Callens Stephen
Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag? Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag? SPRINT: het opsporen van kinderen met riskant probleemgedrag en het bieden van een interventie Motiveren bij preventie SPRINT in cijfers Meningen over de resultaten van de training SPRINT: het vervolg
Longitudinale screening Langere tijd Meerdere waarnemers Ernstigere feiten
Kinderen testen grenzen af Ouders leren de grenzen Kleine groep jongeren vertoont riskant probleemgedrag Deze jongeren worden meestal criminelen
Openlijk, heimelijk en gezagontwijkend probleemgedrag Opsporen in klas WAS-lijst Interventie : 1.Kindtraining 2.oudertraining
Ouders benaderen moeilijk School is van cruciaal belang Kijken naar sociale ontwikkeling en gedrag Ouders proberen te overhalen bij ‘nee’
5151 gescreend 1220 WAS-lijst 706 experimenteerders en 515 volharders 150 training gevolgd andere hulpverlening
SuccInt: 1.Ervaren gedragsverandering 2.Werkrelatie met de ouders en het kind Probleemgedrag vermindert en vaardigheden verbeterd Werkrelatie kind is goed, ouders niet BESTE Gedrag kind verbeterd en manier van opvoeden Contact met school verbeterd Duur is te kort
Goede aanpak Belemmerende factor Mogelijkheden om ouders te overtuigen: 1.School benadert ouders meer 2.Integratie met leerlingvolgsysteem 3.Leerkrachten en IB’ers trainen in omgang met ouders Effect op langere termijn Onderzoek wordt voorbereid
Bron foto 1: den-onder-vergrootglas/vergrootglas/ Bron foto 2 : school.skynetblogs.be/archive/2012/11/03/kind eren-hebben-recht-op-grenz.html Bron foto3: simple-ways-to-improve-your-training- program-2/ Bron foto 4: ijk_aan_succes_poster ?lang=nl