DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Advertisements

Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Ouders en Kinderen Centraal
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Onderwijs en kinderarbeid
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Kansarmoede.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Vrije Tijd Opvoedingsbeleving, sociale vaardigheden en vriendschapsrelaties van adolescenten.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Onderwijs en kinderrechten.
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Ouderavond Groepsorganisatie
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Informatieavond ouders schoolverlaters
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.
Op Koers groepscursussen psycho-educatie en vaardigheidstrainingen voor chronisch zieke kinderen Emma Kinderziekenhuis AMC - Amsterdam.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
(van den Eijnden, Meerkerk, 2008).
Leer kracht Workshop over competenties van
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
PETS! Pesten anders bekeken
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Thuiszitters weer terug naar school
Een gezond mens wil alles, een zieke wil maar één ding.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Doubleren.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December 2015 Vives orthopedagogie Luk Gheysen

Inhoudstafel 1. Gevolg langdurige ziekte bij jongeren 2. Wanner heeft een kind recht op synchroon onderwijs 3. Wat is synchroon onderwijs 4. Organisaties 5. Wat voor de docent 6. TPACK onderzoek bij de docent 7. Besluit 8. Bronnen

Gevolgen langdurige ziekte bij jongeren  ontwikkelingsachterstand  Sociale achterstand  Emotionele achterstand  Moeilijk functioneren na de ziekte  Gevaar overbescherming ouders  Sociaal isolement  Laag zelfbeeld

Wanneer heeft een kind recht op synchroon onderwijs grondwet: elk kind heeft recht op onderwijs. ook langdurige zieke kinderen min 6 weken afwezig min 45 halve dagen

Wat is synchroon onderwijs  internet onderwijs  op afstand  van thuis, uit het ziekenhuis of revalidatiecentra  met behulp van ICT-set  Type 5 onderwijs  Videoconferencing

Organisaties Verschillende organisaties Nederland België ZieZon Bednet KPN ziekenhuisschool UZ Leuven Passend Onderwijs Kom op tegen kanker Digibeterauxilia S&Z

Wat voor de docent?  TPACK kennis bij de docent 3 basiscomponenten - technische kennis - didactische kennis - vakinhoudelijke kennis 3 geïntegreerde componenten - technisch didactische kennis - technische vakinhoudelijke kennis - didactisch vakinhoudelijke kennis

TPACK onderzoek bij de docent  onderzoek  steekproef  15 leerkrachten / 21 scholen  vragenlijst  Interview  Conclusie onderzoek  lage score TPACK kennis  didactische kennis ≠ didactische kennis op afstand  weinig ICT inzet bij groepswerk

Besluit  reguliere onderwijs ≠ afstandsonderwijs  ander kennis  andere vaardigheden  andere strategieën  meer onderzoek nodig naar synchroon onderwijs  meer opleidingsmogelijkheden voor docent

Bronnen   