Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Advertisements

Observeren “what you see, is what you get”
Maatschappijleer 24 november 2011.
De psychologie van communicatie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Observeren en rapporteren
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Kennis - Intelligentie
Collegeweek 3 Observeren
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communiceren met Marloes
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
De doop in de Heilige Geest
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Workshop interviewen en observeren
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Onderzoeksvaardigheden
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.
Kijken naar Kinderen Week 2
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Observeren Les 3.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Les 5 IBS 2 Waarneming en verwerking van informatie.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Methodiek Observeren.
Posters voor in het geschiedenislokaal
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2

Vandaag Terugblik vorige les Informatie verzamelen Waarnemen en observeren subjectiviteit

Filmpje vrij spelmoment in een kleuterklas

Hbo-pedagoog Als pedagoog wil je gedrag en zelfbeeld beïnvloeden en daarom moeten we ons zo nauwkeurig mogelijk een beeld vormen van de ander Op welke manieren kunnen we dit doen?

Informatie verzamelen Observeren van gedrag van het kind Gesprek voeren met het kind Gesprek voeren met ouders/leerkracht/bekenden Eerdere rapportages bestuderen Testen Bewust afvragen: Wat herken ik eventueel in het gedrag/beleving van ouders/kind? Etc.

Informatie verzamelen Literatuur Observeren Ondervragen (interviewen, vragenlijst)

Wie heeft het gedaan?

Waarnemen en observeren Geheugen Subjectiviteit Zien, roken, proeven, voelen en horen Referentiekader Verbale en non-verbale waarnemingen Getuige verklaringen observatieplan

Waarnemen bij observeren Belangrijk om te onthouden wat je ziet, omdat je later nog iets met de informatie uit de observatie wilt doen Informatie uit een observatie komt, totdat je de waarnemingen hebt verwerkt, terecht in je korte termijngeheugen. Helaas kan het korte termijngeheugen gemiddeld maar 7 items onthouden. Belangrijk bij observatie: zet je informatie in een gedragsketen neer. Dus in chronologische geordende waarnemingen van een persoon, een situatie of een ruimte

Binnenkant, Buitenkant, Overkant Binnenkant: gevoel, emotie, zelfbeeld, gedachten etc. Buitenkant: Waarneembaar gedrag Overkant: Hoe het overkomt, interpretatie op basis van eigen-zijn/denken etc. We observeren dus ‘de buitenkant’ en registreren onze ‘binnenkant’ (de betekenis die aan het gedrag gegeven wordt)

Binnenkant, Buitenkant, Overkant

Waar komt subjectiviteit vandaan Omstandigheden in eigen geschiedenis De context van de situatie die je waarneemt Zintuigen Rol Normen en waarden

Betekenisgeving/interpreteren Waarneming → observatie (de auto heeft het linkerknipperlicht aan) Interpretatie → gevolgtrekking (de auto zal links afslaan, ik moet dus…..) Waarneming→ observatie (de deur is open) Interpretatie →gevolgtrekking (er is al iemand thuis) Waarneming → observatie (mijn vriendin huilt) Interpretatie →gevolgtrekking (ze is verdrietig) Je geeft betekenis door middel van eerder ervaringen & kennis (haalt dit op uit jouw lange en korte termijn geheugen)

Waarnemen Leg in jouw eigenwoorden uit wat waarnemen volgens jou betekent. Met welke zintuigen nemen wij de wereld om ons heen waar? Wat is het verschil tussen zintuigelijke waarneming & perceptie? Welke proces zit er daartussen? De selectie van prikkels heeft alles te maken met aandacht wat wordt er volgens jou met deze zin bedoelt? Wat is de rol van het geheugen bij waarnemen(korte en lange termijn geheugen) Wat is het verschil tussen verbale en non verbale waarnemingen?

waarneming Waarnemen: Bewust of onbewust opvangen van prikkels uit jouw omgeving met onze 5 zintuigen – Ordenen of organiseren van prikkels tot een samenhangende eenheid Interpreteren : het geven van betekenis aan onze waarneming.

Waarneming Hoe betrouwbaar is onze waarneming?

Observeren Wat observeer je? Op welke wijze observeer je? Eenmalig of vaker Participerend of niet-participerend Direct of indirect Minder gestructureerd of gestructureerd Welke instrumenten gebruik je?

Participerende observatie: observator neemt deel uit van de situatie Voorbeelden? Wat zijn de voor- en nadelen van participeren als observator?

Stellingen Naar mate we ons meer bewust zijn van eigen subjectiviteit zijn we meer in staat objectiever de ander tegemoet te treden. Vooroordelen zijn goed MITS we bereid zijn ze als hypothese te onderzoeken.

Aan de slag... Brainstormen in groepjes van 4 a 5 studenten over onderwerp, mogelijke onderzoeksvragen

Volgende week Lezen hft 6.1,6.3,3, Van der Donk en van Lanen