Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Onze kernwaarden.
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Aanpak voor een top team
“Hoe kom ik aan klanten?”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Klas 1a.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Preventief Verzuimmanagement
Loverboys.
Levensvragen Over geluk…..
op weg naar het CentrUM voor Buurt/dorp, Jeugd en Gezin
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Hoe kan het jou veranderen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ouderbetrokkenheid op het MBO
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Arbeidsvreugde voor iedereen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Jezelf kort voorstellen.
Club voor jongens en meiden met een beperking.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Fitheid en gezondheid.
Liefde en relaties.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
OP WEG NAAR TRANSFORMATIEF HANDELEN BINNEN DE SCHOOLCULTUUR
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
Kan een werelddeel krimpen?
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Fases in het radicaliseringsproces
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Interculturele klassen, ouders en buurten
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Lespakket Opleidingen
Communicatie 3e les.
Werken met plezier en goed presteren
Diersoortverdieping Hond
Transcript van de presentatie:

Psychologie van de straat Week 5

 Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten burgercultuur  Wij-cultuur( tegen over de ik cultuur van de burgercultuur)  Hierarchie,respect, eer,straattaal  underdoggevoel  Buurt loyaliteit 

 Opvoeding  Sociaal leefmilieu  Tussen twee nationaliteiten opgroeien, risico’s?  Rapcultuur ??? YUj4&feature=relmfu YUj4&feature=relmfu  Internet  Media en commercie

 Wat maakt dat jongeren uit de straatcultuur doen zoals ze doen? Hoe doen ze?  Hoe kan een jongere worden geholpen, zonder dat hij denkt zijn belangrijkste bezit te verliezen n.l respect binnen de groep en de eigenwaarde die hij daaraan ontleent

 Hoofdstuk 3 bespreekt hoe je met de kenmerken van de straatcultuur kunt omgaan.  Wat de verschillen zijn met burgercultuur  En wat daardoor misverstanden zijn in de communicatie  Straatcultuur is geen subcultuur maar een hoofdcultuur  Belangrijk is het herkennen van de leider  Werken met geleend vertouwen

 4 levensterreinen van jongeren: thuis, peergroup,school/werk, maatschappij  Behoeften piramide van Maslow( P.109) Acceptatie, succes en complimenten zorgen er voor je gewaardeerd te voelen -- > positiefzelfbeeld.

Jongeren in de straatcultuur ervaren vaak weinig waardering behalve in hun peergroup. Dus ze doen er alles aan om daar succesvol te zijn. Prestatie en succesvol zijn en daarmee een gevoel van eigenwaarde krijgen deze jongeren hoofdzakelijk in de peergroup van gelijkgezinden

Waarom bieden thuis,school en maatschappij geen waardering? Thuis : biedt vaak geen stevige basis door allerlei omstandigheden School: als voorpost van de burgercultuur sluit niet aan bij hun levenssituatie, waardoor ze voortdurend het gevoel hebben te falen Maatschappij: stelt in het algemeen eisen waaraan deze jongeren niet kunnen voldoen

Dit wordt verworven op een voor de burgercultuur negatieve manier Voor de jongere is de op deze manier verworven respect en erkenning alles wat hij heeft Neem je hem dit af dan verbreek je het contact met de jongere Dus het is van belang dat je eerst met hen iets opbouwt voordat je het negatieve gedrag afbouwt Dit is het principe van de zgn. Vervangingsmethode

 Essentiëel is dat het alternatieve gedrag al wordt ingezet, voordat het negatieve gedrag is gestopt  Het alternatief moet positief zijn voor zowel de jongere als voor de omgeving en voor de burgercultuur  Alternatieven moeten dan ook gevonden worden in de interesses en de talenten van de jongeren  Veel jongeren hebben verborgen talenten die door hun leefomstandigheden vaak niet erkent zijn

1. Contact leggen 2. Ontdekken van postief alternatief gedrag 3. Implementatie van nieuw gedrag 4. Uitdoven van oud gedrag

Voorwaarden. - Oprechte interesse - Nieuw gedrag moet aantrekkelijk zijn voor de jongere - De jongere moet ontdekken dat zijn nieuwe gedrag respect oplevert. Dat kost tijd - Laat jongeren zelf het initiatief nemen om het oude gedrag te laten uitdoven

 Direct inzetten op gedragsverandering  Het nieuwe gedrag baseren op je eigen ideeën over wat goed is voor de jongere  De neiging om oud en nieuw gedrag voor elkaar te willen omruilen  Te snel door willen gaan  Normatief afkappen van het oude gedrag

 Groepsdynamica  Intrinsieke en cosmetische straat cultuur  Vorm en inhoud. Soms is de vorm niet negatief, maar maakt de plek, de inhoud het negatief  Repressief optreden. Repressief optreden moet ook worden gevolgd door vervanging. Anders heeft het geen effect