IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling leerplan godsdienst kleuter- lager en buitengewoononderwijs enkele klemtonen.
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bestuursmodel KMS Hoe is het geregeld en wat zijn de verhoudingen? maart 2013.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Overwegingen Verzoek ouders: initiatief houden Demografische ontwikkelingen: kansen Schaalgrootte: onderwijsniveau Bijdrage: woon- en leefklimaat.
Bestuur Vlietlandcollege
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
Samenwerken in burgerschap
De kerk in de Middeleeuwen
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Voorstelling 6de leerjaar
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Omtrent jurisdisch statuut van het godsdienstonderwijs.
Veranderende samenleving studiewijzer
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Politiek.
IPC Nederland.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Aardrijkskunde Isolde Paulina Karin Gülnaz Mijanou.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
Workshop Identiteit?.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio KIGO project Natuurpark Groote Beerze.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
WAAR EEN WOORD IS IS EEN WEG
Workshop christelijke politiek Gegeven door:. Doel van de avond Een objectief beeld van Nederlandse christelijke partijen en hun standpunten. Discussie.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Een tijdlijn maken met ICT
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Begeleiding bij Werkplekleren
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Pluriforme samenleving
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Communicatie 6e les.
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
INTRODUCTIE academiejaar
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

IKOS Introductie

Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing Christendom 3 keuzemodules Eindopdracht Stageopdrachten Levensbeschouwing Filosofie

IKOS Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Keuzecursussen:  Bijbel  Geschiedenis van het Christendom  Wereldreligies (zelfstudie) Eindopdracht Stageopdrachten

Openbaar en bijzonder onderwijs 2 OpenbaarBijzonder PubliekPrivaat AlgemeenBeperkt LevensbeschouwelijkMeestal een levens- neutraalbeschouwelijke (“Actief pluriform”)richting moet er zijnkan er zijn Bestuur Toegankelijkheid Identiteit

WPO artikel Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden. 2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing. 3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.

KGS en GVO Kennis van geestelijke stromingen (kgs): Verplichtop elke basisschool Inzicht in de samenleving Objectief Godsdienstig vormingsonderwijs (gvo): Facultatief op openbare scholen Godsdienstige vorming Subjectief

WPO artikel 50 Het bevoegd gezag stelt de leerlingen in de gelegenheid op de school, binnen de schooltijden, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Van de tijd daaraan te besteden worden ten hoogste 120 schooluren per schooljaar meegeteld voor het aantal uren onderwijs dat de leerlingen krachtens artikel 8, zevende lid, aanhef en onder a, ten minste moeten ontvangen. Voor de leerlingen die dit onderwijs niet volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.

WPO artikel 51.1 Godsdienstonderwijs wordt gegeven door leraren daartoe aangewezen door kerkelijke gemeenten, plaatselijke kerken of rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid die zich blijkens hun statuten het geven van godsdienstonderwijs ten doel stellen. Levensbeschouwelijk onderwijs wordt gegeven door leraren daartoe aangewezen door volledige rechtsbevoegdheid bezittende organisaties op geestelijke grondslag.

Wet BIO Sinds 2004 wordt ook voor godsdienstonderwijs een bevoegdheid geëist Bekwaamheid moet onderhouden worden Er komt een landelijke regeling voor bekostiging (v.a. sept. 2009)

Kerndoelen De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. (37) De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. (38) De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. (47) De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, ….. (49)

Legitimatie en doelstelling Evangelisatie Presentie; dienst aan de samenleving Begrip voor godsdienstigheid Stimuleren een eigen levensbeschouwelijke attitude te ontwikkelen

Doelstelling IKOS: " De Landelijke Stichting IKOS zet zich in voor Godsdienstig Vormings Onderwijs op openbare en algemeen bijzondere scholen met als doel d.m.v. een introductie in de bijbelse en christelijke geloofstradities de leerlingen te stimuleren om een eigen levensbeschouwelijke attitude te ontwikkelen en tevens begrip en respect op te bouwen voor de godsdienst of overtuiging van anderen." - oecumenisch

Doelstelling uit voorlopige competenties g/hvo ".... onderwijs waarin mensen en kinderen zoeken naar wegen die leiden tot een samenleving waarin zorg, gerechtigheid, vrede en democratisch burgerschap, inclusief de aandacht voor het milieu (schepping) centraal staan." “aan een open communicatie tussen verschillende levensbeschouwelijke opvattingen bijdragen”

Deze module 5 lessen Huiswerk Literatuurstudie Werkstuk Eventueel stageopdrachten Toets over lessen en literatuur 2 ECTS

Thema Johannes Calvijn: Calvijnjaar Opdracht voor de tweede les:  Verzamel feiten over de persoon Johannes Calvijn  Noteer welke associaties de naam Calvijn bij je oproept

Doelen Overzicht van de geschiedenis van het christendom Centrale figuren kunnen plaatsen in hun tijd Begrip van continuïteit en diversiteit Kritisch leren omgaan met historische redeneringen