Kind en omgeving Het individu in de context

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visies op het ontstaan van gedragsproblemen
Advertisements

De “ leraar” als rolmodel
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
Typologie van Baumrind
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Dossier Empowerment.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Figuur 3.1 Belangrijke factoren in de micro-omgeving van het bedrijf
Administrateur-generaal
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoedrelaties onder spanning B
Week 1: professioneel pedagogisch handelen Docent: Irina Nojoredjo Opvoedrelaties onder spanning B.
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Fijne vakantie gehad….
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Gezins- en wijkgericht werken
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Opvoeding en pedagogiek
Modellen en Stromingen
Pedagogische theorieën
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
Ontwikkeling van het jonge kind
(Ped)agogiek Werkcollege 4
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Hfst 8 Hechting Hechting is evenals temperament een bouwsteen van de persoonlijkheid. Temperament is nature, hechting heeft alles te maken met de interactie.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
opvoeden en pedagogiek
Opvoedrelaties onder spanning A
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Geïntegreerde schoolverbetering
Competentie gebieden Kerntaak 1.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Interculturele klassen, ouders en buurten
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Autoritair vs autoritatief
Voorlichting, advies en instructie
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Begeleiden Les 5.
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Ontwikkelingspsychologie
Romy Tuytens 1BaOc3 Informatievaardigheden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Kind en omgeving Het individu in de context Week 1.9 Kind en omgeving Het individu in de context

Hfst 13 Ecologisch model van Bronfenbrenner Micro, meso , exo en macro systeem Meso systeem: veel interactie tussen de componenten ,positieve relaties > vormen ondersteunend netwerk voor het individu Bijv. positieve relaties tussen opvang/ school en ouders

Exo en macro systeem Invloed daarvan is indirect maar kan wel groot zijn: voorbeelden? Het gezin: diversiteit aan vormen

Opvoeding Corrigeren, sturen Modelling Opvoedingsomgeving creëren Verandert gedurende het opgroeien Rol vaders en moeders

Opvoedstijlen Autoritair Permissief Ondersteunend ( autoritatief)

Opvoedstijl en gedragkenmerken van kinderen ( Baumrind) Belangrijk: de manier van controle uitoefenen Sensitieve opvoeder – veilige gehechtheid

Anders dan gemiddeld Als voorbeeld het allochtone gezin Als we kijken naar de kenmerken van ‘anders’ zijn er ook autochtone gezinnen die ‘anders ‘ zijn Ontwikkelingspsychologie: wat kun je daar mee?

Hfst 16 Ontwikkeling per fase

oefenvragen 1.Welke 3 temperamentsvormen worden beschreven in het boek? 2. Wat houdt de theorie van de risico en beschermende factoren in? 3.Welke 3 typen van hechting onderscheidt Ainsworth? 4. Wat is de invloed van een veilige hechting op de competentieontwikkeling van een kind? 5. Welke ontwikkelingsfasen beschrijft Erikson? 6. Leg uit: het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie 7. Op welke manier is het geven van straf effectief, en wanneer niet? 8. Wat is het verschil tussen instrumentele en vijandige agressie?     Geef een voorbeeld van beide.