Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Woord van Leven Februari 2011.
Volgen zonder vragen? Eigen wil opzij?
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Men vraagt zich af waarom …??
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
SAMENWONEN HOT or NOT ?? Van Taboe naar Hype
die niet om jou zou huilen.
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Wat maakt het leven zinvol?
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Gewoon mooi om naar te luisteren...
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Woord van Leven Augustus 2011.
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
wijze weetjes rustig in je eigen tempo klikken pps:
Hoofdstuk 2 Je eigen tijd.
Woord van Leven Juni 2014.
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Jij, God en je kind.
QUIZ hoofdstuk 1.
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin!
De levensbeschouwelijke analyse
QUIZ! START! Hoe goed ken jij onze groepsleden?
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Toon Hermans … lekkers ..
Stage: Basisschool de Klingerberg
Woord van Leven April 2015 “Ik ben voor iedereen wel íets geworden” (1 Cor 9, 22)
Verbondenheid: met elkaar leven uit Gods liefde
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Welke toekomst dromen we voor onszelf, voor onze kinderen?
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opgroeien in de stad les 3
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Het belang van voorlezen
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
 Bepaald?  Bepaald:De het  Bepaald: de het  Onbepaald?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Genieten van Gods gave Seksualiteit is een gave van God Ook de verschillende beleving ervan door mannen en vrouwen is dat. Geniet van seksualiteit (Hooglied,
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Relaties Een diepere kijk. A. Inleiding 2 pijlers in een relatie: – IK – JIJ Evenwicht hiertussen.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
OUDE GRIEKEN – JONGE HELDEN Laatste les 
Transcript van de presentatie:

Relaties Een diepere kijk

Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn

3 vragen: 1. Waarom horen mensen zo graag bij een groep? 2. Hoe worden we individuen? 3. Hoe leren we onszelf waarderen? 3 vragen aan Herman De Dijn

Waarom horen mensen zo graag bij een groep? We zijn sociale dieren We worden pas onszelf door het voorbeeld van anderen te volgen (= socialisatie of inculturatie)

Hoe worden we individuen (we worden niet als individu geboren…) Spinoza: ”De mens wordt maar mens door imitatie, nabootsing.” Zoals bij kleine kinderen. Die doen precies na wat hun ouders of andere mensen met wie ze opgroeien doen.

Hoe worden we individuen (we worden niet als individu geboren…) Girard: het begrip ‘imitatio’ staat centraal. “we worden onszelf door het verlangen van de ander in onszelf te herhalen..” Zoals bij kleine kinderen. Het is voldoende dat er eentje iets wil, en alle anderen willen het ook. We worden maar ‘een zelf’ met eigen verlangens door het imiteren van anderen

Hoe leren we van onszelf houden? (Hume) Door graag gezien te zijn door anderen! (we ‘incorporeren’ de liefde van anderen) Daarom is het gezin zo’n belangrijke machine… een machine van ‘zelfwording’. Een mens is niet egoïstisch. (wel egocentrisch…). Mensen zijn sociale wezens. Pas als mensen afzakken tot het niveau van dieren (degeneratie) kunnen ze écht egoistisch zijn.

Relaties vier keer anders bekeken

1. Filosofisch Sartre Leg uit ‘L’enfer, c’est les autres’ (De hel, dat zijn de anderen). Gebruik verwijzingen naar de bron en de tijd waarin hij dit schreef. Leg dus duidelijk de betekenis uit, maar ook de context waarin we deze zin moeten plaatsen. (En nuanceer!!! Zijn de anderen altijd ‘de hel’ voor ons?)

1. Filosofisch Sartre Waarom zorgen andere mensen er volgens Sartre (soms) voor dat we niet helemaal vrij en onszelf kunnen zijn? Geef je eigen mening

2. biochemisch Waarom blijven volgens de biochemie mensen langer bij elkaar, dan dat ze eigenlijk verliefd zijn? Geef (kritisch) je mening over de biochemische manier van kijken naar liefde.

3. Sociologisch Welke kenmerken hebben vriendschappen volgens dit sociologisch onderzoek. (Geef er minstens vier en leg uit) Wat leren jongeren in een peergroup, dat ze in gezinsverband niet of minder leren? En omgekeerd? Wat leren ze net wél thuis?

4. Ethisch Hoe kan je verklaren dat een project om geld in te zamelen voor oude mensen met lepra in India minder succes heeft dan een project voor weesjes in Bulgarije? Hoe zou je vanuit deze tekst proberen om het woord ‘agapé’ uit te leggen?