Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Inhoudstafel.
Welkom bij Leefstijl.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Vechtscheidingen en partnergeweld
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Mijn MaS Mijn naam Mijn klas. Titel van Foto 1 Maak een foto, waar jijzelf opstaat en waarvan jij vindt dat het kenmerkend is voor jouw stageplaats! Net.
Opvoeden van drukke kinderen
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
 Onderzoekers aan Vrije Universiteit Amsterdam  Faculiteit Pscychologie en Pedagogiek  Publicatiejaar 2006.
Kinderen en hun sociale talenten
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Focus op motivatie en communicatie
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Methodiek: Plancyclus
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
KERNgezond. “Kinderen kunnen gezond eten leren afkijken” (Telegraaf, 7 nov 2013) “15 Procent van de leerlingen op de basisschool ontbijt niet of niet.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Dorcas: In actie voor de allerarmsten
What is the meaning of? Student centered learning
CKG de kleine parachute
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Callens Stephen

 Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen met riskant probleemgedrag en het bieden van een interventie  Motiveren bij preventie  SPRINT in cijfers  Meningen over de resultaten van de training  SPRINT: het vervolg

 Longitudinale screening  Langere tijd  Meerdere waarnemers  Ernstigere feiten

 Kinderen testen grenzen af  Ouders leren de grenzen  Kleine groep jongeren vertoont riskant probleemgedrag  Deze jongeren worden meestal criminelen

 Openlijk, heimelijk en gezagontwijkend probleemgedrag  Opsporen in klas  WAS-lijst  Interventie : 1.Kindtraining 2.oudertraining

 Ouders benaderen moeilijk  School is van cruciaal belang  Kijken naar sociale ontwikkeling en gedrag  Ouders proberen te overhalen bij ‘nee’

  5151 gescreend  1220 WAS-lijst  706 experimenteerders en 515 volharders  150 training gevolgd  andere hulpverlening

 SuccInt: 1.Ervaren gedragsverandering 2.Werkrelatie met de ouders en het kind  Probleemgedrag vermindert en vaardigheden verbeterd  Werkrelatie kind is goed, ouders niet  BESTE  Gedrag kind verbeterd en manier van opvoeden  Contact met school verbeterd  Duur is te kort

 Goede aanpak  Belemmerende factor  Mogelijkheden om ouders te overtuigen: 1.School benadert ouders meer 2.Integratie met leerlingvolgsysteem 3.Leerkrachten en IB’ers trainen in omgang met ouders  Effect op langere termijn  Onderzoek wordt voorbereid

 Bron foto 1: den-onder-vergrootglas/vergrootglas/  Bron foto 2 : school.skynetblogs.be/archive/2012/11/03/kind eren-hebben-recht-op-grenz.html  Bron foto3: simple-ways-to-improve-your-training- program-2/  Bron foto 4: ijk_aan_succes_poster ?lang=nl