ► Nog maar één vak verplicht in vrije deel  Tijdens het schooljaar vakken laten vallen is niet mogelijk ► Voor alle vakken schoolexamens ► N.B. Alleen vakken die leerlingen in klas 4 hebben gevolgd kunnen in klas 5 gekozen worden.

Keuzes klas 3 ► Grieks en/of Latijn? ► Welk profiel? ► Welke vakken in profieldeel? ► Welke vakken in vrije deel? ► Een meerpresteerdersvak? ► Cambridge (pas aan het eind van het schooljaar) ► en …

… keuze tussen wiskunde A/C of B Hoe kies je de juiste wiskunde ?  cijfers – A/C-hoofdstukken: H4 & H9  7 of hoger: wiskunde A – B-hoofdstukken: H5 & H6  7 of hoger: wiskunde B  advies docent (indruk in klas, opgaven in andere toetsen)  voorlichting projectweek klas 3 (o.a. door bovenbouwleerlingen)  interesse / vervolgstudie: α of β ?

verschil wiskunde A/C en wiskunde B Wiskunde A/C  het rekenwerk gaat niet erg diep, veel gebruik GR bijvoorbeeld: H3 kwadratische vergelijkingen - met GR  belangrijk bij wiskunde A/C is dat je problemen uit de praktijk leert te vertalen naar een stuk wiskunde

verschil wiskunde A/C en wiskunde B Wiskunde B  abstracte/wiskundige problemen oplossen met moeilijke wiskundige technieken.  je zult wiskunde leuk moeten vinden  beste basis voor veel vervolgstudies

klas 5: wiskunde A, B, C en D eind klas 4  keuze tussen wiskunde A en wiskunde C  in vergelijking met wiskunde C krijg je bij wiskunde A meer onderwerpen en moeilijkere problemen op te lossen  als je een CM-profiel kiest kan wiskunde A noodzakelijk zijn voor je vervolgopleiding  cijfer, advies, vervolgstudie  cijfer voor wiskunde A/C eind klas 4 op basis van keuze wiskunde A of wiskunde C  keuze voor al dan niet wiskunde D  in klas 4 krijg je bij wiskunde B een wiskunde D module over complexe getallen

onderwerpen wiskunde A,B en C Wiskunde CWiskunde AWiskunde B formules, grafieken, vergelijkingen algebra statistiek & ICT telproblemen en kansrekening normale verdeling en binomiale verdeling differentiëren logisch redenerenrijenintegreren vorm en ruimte/ perspectief toetsen van hypothesenvectormeetkunde

Qompas: een online profielkeuzemethode ► Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken, thuis en op school ► Actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen ► Persoonlijk online dossier; inzichtelijk voor mentoren en decaan ► Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol ► Ouders kunnen de oudermodule aanschaffen

Uw rol als ouder(s)/verzorger(s) ► Vragen naar de voortgang van het stappenplan in Qompas ► Het maken van een opdracht over uw kind via Qompas ► Bespreken van en helpen bij het maken van keuzes ► Ondertekenen van voorlopige en definitieve profielkeuze

Thuiswerk ► Stoeien met de keuze(on)mogelijkheden: ► Qompas (Voorlopig keuzeformulier)  Lijst met nadere vooropleidingseisen  

Tijdspad ► Keuzebegeleiding door mentoren m.b.v. Qompas (begin november tot half januari) ► Informatieavond (dinsdag 5 januari) ► Projectweek (18-22 januari) ► Voorlopige keuze (uiterlijk donderdag 4 februari; ondertekend) ► Adviezen vakdocenten (dinsdag 16 februari) ► Interviews met vijfdeklassers (februari) ► Evt. gesprek met mentor (mentoruur / ouderavond woensdag 30 maart) ► Evt. gesprek met decaan (op aanvraag) ► Definitieve keuze (uiterlijk donderdag 14 april; ondertekend)

Vragen? … kunt u later ook altijd stellen Mailadres: