Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Informatieavond personenzorg
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Werken naar onderwijsbehoeften
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Logical Framework Approach
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Begeleidingsplannen GGZ
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 2.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1 Hafida El-Gharbaoui Kamer: L03.338
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
praktijk project ouderbetrokkenheid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Hafida El-Gharbaoui
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Methodiek: Plancyclus
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Evaluatie Cursus.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
De docent als veranderaar in de context van de school
What is the meaning of? Student centered learning
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Kwaliteitszorg Les 4.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Sint-Jozefsinstituut
Evaluatieonderzoek.
Ontwerponderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
Sint-Jozefsinstituut
Vernieuwend - Attent - Samen
Transcript van de presentatie:

Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui H. el-gharbaoui@hr.nl www.med.hro.nl/gharh Rotterdam, 00 januari 2007

Vandaag Opfriscollege informatievaardigheden Wat weten jullie al van onderzoek? Handleiding Mediatheek L02.448 van 11:20 tot 12:10 (Brenda Lems) Tweede groep om 13:50 Start opdracht Evaluatie

Wat weten jullie al van (praktijk) onderzoek? Wat weet jullie van vorig jaar a.d.h.v. wat vorig jaar onderzoek gedaan, in groepjes gewerkt participeren onderzoek? Wat jullie ervan? Welke instrument hebben jullie gebruikt . Individuele van deze module , Hoe kan ik jullie helpen , nu vak halen , maar ook afstuderen. Maar ook geen opdracht maar alvast oefen voor afstuderen en module halen .

Onderzoek als alledaagse activiteit

Waarom onderzoekende houding belangrijk voor een hbo-pedagoog? Je bent dan in staat om voortdurend in te spelen op de specifieke kenmerken van cliënten en de dynamiek van je werkomgeving Voordeel: je bent voortdurend op zoek naar mogelijkheden om je dagelijkse handelen en eigen professionaliteit te verbeteren

Onderzoekende houding Opdracht: schrijf zoveel mogelijk vaardigheden, eigenschappen, persoonskenmerken, etc. op waar je aan denkt bij een ‘onderzoekende houding’?

Evidence- en practice based onderzoek Evidence-based practice: het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het beste bewijsmateriaal en evidence om beslissingen te nemen met individuele clienten om de zorgverlening te verbeteren Practice-based evidence: kennis over handelen van een professional ontstaat in de specifieke context van de beroepspraktijk

Wat is onderzoek? Via een systematische manier tot kennis komen Twee hoofdredenen om onderzoek te doen: Theorievorming en theorietoetsing (fundamenteel wetenschappelijk onderzoek) Verbetering van praktijk (praktijkonderzoek) ontwikkelonderzoek/ontwerponderzoek

Waarom praktijkonderzoek? Bepalen van stand van zaken, effecten, resultaten, opinies, meningen, etc. Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Hoe komt het dat we niet voldoende cliënten bereiken? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat is het verschil tussen behandeling X en Y bij drugsverslaafden? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen?

Kenmerken praktijkonderzoek Vraag / probleem uit praktijk Vraagstelling complex Kennis is bruikbaar (verbeteren) voor praktijk (toepasbaar op praktijk) Antwoorden beperkt geldig

Verschillende cycli Leercyclus (Kolb) Methodisch handelen (regulatieve cyclus, plancyclus) Onderzoekscyclus (volgens Donk/Lanen, Migchelbrink, etc.)

Onderzoeksfasen volgens Migchelbrink Fase 0: Oriëntatiefase probleemanalyse Fase 1: Vraagstelling Doelstelling Fase 6: Rapporteren Presenteren Fase 2: Onderzoeks-ontwerp Fase 5: Gegevens verwerken Fase 3: Ontwikkelen dataverzame-lingstechniek Fase 4: Gegevens-verzameling

Definitie praktijkonderzoek Onderzoek dat wordt uitgevoerd door zorg- en dienstverleners, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden worden verkregen op vragen die ontstaan in de eigen beroepspraktijk, gericht op de verbetering van deze praktijk

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn Wat zijn factoren in deze sector waar je specifiek rekening mee moet houden? Waarom en hoe? Beschikbaarheid collega’s Aanwezigheid cliënten Verblijfslocatie van cliënten Begeleidingssetting Organisatiestructuur Beschikbaarheid ruimtes Dagelijkse dynamiek Werkdruk Belangenverstrengeling Visie op zorg en welzijn Taalgebruik

Praktijkonderzoek gericht op… Individuele handelen Handelen als team, afdeling De ontwikkelingen in de organisatie en directe omgeving Samenwerking tussen organisaties Ontwikkeling van beroepsgroepen en opleidingen Verschillende belanghebbenden, verschillende eindproducten/aanbevelingen

Aan de slag...

Volgende week Oriënteer je verder op onderwerp/praktijkprobleem