Leerlijn programmeren in het basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Plusgroepen in het basisonderwijs.
Nu: weer samen naar school
Wat komt er zoal bij kijken?
Aanleren van ICT vaardigheden bij de kinderen tijdens de taallessen. Door: Lisette Jursche Opleiding i-coach 19 Juni 2012.
Presentatie gemeente Beek
Van idee tot digitaal materiaal
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het Nederlandse onderwijs:
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
REA en kleine gemeenten
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Opleiden in school 22 juni 2004
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Kwesties rond ict verbonden
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
“Help mij het zelf te doen”
Online filmpjes maken. (
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Praktijkervaring en reflectie
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Programmeren met kinderen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Trends in het onderwijs
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Samenwerken en communicatie
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
het katholiek basisonderwijs
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Digitale geletterdheid
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Leerlijn programmeren in het basisonderwijs Versnellingsvraag van de besturen: OPONOA – gemeente Berkelland en Groenlo Onderwijsgroep Fier – Noord-west Friesland

Leerlijn programmeren door en voor het onderwijs Versnellingsvragen zijn vragen waar diverse schoolbesturen tegenaan lopen bij de ontwikkeling of implementatie van ICT in het onderwijs. PO-Raad & Kennisnet ondersteunen en begeleiden Samenwerking SLO: Leerlijn gespiegeld aan uitwerking computational thinking, voeden we het kader ook weer met invulling en feedback. Resultaten delen met de sector. Hoofdindieners OPONOA – gemeente Berkelland en Groenlo Onderwijsgroep Fier – Noord-west Friesland Ondersteunende besturen PCBO Tytsjerksteradiel STWT WereldKidz Leeuwarder schoolvereniging Kath.Scholenst. Utrecht (KSU) PriMA OBS De Mienskip te Buitenpost ABBS Vlissingse schoolvereniging

Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder onderwijsgroep Fier

Waarom de versnellingsvraag Leerlingen hebben in de huidige maatschappij andere vaardigheden nodig dan 30 jaar geleden. Mediawijsheid Omgaan met grote hoeveelheden informatie Probleemoplossend vermogen Creatief denken Samenwerken Computational thinking kan hieraan een prima bijdrage leveren

Het proces tot nu toe Algemeen overzicht Geschikte programma’s Leerlijn SLO Leerlijn vanuit de praktijk

Eerste opzet concept leerlijn programmeren in het basisonderwijs

Onderwijskundige doelen van leren programmeren

Inleiding op eerste opzet concept leerlijn Leerlijn = Wat moet er behandeld worden in welke groep (of bouw) voordat een volgende stap kan worden gezet. Koppeling met kader digitale geletterdheid van het SLO, specifiek met het deel computational thinking. In deze eerste opzet gekozen voor veel unplugged opdrachten: context: staat dichtbij leerlingen en leerkrachten het (soms beperkt) aantal beschikbare devices (en de diversiteit aan beschikbare devices). Als de kinderen deze “grammatica” beheersen (unplugged of plugged) maakt het niet meer zoveel uit met welke tool of taal zij vervolgens aan de slag gaan. Daarom nemen we de doelen als leidraad.

Concept leerlijn (deel 1)

Concept leerlijn (deel 2)

Concept leerlijn (deel 3)

Het eindresultaat (april 2016) Verslag met daarin: Hoofdstuk 1. Waarom willen we dat kinderen leren programmeren. Wat is de meerwaarde hiervan. Hoofdstuk 2. Hoe zorgen we ervoor dat het urgentiebesef (bestuurders, directies, leerkrachten) om het programmeren een vaste plek in het onderwijsaanbod te geven bij de scholen duidelijk wordt? Hoofdstuk 3. Een mogelijke leerlijn op basis van doelen SLO Hoofdstuk 4. Het creëren van draagvlak. Welke delen uit het huidige leerstofaanbod kunnen vervangen door programmeeropdrachten Hoofdstuk 5. Verschillende scholingsopties Hoofdstuk 6. Wat kan het bedrijfsleven / de uitgeverijen bieden