Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden
Inhoudsopgave Bedrijfsinformatie Interne analyse Externe analyse Conclusies & Advies
Gezonde voedselkrat-bezorgservice Opgericht in 2012 door Maartje Frederiks 3 verschillende producten: Bedrijfsinformatie
Wat doet het bedrijf precies? mEXTsOU mEXTsOU Bedrijfsinformatie
What business are they in? Interne analyse
Lean startup: HelloFresh heeft gebruik gemaakt van de lean startup methode. Oprichting in 2012: Voordat het bedrijf echt ‘live’ ging, is het product eerst een jaar lang alleen in de Randstad getest. Binnen een half jaar winstgevend ↓ 3 miljoeneninvesteringen Interne analyse
Hoe onderscheid HelloFresh zich? Verse producten uit eigen regio’s Onbekende productcombinaties Levering en samenstelling op maat Duurzaam Interne analyse
2014 > 2015: Investeringen totaal 160 miljoen verkochte boxen per week Groei in omzet: Interne analyse Groei van de onderneming:
Concurrentie: Directe concurrenten (andere boxen): Externe analyse
Indirecte concurrenten (supermarkten, bezorg-services, etc.): Externe analyse
In welke gevallen zou een afnemer kiezen voor een concurrent? Lagere prijs (Allerhande) Uitsluitend producten uit de streek (Streekbox) Bekender merk (AH, Jumbo etc.) Oudste, bekendste box het betrouwbaarst (nr. 1 in Google zoekresultaten) Veel keuze & afwisseling Externe analyse In welke gevallen zou een afnemer kiezen voor HelloFresh?
Mobile: Meer dan 50% van de klanten besteld via de applicatie: Externe analyse
Grote rol: Alle producten komen uit Nederland of omgeving Exacte porties afwegen: Precies genoeg eten Boxen van gerecycled karton Verse, eerlijke producten van erkende leveranciers Externe analyse Duurzaamheid:
SWOT: Sterktes: - Enorm kapitaal - Alles kan online aangeboden worden - Sterke marketingcampagnes - Groot internationaal netwerk Zwaktes: - Makkelijk te kopiëren - Weinig mogelijkheden tot prijsverlaging - Hoge kosten bezorgingen Conclusies & Advies
Kansen: - Uitbreidingsmogelijkheden naar andere landen - Ontwikkelen nieuwe boxen/producten - Brand loyalty vergroten - Geld genoeg voor marketingcampagnes Bedreigingen: - Opkomst van vele concurrenten - Opkomst alternatieve producten zoals kant- en-klaar maaltijden - Lage toetredingsdrempel
Export naar andere landen Buiten diner ook andere boodschappen meeleveren Werken aan naamsbekendheid (nog steeds niet waar ze willen zijn) Conclusies & Advies Uitbreidingsmogelijkheden:
Het bedrijf over 5 jaar: Beursgang in Duitsland en andere Europese landen Waarde van 1 miljard euro wordt 10 miljard euro (vorig jaar al een groei van 500%) Bedrijf blijft bestaan en blijft marktleider! Conclusies & Advies
Vragen?