VAKDIDACTIEK Shaun the sheep 2009-2010 dt – college Animatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze presentatie wordt u
Advertisements

PSO wordt spannend gemaakt!
Kennis maken met Power Point Office 2007
Spoedcursus Fotografie
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
De basis: Windows Movie Maker Haal versie 2 binnen Het klassieke taakvenster: importeren, bewerken, opslaan. Voorstelling van enkele montageprogramma’s.
Een digitaal verhaal maken
Digitale Onderwaterfotografie
GELUID BIJ VIDEOFILMS EEN ONDERWERP VAN DE TWEEDE ORDE. Door Hans Leupe Mei 2012 “de Eenhoorn” filmplatform Dapper en behulpzaam
Photoshop instructie 1 Lagen, kleur, selecties (1), move en transform.
Video Verwerking Movie Maker
Spreekbeurt Animatiefilms
Een animatiefilm met Windows Movie Maker
Zagen van metalen.
Stappenplan animaties maken
Miniatuur Illustratie in handschriften. Ook wel gebruikt als term voor een klein schilderijtje.
Een algemene inleiding bij het maken van video’s
1 minuut film Korte scenes (5 / 6 seconde)
Workshop fotografie Arjan Geurts.nl 4/4/2017.
Animaties maken met Monkeyjam
Programmeren met Alice
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Inhoud Ebou leigh Stage werk Intake Hku Seminars
In het kader van “Het nieuwe leren” Wat zou je willen weten van Pinnacle? (of een ander video-editpakket)
Picasa Woensdag 19 januari Wat is Picasa? Volgens Wikipedia: Picasa is een programma om foto's te bewerken en te delen. De foto's kunnen in een.
Een plant op de kaart zetten
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Voorjaar.
Videobewerking met AVID woensdag 28 februari 2012.
Media in de brugklas.
Montage en Nabewerking
Het maken van een spreekbeurt
Video opdracht Video maken met de smartphone
Welkom bij Immersive space, de flashles Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Een audiosignaal is een signaal dat informatie voor het hoorbare frequentiegebied bevat. Het woord audio is Latijn en betekent letterlijk ik hoor (van.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/003]/subvaardigheid schrijven thema: movie maker can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen © D Film Movie.
Wat is animatie?.
STOP-MOTION.
Cinematografie / stopmotion
stappenplan klei-animaties maken mei 2006 P de Man - APS
Workshop iPads – iMovie/iPhoto/iPrompt Pro K. De Schuyteneer.
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Lesbrief Jongerenprogramma
S ST STO STOP STOP- STOP-M STOP-MO STOP-MOT.
Lesbrief Jongerenprogramma
Wat is een backup? Een back-up is een reservekopie van gegevens die zich op een gegevensdrager (bv. de harde schijf) bevinden.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Basis-workshop fotografie. Ken uw camera Belangrijke zaken Scherpe foto’s Compositie Hoe verder.
Samen een echte carnavalswagen bouwen
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Lesbrief – Kort Blok 1. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Kort Blok 3. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Woezel & Pip Op zoek naar de Sloddervos!
Sway.
Basis videobewerking.
Vormgeving Roy de Bakker 3VTK.
Stopmotion.
© UNIEK IN DE KLAS.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Uitleg Toverdoos 2007 via deze presentatie, D. van Hunnik
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Communicatiemanagement
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
voorbeeld volgende bladzijde terug
Stop-motion-filmpjes maken Hoe maak je een animatie in Stop Motion?
Transcript van de presentatie:

VAKDIDACTIEK Shaun the sheep 2009-2010 dt – college Animatie

Inhoud college animatie 0. Preview: Shaun the sheep (Aardman studio’s) 1. Theorie 2. Voorbeelden van animatie 3. Aan de slag!

Animatie Animatie = verzamelnaam voor een groot aantal technieken die beeld voor beeld bewerkt, achter elkaar gezet de illusie van beweging tot stand brengen. (Latijn: animare= bezielen) Voorbeelden van technieken: klei-animatie, zand-animatie, cut-out animatie, pixellatie-animatie 2-d animatie, 3-d animatie, stop-motion-animatie

Animatie Stappen van animatie: Het bewegen, aanpassen, vervangen van een voorwerp of beeld Het vastleggen van een beeld 25 beelden per seconde: suggereert beweging voor onze waarneming

Geschiedenis animatie 1824 begin animatie: Thaumatrope (wonderschijf) Twee schijven die je draait en zo onstaat de illusie van beweging.

Wonderschijf in actie

Muybridge: foto’s rennend paard De eerste animatievormen werden nog met de hand getekend. Pas later, met de ontdekking van de fotografie, werden echte beelden gebruikt voor de animatiefilms. Het was dan ook de fotograaf, Eadweard Muybridge, die met zijn experimenten aantoonde hoe belangrijk fotografie voor animatie is. Met een ingewikkelde installatie van veel fotocamera's op een rij, maakte hij een serie foto's van een rennend paard. Op die manier kreeg hij een groot aantal foto's, waarbij het paard steeds een heel klein stukje verder was in haar beweging. Door deze reeks foto's achter elkaar af te spelen leek het net alsof het paard echt liep.

Muybridge: in actie 12 fps Het is nog een animatie van enkel 12 beelden voor een seconde, het loopt daarom ook nog niet zo vloeiend. Hoe meer beelden per seconde, hoe vloeiender het beeld. Máár, heb je té veel beelden, dan kan het oog het niet meer goed registreren en loopt de animatie ook niet meer lekker. Je oog slaat dan als het ware enkele beelden over.

