Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Uitslag enquête over online pesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De volwassene jaar.
Dr. Albertus Risaeusschool
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hallo Ik ben Carezza!.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Omgaan met goed gedrag / pbs
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Presentatie – Sadan opdracht
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Godsdienst 1.
Paarden in de hulpverlening
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Aan pesten doe ik vaak mee Met een leger tegen één Kwetsende kanonnen struikelen over mijn lippen Wie stopt dit gevecht?
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Kinderen en hun sociale talenten
Dr. Albertus Risaeusschool
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Martine Speelman en Marieke v.d. Maten
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
SEKSUEEL MISBRUIK: EEN SEKSESPECIFIEK PROBLEEM? V/M DEBAT 16 APRIL 2015 MOVISIE / UTRECHT.
Door: Elise, Laura en Anna
Leerstijlen KOLB SJM.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Wiki praktijk Interculturele misverstanden in de klas en hoe ze te vermijden.
Ouderavond pesten Welkom
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Agressie op School.
Pesten is kindermishandeling
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Pesten op het werk.
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ik stop het pesten.
ONDERVOEDING BIJ OUDEREN.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Zwart wit denken in de klas
LEERKRACHTEN EN PESTEN
Onze school is een KiVa-school!.
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck

Boek “Zeg nee tegen pesten!” Auteur: Herberd Prinsen; 2013; Praktische gids: Leerkrachten; Hulpverleners; begeleiders; Ouders.

Twee delen Deel A: Theorie Deel B: Praktijk Adv ervaringsverhalen van verschillende personen Deel B: Praktijk

Rollen tijdens pesten De pester De gepeste De meelopers Hij die anderen pest of laat pesten; De gepeste Hij wordt gepest = slachtoffer; De meelopers Zij doen mee met het pesten; Voorkomen dat ze zelf worden gepest; De zwijgende middengroep Zij doen vaak of ze blind en doof zijn; De held Hij met voldoende zelfvertrouwen; Zegt neen tegen pesten.

Gevolgen van pesten Fysiek pesten Migraine; Blauwe plekken; Eetstoornissen; …

Psychisch pesten Minderwaardigheidsgevoel; Eenzaamheid; Concentratieproblemen; Perfectionisme; Suïcidegedachten; Faalangst Soms zelfs zelfhaat; Depressie.

Sociaal pesten Weinig vrienden; Moeite met intimiteit en seksualiteit; Moeite met opleiding/werk; Later ook moeilijkheden ervaren in relatie met eigen kinderen; Gevolgen in de klas.

Dynamische driehoek

Dynamische driehoek De driehoek is continu in beweging; Gelijkzijdige driehoek; Evenwichtige situatie; Jongeren hebben de ruimte om zich optimaal en maximaal te ontwikkelen; De ruimte in de driehoek biedt: Veiligheid; Geborgenheid; Uitdaging; Avontuur Zelfstandig.

Aanpak, preventie en creëren van veiligheid

Einde