Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Filosofie Op HAVO en VWO.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ho 4:Talenten.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Meervoudige intelligenties
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Autisme en intelligentie
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
LOT OP REIS.
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Meervoudige intelligentie
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
Visie: rapport en portfolio
Een leesstrategie: toepassing
Presentatie Bijeenkomst 2
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Meervoudige intelligenties.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Ontwikkeling en de basisschool
Ontwikkeling van het jonge kind
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 2 Jonge Kind.
Kind in ontwikkeling deel A
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Groepsdynamica.
Kind in ontwikkeling deel A
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Proeftoets quiz ding.
Kind in ontwikkeling deel A
 Schoolleeftijd 3  6-12 jaar 4  Geheugen – KTG/werkgeheugen, snelheid  Aandacht - selectief  IQ – Binet-Spearman-Gardner  Executieve functies.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 2
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Ontwikkelingspsychologie
Wat is coöperatief leren?
Coping.
Instructie geven en uitvoeren
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Boekbespreking “Soorten intelligentie” ~ Howard Gardner
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
BOM-model PV 25/03/2014.
Gedragsproblemen en stoornissen
ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Vandaag Oefenvragen Opdrachten

Vraag 1 Wat kenmerkt het concreet-operationele stadium van Piaget? a. Het actieve en juiste gebruik van logica b. Ontwikkeling van taal en symbolisch denken c. Abstract kunnen denken d. Ontwikkeling van motorische vaardigheden

Vraag 2 → → Welk principe wordt hier uitgebeeld? a. Decentratie b. Reversibiliteit c. Egocentrisme d. Conservatie

Vraag 3 Het project social work, waarbij studenten samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken, is waarschijnlijk gebaseerd op ideeën uit de theorie van: a. Erikson b. Piaget c. Vygotsky d. Freud

Vraag 4 Welk antwoord is juist? Stelling 1: Tijdens de schooltijd verbeteren kinderen hun gebruik van grammatica Stelling 2: Tijdens de schooltijd verbetert het begrip van syntaxis a. Alleen stelling 1 is juist b. Alleen stelling 2 is juist c. Beide stelling zijn juist d. Beide stellingen zijn onjuist

Vraag 5 Wat is een voordeel van het hebben van kennis van meer dan één taal? a. Grotere cognitieve flexibiliteit b. Groter metalinguïstisch bewustzijn c. Creatiever en flexibeler in bedenken van oplossingen d. Alle bovenstaande antwoorden zijn juist

Vraag 6 Connie zit midden in haar basisschooltijd en zal zichzelf in sociaal opzicht beoordelen op basis van vergelijkingen met haar vriendinnen. a.Waar b.Niet waar

Vraag 7 Hanneke beschouwt haar vriendinnen als meisjes die net als zij zijn en met wie ze samen dingen doet en veel tijd doorbrengt. In welke vriendschapsfase zit ze waarschijnlijk? a. Fase 2: vriendschap baseren op psychische nabijheid. b. Fase 1: vriendschap baseren op het gedrag van anderen. c. Fase 3: vriendschap baseren op vertrouwen. d. Geen van deze antwoorden is correct.

Vraag 8 Volgens Erikson is... het positieve resultaat van de schoolleeftijd en... het negatieve gevolg. a. initiatief; minderwaardigheid b. vlijt; minderwaardigheid c. autonomie; minderwaardigheid d. vlijt; schuld

Vraag 9... sociale vergelijking vormt een verklaring voor het feit dat sommige leerlingen op slecht presterende basisscholen meer eigenwaarde bezitten dan zeer capabele leerlingen op goed presterende scholen: a. opwaartse b. gelijksoortige c. neerwaartse d. positieve

Geheugentestje 1 3 vrijwilligers Onderwerp: getallenreeks Onthoud de getallenreeks die voorgelezen wordt en herhaal hem in omgekeerde volgorde

Geheugentestje 2 1 vrijwilliger Onderwerp: producten Onthoud de woorden die voorgelezen worden

Onthoud: Shampoo Kipfilet Deodorant Multivruchtensap Kaas Sla Smeerworst Rooibosthee Peren Wattenstaafjes Aardbeien Koffie Geheugenstrategie: organisatie Groente/Fruit: Peren Sla Aardbeien Broodbeleg Kaas Kipfilet Smeerworst Dranken: Multivruchtensap Koffie Rooibosthee Verzorging: Shampoo Deodorant wattenstaafjes

Geheugentestje 3 1 vrijwilliger Pas cognitieve elaboratie toe bij het onthouden van de woorden die voorgelezen worden

Geheugentestje 4 1 vrijwilliger Sleutelwoord strategie Franse woorden onthouden

Opdracht Vul de meervoudige intelligentietest in en bekijk je score

Gardner: 8 intelligenties In zijn theorie over meervoudige intelligentie onderscheidt wetenschapper Gardner 8 intelligenties: Linguïstisch - het vermogen om te lezen, schrijven, luisteren en spreken; Logisch-wiskundig - het vermogen om te rekenen, logische puzzels op te lossen, te redeneren en wetenschappelijk te denken; Ruimtelijk - het vermogen om je te kunnen oriënteren in de ruimte; Muzikaal - het vermogen om te zingen, een muziekinstrument te bespelen, muziek te analyseren en componeren; Lichamelijke beweging - het vermogen om je lichaam gecoördineerd te bewegen zoals nodig in dans, sport en chirurgie; Naturalistisch - het vermogen om objecten in de natuurlijke wereld te herkennen en te categoriseren; Interpersoonlijk - het vermogen om verbaal en non-verbaal gedrag van anderen te begrijpen en interpreteren; Intrapersoonlijk - het vermogen om te reflecteren op het eigen handelen en dit te begrijpen;

Quiz Maak groepen van 4 Beantwoord de vragen zo goed mogelijk o.b.v. het hoorcollege en de gelezen literatuur En win als jouw groep de meeste punten heeft!!

Intelligentietest