CHRONISCH ZIEKE KINDEREN. DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Advertisements

Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Regionale nascholing IC verpleegkundigen Doelstelling/ vragen voor spreker: 1.persoonlijke beleving van IC periode, positieve en negatieve ervaringen,
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Preventief Verzuimmanagement
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Posttraumatische Stress-stoornis
Workshop Leefstijlinterventies
Intercultureel vakmanschap
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Naschoolse Dagbehandeling:
M. Postma, Parkinsonverpleegkundige
Een haperend geheugen.
Workshop opvoeding Psychologen CEMA Vlaanderen. Inleiding n Doelstelling: enkele aandachtspunten bij het opvoeden van kinderen met een chronische aandoening.
Ondersteuning bij leven met een beperking
Handboek voor mantelzorgers
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Crisis en het domino-effect
Ontwikkelingspsychologie
P ROOT I NEKE Opleiding : Bachelor sociaal werk Afstandsonderwijs.
Voeding en kinderen.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 3 Marie-Joze van Raak
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
CHRONISCH ZIEKE KINDEREN Renée Hoekstra. INSPANNINGSFYSIOLOGIE Wat weten we al?  Fysieke fitheid en training bij chronisch zieke kinderen  Fysieke fitheid.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Ontwikkelingsonderzoek in de Jeugdgezondheidszorg ONTWIKKELINGSPROBLEMEN EN ONTWIKKELINGSSTOORNISSEN.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 7
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
SCHIZOFRENIE GGZ, H10 (behalve de par. over zorg en beg. en communicatie)  Schooltas blz VVT2, H3, H6 Schooltas blz
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
De Kleine Prins Expertisecentrum
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
ONDERVOEDING BIJ OUDEREN.
Pathologie en ziektebeelden
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Ziektebeelden en pathologie
[Voeg eigen informatie over uw gemeente en/of de collecte toe]
Welvaartziekten Ondergewicht
Van thuiszitter naar werknemer
Signaleren van ondervoeding bij dementie
Gezond en ziek.
Intensieve begeleiding
Gezond en ziek.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Behoud van kwaliteit van leven en functionaliteit
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Gezond en ziek.
Transcript van de presentatie:

CHRONISCH ZIEKE KINDEREN

DEFINITIE CHRONISCH, LANGDURIG ZIEKE KIND * heel veel uiteenlopende definities * aantal voorwaarden vermeld om van een chronische ziekten te mogen spreken: 1. langer dan 6 maanden 2. bepaalde ernst vertonen 3. een bepaald verloop hebben waarbij de ziekte in principe niet geneeslijk is of waarbij er geen verbetering mogelijk is. Er treedt echter vaak verergering op en eventuele periodes van verbetering

PERSPECTIEVEN * Tijdsperspectief: minimale duur van een ziekte vooraleer ze chronisch genoemd kan worden * Gevolgen: beperkingen in lichamelijk, geestelijk en sociaal-maatschappelijk functioneren, die geen aanleiding geven tot motorische, zintuiglijke en/of verstandelijke beperkingen. * Genezing: of een chronische ziekte al dan niet geneeslijk en/of dodelijk is. * Aard: of een chronische ziekte lichamelijke kenmerken moet vertonen of dat het ook om een psychische ziekte mag gaan  bij alles is het niet eenvoudig om een duidelijk standpunt vast te leggen

OPSOMMING CHRONISCHE ZIEKTES * ademhalingsmoeilijkheden (o.a. astma, muco,…) * Chronische inflammatoire darmaandoeningen * Hartproblemen * Bloedziekten * Chronische nierproblemen * Diabetes * Juveniele reuma * Epilepsie * Kanker (o.a. leukemie, lymfeklierkanker) * Aids * Obesitas * Huidziekten

CHRONISCHE ZIEKTES MET PSYCHISCHE AARD * anorexia * angststoornissen * depressie

3 WERELDEN RONDOM HET CHRONISCH ZIEKE KIND * De schoolwereld * De thuiswereld * De medische wereld

COMMUNICATIE TUSSEN DE 3 WERELDEN * communicatie tussen medische en thuiswereld moet heel goed verlopen.  correcte informatie is noodzakelijk m.b.t de ziekte * bij communicatie tussen medische en schoolwereld is het belangrijk dat school alles/ zoveel mogelijk afweet van medicatie, veiligheidsmaatregelen, belangrijke symptomen,… * communicatie tussen school en ouders  voor het signaleren van problemen, gedragswijzigingen, praktische informatie,… * communicatie tussen het kind en de wereld  belangrijk dat kind niet wordt afgesloten van de wereld.

ICT-ORGANISATIES * * VZW Bednet * VZW Auxilia * Stichting Digibeter

ICT-PROJECTEN VOOR LANGDURIG ZIEKE KINDEREN * Het bednetproject  het creëren van een kindvriendelijke omgeving voor langdurig zieke kinderen tussen zes en achttien jaar in Vlaanderen.  tweeledig doel: Beperken van leerachterstand en Bevorderen van sociaal contact  Zorgt dat kinderen van thuis uit of van uit het ziekenhuis rechtstreeks mee de les kunnen volgen * Het anty-project  knuffelrobot ‘Probo’  speelkameraadje waarmee men het isolement van gehospitaliseerde kinderen wil doorbreken.  uitgerust met een camera en een touchscreen op zijn buik. Met dat systeem kunnen de kinderen vanuit hun bed vrienden en familie thuis zien en met hen praten. * Andere  skype, messenger, bloggen, stichting digibeter,

EFFECTEN ICT-GEBRUIK VOOR LANGDURIG ZIEKE KIND * sociale betrokkenheid en steun * informatie * verstrooiing * educatieve betrokkenheid

EINDE