Communicatie 2 – kw 2 Les 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Workshop OGW in de klas..
1.
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Vernieuwing verzorging
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Reflectie.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Ken je kracht…Deel je kracht…
OFC28 mediawijsheid les 4.
Help Selina’s eerste les
Volksuniversiteit Zwolle
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
VERSTERK WAT WERKT.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Onderzoeksvaardigheden 3
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Basiscursus SLC jaar 3.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
gespreksvaardigheden
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Starr methode.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Gespreksvaardigheden en interculturele communicatie.
Opdrachten en eindopdracht
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Thema Roos van Leary in de klas
Mondzorg - persoonsgericht
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Reflecteren even pas op de plaats
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Nee Zeggen!.
Ethiek in de branche social work
Agressie op de werkvloer
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
Persoonlijke doelen maken
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
ADL Les 1.
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Transcript van de presentatie:

Communicatie 2 – kw 2 Les 1

Wat gaan we doen? Werkwijze van dit kwartaal Herhaling vorig kwartaal Reflecteren Analyseren Opdracht volgende week

Werkwijze van dit kwartaal Thema; structuren binnen organisaties Kijken / bespreken van gesprekken op je stage Neem casussen mee van je stage Toetsing elk les middels beoordelingsformulier.

Herhaling vorig kwartaal Maak in groepjes een mindmap over vorig kwartaal Eye openers Welke feedback heb je gekregen Wat ging je goed af? Waar had je nog moeite mee? Welke onderwerpen/thema’s wil je in kwartaal 2 leren? Maak vervolgens opdracht 1 individueel uit. Lever deze vandaag in.

Reflecteren: hoe doe je dat? Inleiding oefening

Reflectie: Korthagen

Korthagen: 5 stappen 1. Het handelen (lesgeefervaring) Vragen:   Vragen: Wat wilde je bereiken? Waar wilde je op letten? Wat wilde je uitproberen? Tegen welk probleem loop je tegen op? 2. Terugblikken op dit handelen Wat gebeurde er concreet? Vanuit het perspectief professional: wat wilde je, wat deed (dacht, voelde, …) je? Hoe beperkte je jezelf om iets te bereiken? Vanuit het perspectief client: wat denk je dat de clienten wilden, deden, dachten, voelden?

Korthagen: 5 stappen 3. Bewustwording van essentiële aspecten Vragen:   Vragen: Is er een patroon te ontdekken in de antwoorden van de client Wat is de invloed van de context (de omgeving) op dit alles? Welke kwaliteiten heb je nodig om de beperkingen te overwinnen? Wat is dus het probleem? 4. Alternatieven ontwikkelen Welke alternatieven ken je? Welke kwaliteiten kan je inzetten? Welke voor- en nadelen hebben deze? 5. Uitproberen in nieuwe situatie. Beschrijf concreet welk alternatief je volgende situatie gaat toepassen.

Werkvorm: Brainstormreflectie Stap 1: Inbreng situatie: feiten en emoties. Wat is de prikkel en wat is de vraag. Stap 2: Rest van de groep: ‘wie, wat, waar, wanneer en hoe’-vragen Stap 3: Groep noteert alle reacties op post-its: alle associaties, interpretaties, vermoedens en aandachtspunten zijn van waarde Stap 4: inbrenger rangschikt de reacties in 4 categorieën: Ik – ander – omgeving – anders Stap 5: de groep splitst zich in de vier categorieën: formuleren van een vraag die achter de reacties had kunnen liggen. De inbrenger doet niet mee. Stap 6: inbrenger geeft reactie op de vragen uit stap 5 Stap 7: inbrenger blikt terug op zijn beginvraag en bedenkt een mogelijke aanpak. Welke literatuur is van toepassing.

Korthage – M. Groen - STARR Welke verschillen en overeenkomsten hebben beiden in hun model. STARR: Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie

Opdracht reflecteren Groepjes van drie studenten. Neem een eenvoudige situatie op je stage Pas de reflectiecirkel van Korthage toe.

Wat is analyseren? Analyseren in de volgende situaties: Bij de 1e ontmoeting met de klant Gedrag van moeder/ouder in een situatie (b.v. Moeder geeft aan dat ze niet kan helpen met het huiswerk van haar kind) Gedrag van kind in een bepaalde situatie (b.v. kind heeft geen zin om huiswerk te maken) Analyseren van je eigen gedrag in een situatie / tijdens een gesprek. Analyseren tijdens de 1e 10 min van een bezoek aan een client Analyseren tijdens de afronding van een contact/gesprek Analyseren in grootstedelijke context. Komen tot hypotheses !!

Analyseren op je stage Opdracht voor groepjes van drie studenten: Neem een situatie op je stage – vertel de feitelijke situatie – analyseer de situatie

Afsluiting van de les Opdracht: wat heb je geleerd? Welke onderdelen van de les hebben je geboeid / nieuwsgierig gemaakt / geïnteresseerd? Welke vragen komen er uit voort? Hoe wil je het onderzoeken of toepassen op je stage Wanneer ga je het toepassen op je stage? Schrijf je resultaten in je logboek.

Opdracht voor volgende week Zie opdracht 2 en 3 paragraaf 2.3. Studiehandleiding.