Rotoscopie 19e eeuw Animated horse, made by rotoscoping 19th century photos by Eadweard Muybridge. Artistic license has been used to achieve the cartoony look. Animated by J-E Nyström, User:Janke, released under CC-BY-SA-2.5

Geschiedenis animatie Vanaf 1900 eerste tekenfilms: 1910 - Little Nemo, 1914 - Gertie the Dinosaur Gertie 1928 - Walt Disney: Mickey Mouse 1933 - Max Fleischer: Popeye Eerst in zwart wit en zonder geluid, jaren ‘30 in kleur en met geluid. Deze animatietechniek is zich blijven ontwikkelen tot op de dag van vandaag. Rond 1900 kwamen de eerste tekenfilms, zoals 'Little Nemo' en 'Gertie the Dinosaur' van Winsor McCay. Later kreeg de animatie meer bekendheid door de alom bekende Mickey Mouse van Walt Disney en Popeye van Max Fleischer. Eerst nog in zwart-wit, later in kleur. In het begin was er ook nog geen geluid bij, we noemen dit zogenaamde 'stomme films'. Er werd dan ook wel live-muziek bij een filmvertoning gemaakt of er was iemand die er een verhaal bij vertelde (een explicateur). In de jaren '30 kwamen er films met geluid en kleur.

Aantal beelden per seconde Frames per second (FPS) PAL: 24,X beelden per seconde NTSC: 29,X beelden per seconde (Amerikaanse standaard) Klei-animatie minimaal ongeveer 10 fps, in de Aardman films: 12 fps. Hieronder: links 10fps en rechts 2 fps

Animatie: soorten 2d bijvoorbeeld Cut-out animatie (uitgeknipte figuurtjes) Tekeningen Zandanimatie 3d: Stop-motion-animatie Met een foto van elke beweging van het object krijg je een film. Klei-animatie Pixillatie-animatie (met echte voorwepen of mensen)

Voordelen nadelen animatie erg tijdrovend bewerkelijk proces: nauwkeurigheid gewenst Voordelen + alles is mogelijk, qua materiaal, thematiek, mengvormen, etc. + kan al met goedkope materialen + snel een mooi resultaat + erg leuk om te doen

Software Gewone digitale camera foto’s maken + montage Speciale programma’s zoals: Mac: iStop Motion, Framethief Windows: Stop Motion Pro Live weergave van geregistreerd beeld van camera Met klik op beeldscherm een opname maken Beelden in goede volgorde bekijken en met 29,5 fps Functies zoals: ‘onion’skinning-functie Exporteren naar avi-bestand of Quicktime-bestand

Montage animatie Monteren van de gemaakte beelden, geluid, tekst en effecten kan ook met bijvoorbeeld: Mac: iMovie, Final Cut, Adobe Premiere Windows: Movie Maker, Adobe Premiere, etc.

Functies Onion skinning Tijdens de animatie van een nieuwe opname wordt een lichtere transparantere versie weergegeven van het vorige gefotografeerde beeld. -> zo beweging en snelheid van beweging beeldje voor beeldje te controleren Onion skinning is a 2D computer graphics term for a technique used in creating animated cartoons and editing movies to see several frames at once. This way, the animator or editor can make decisions on how to create or change an image based on the previous image in the sequence. In traditional cartoon animation, the individual frames of a movie were initially drawn on thin onionskin paper over a light source. The animators (mostly inbetweeners) would put the previous and next drawings exactly beneath the working drawing, so that they could draw the 'in between' to give a smooth motion. In computer software, this effect is achieved by making frames translucent and projecting them on top of each other. This effect can also be used to create motion blurs, as seen in The Matrix when characters dodge bullets.

Aan de slag: stappenplan Kies een onderwerp. Maak een treatment of script. Maak een storyboard: stel schetsen hoe het eruit moet gaan zien. Script is uitgebreidere versie van een treatment, met dialoog, vertelling en structuur.

Aan de slag: stappenplan 4. Verzamel materiaal en ontwerp je personages.

Aan de slag: stappenplan 5. Bouw een studio en een achtergrond.

Aan de slag: stappenplan 6. Zet alles klaar om het verhaal te beginnen.

Aan de slag: stappenplan 7. Maak foto’s en beweeg je poppetjes - testversie. 8. Als de test klopt, ga verder met de echte film.

Aan de slag: stappenplan 9. Importeer de foto’s in een programma en monteer. 10. Voorzie de foto’s die nu een filmpje zijn, van muziek, commentaar en gebruik eventueel speciale effecten.

Tips en trucs Zorg ervoor dat de camera stevig staat en niet makkelijk kan bewegen. Elke kleine beweging of verandering is straks te zien in de animatie! Te grote bewegingen komen schokkerig over. Maak je figuren zo eenvoudig mogelijk. Maak je script zo eenvoudig en visueel mogelijk. Gebruik een verteller voor eventuele dialoog.

Links http://www.stopmotionanimation.com http://www.boinx.com/istopmotion/overview/

Voorbeelden van animiatie Klei Pingu, Aardmanstudios met Wallace & Grommet, Shaun the Sheep, etc. Poppetjes Buurman en Buurman, Bumba, Lego, Paymobil, tekenpop, etc. buurman Tekeningen Tekenfilms! Tegenwoordig worden veel films met computeranimatie gemaakt

Overige documentatie Veel filmpjes op bijvoorbeeld youtube zoekwoord ‘stop motion’ Boek: Animatietechnieken, van Mary Murphy