Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Levensbeschouwelijke identiteit van samenwerkingsscholen.
Advertisements

Dilemma’s en perspectieven
Christendom in Nederland
Een jeugdboek op de planken
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
Omgaan met geschiedenis
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Kiesrecht Schoolstrijd/ Pacificatie Verzuiling
Hoofdstuk 6 Democratisering
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
De kerk in de Middeleeuwen
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
Godsdiensten, wereldwijd Wat geloven zij?
De staatsinrichting van Nederland.
Christendom religieus
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Paragraaf 3: kerk en school
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Inleiding politieke stromingen
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Op weg naar een eerlijker bestuur
De voornaamste wereldgodsdiensten
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Politieke stromingen De confessionelen
Geschriften en stromingen
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
De scheiding van de Nederlanden. Inleiding Filips II en de Katholieke Kerk De Beeldenstorm De 17 e eeuw werd een ongelukseeuw voor onze gewesten (België)
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Hoofdstuk 5: Burgers en Stoommachines
Het jodendom 1 inleiding.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
de tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Pluriforme samenleving
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Openbaar onderwijs OBS De Carrousel - Foto: John Oud.
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Geschiedenis van de parlementaire democratie in Nederland
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwing Christendom (Ikos)

Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs

Levensbeschouwing en Ikos Plaats en opzet van de module

Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie

Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies Module gvo Filosofie

Opzet deze module Inleiding 4 (3) lessen  Voorbereiding  Presentaties Afsluiting in gemengde groepen

De lessen Elk hoofdstuk uit het boek wordt voorbereid door een groepje van twee of drie  Maak een samenvatting  Verzorg een presentatie over een onderwerp uit het hoofdstuk

De openbare school Karakter en ontstaan

Kenmerken openbaar onderwijs Algemeen toegankelijk Actief – pluriform  Meer dan neutraal! Bestuurd door de overheid

Openbaar vs. bijzonder onderwijs OpenbaarBijzonder BestuurPubliekrechtelijkPrivaatrechtelijk IdentiteitNeutraal (altijd)Levensbeschou- welijke grondslag (meestal) ToegankelijkheidAlgemeenToelatingseisen mogelijk Moet er zijnKan er zijn

Geschiedenis Sinds 1806 is er vanuit de staat gegarandeerd en gecontroleerd onderwijs voor iedereen: Openbaar Onderwijs Dit onderwijs was “gemengd”, d.w.z. algemeen christelijk  Met de mogelijkheid van godsdienstonderwijs namens de kerken  De inhoud van “algemeen christelijk” kon plaatselijk sterk verschillen Bezwaren tegen het karakter van de Openbare school:  Katholieken: te Gereformeerd (protestants)  Orthodoxe protestanten: te algemeen

Geschiedenis Gevolgen:  Oprichting van bijzondere scholen  De openbare school werd steeds on-godsdienstiger  Katholieken en afgescheiden protestanten wenden zich af van openbaar onderwijs Schoolstrijd - over de bekostiging van het bijzonder onderwijs  Eisen aan het onderwijs werden strenger; duurder  Volkspetitionnement Pacificatie in 1917 Versterking bijzonder onderwijs door verzuiling

Geschiedenis Gevolgen multi-culturele samenleving:  Nieuwe richtingen in het bijzonder onderwijs: Islamitische scholen Hindoeistische scholen  Verplichte aandacht voor pluriformiteit Zie artikel 29 WBO = art 42 WPO Kennis van geestelijke stromingen (kgs) Intercultureel onderwijs Actieve pluriformiteit

GVO - KGS Godsdienstig Vormingsonderwijs  Facultatief  School niet verantwoordelijk voor de inhoud  “Subjectief” Kennis Geestelijke Stromingen  Verplicht  De school verantwoordelijk  “Objectief”