Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met vermoedens van kindermishandeling
Advertisements

Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Workshop Knallende ruzie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Transactionele analyse en sociale rollen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Keuze van de VMBO leerling
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Open de wereld themadag FODOK en JC
Crisis en het domino-effect
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Voortijdig schoolverlaten
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een prachtige kans voor uw kinderen
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Opvoeding en pedagogiek
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in de keten. Wat is werken in de keten SHL opdrachten.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Ontwikkeling van het jonge kind
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Kind en omgeving Het individu in de context
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Levenslooppsychologie Hoorcollege 2
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Methodiek: Plancyclus
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Levenslooppsychologie Werkcollege 1 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
+ Oefententamen Vraag 1: Plasticiteit is: A: Een specifieke tijd in de ontwikkeling waarin een bepaalde gebeurtenis de grootste gevolgen heeft B: De mate.
Meer voorlezen, beter in taal
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Presentatie: Gender en seksualisering
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije

Vandaag Oefenvragen Opdracht 1 Opdracht 2

Oefenvragen

Vraag 1 Veerkracht is….? a. Een bepaald soort lenigheid, waardoor sommige kinderen een beter motoriek hebben dan anderen. b. Een kwaliteit die ouders nodig hebben om met kinderen met een moeilijk temperament om te gaan. c. Een voorwaarde in de omgang tussen ouders en kind om te komen tot een optimale ‘goodness of fit’. d. Het vermogen om omstandigheden te boven te komen die een kind vatbaar maken voor psychische of fysieke schade.

Vraag 2 Welk begrip zie je uitgelegd op het plaatje? a.centratie b.conservatie c.transformatie d.specialisatie

Vraag 3 Op welke manier is armoede van invloed op de taalontwikkeling? a. Kinderen in gezinnen waar van een uitkering geleefd wordt krijgen 2x zo veel ‘nee’ te horen. b. Kinderen in gezinnen met laag opgeleide ouders, kennen minder woorden. c. Tegen kinderen van laag opgeleide ouders wordt minder gesproken. d. Alle bovenstaande antwoorden zijn juist

Vraag 4 Er worden in het boek verschillende symptomen gegeven van kindermishandeling. Welke van de onderstaande antwoorden is GEEN specifiek symptoom: a)Angst voor fysiek contact b)Extreem gedrag bijv. zeer agressief gedrag c)Cognitieve achterstand d)Angst voor volwassenen

Vraag 5 Wat wordt bedoeld met ‘scaffolding’? a. Het niveau waarop een kind een taak bijna, maar niet helemaal zelfstandig kan begrijpen of uitvoeren. b. De ondersteuning bij leren en probleemoplossing die zelfstandigheid en groei bevordert. c. Het verschil in opvoeding tussen jongens en meisjes als gevolg van verwachtingen over genderrollen. d. De fase waarin kinderen hun egocentrische perspectief loslaten en zich in de ander leren

Vraag 6 Van wie komt de term ‘scaffolding’? a. Freud b. Bowlby c. Vygotsky d. Tjaikovsky

Vraag 7 Wat is een overeenkomst tussen de informatieverwerkingstheorie en de theorie van Vygotsky? a. Sociale factoren spelen bij beide een beperkte rol b. Bij beiden is er geen sprake van specifieke stadia c. Beide zie geen duidelijke rol voor het onderwijs d. Beide gaan uit van discontinuïteit in de ontwikkeling

Documentaire Vragen: - Getuige zijn van huiselijk geweld kan voor kinderen veel gevolgen hebben. Welke heb je gehoord in de film? - Welke gevolgen heeft de situatie van huiselijk geweld gehad voor de personen? - Welke overlevingsstrategieën worden benoemd?

Opdracht Groepjes van 3 a 4 Leg de volgende begrippen aan elkaar uit met behulp van klei, gekleurd papier, plaatjes etc Bedenk bij elk begrip een goed voorbeeld en schrijf het op! - Conservatie - Centratie - Transformatie - Egocentrisme