Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui H. el-gharbaoui@hr.nl www.med.hro.nl/gharh Rotterdam, 00 januari 2007
Vandaag Opfriscollege informatievaardigheden Wat weten jullie al van onderzoek? Handleiding Mediatheek L02.448 van 11:20 tot 12:10 (Brenda Lems) Tweede groep om 13:50 Start opdracht Evaluatie
Wat weten jullie al van (praktijk) onderzoek? Wat weet jullie van vorig jaar a.d.h.v. wat vorig jaar onderzoek gedaan, in groepjes gewerkt participeren onderzoek? Wat jullie ervan? Welke instrument hebben jullie gebruikt . Individuele van deze module , Hoe kan ik jullie helpen , nu vak halen , maar ook afstuderen. Maar ook geen opdracht maar alvast oefen voor afstuderen en module halen .
Onderzoek als alledaagse activiteit
Waarom onderzoekende houding belangrijk voor een hbo-pedagoog? Je bent dan in staat om voortdurend in te spelen op de specifieke kenmerken van cliënten en de dynamiek van je werkomgeving Voordeel: je bent voortdurend op zoek naar mogelijkheden om je dagelijkse handelen en eigen professionaliteit te verbeteren
Onderzoekende houding Opdracht: schrijf zoveel mogelijk vaardigheden, eigenschappen, persoonskenmerken, etc. op waar je aan denkt bij een ‘onderzoekende houding’?
Evidence- en practice based onderzoek Evidence-based practice: het zorgvuldig, expliciet en oordeelkundig gebruik van het beste bewijsmateriaal en evidence om beslissingen te nemen met individuele clienten om de zorgverlening te verbeteren Practice-based evidence: kennis over handelen van een professional ontstaat in de specifieke context van de beroepspraktijk
Wat is onderzoek? Via een systematische manier tot kennis komen Twee hoofdredenen om onderzoek te doen: Theorievorming en theorietoetsing (fundamenteel wetenschappelijk onderzoek) Verbetering van praktijk (praktijkonderzoek) ontwikkelonderzoek/ontwerponderzoek
Waarom praktijkonderzoek? Bepalen van stand van zaken, effecten, resultaten, opinies, meningen, etc. Hoe vaak en door wie wordt er gepest op onze school? Hoe komt het dat we niet voldoende cliënten bereiken? Wat is de betrokkenheid van ouders bij uit huis geplaatste kinderen? Wat zijn de effecten van de nieuwe cursus voor obesitas kinderen? Wat is het verschil tussen behandeling X en Y bij drugsverslaafden? Wat zijn de resultaten van remedial teaching bij 3 kinderen? Hoe kunnen docenten beter omgaan met problemen van leerlingen?
Kenmerken praktijkonderzoek Vraag / probleem uit praktijk Vraagstelling complex Kennis is bruikbaar (verbeteren) voor praktijk (toepasbaar op praktijk) Antwoorden beperkt geldig
Verschillende cycli Leercyclus (Kolb) Methodisch handelen (regulatieve cyclus, plancyclus) Onderzoekscyclus (volgens Donk/Lanen, Migchelbrink, etc.)
Onderzoeksfasen volgens Migchelbrink Fase 0: Oriëntatiefase probleemanalyse Fase 1: Vraagstelling Doelstelling Fase 6: Rapporteren Presenteren Fase 2: Onderzoeks-ontwerp Fase 5: Gegevens verwerken Fase 3: Ontwikkelen dataverzame-lingstechniek Fase 4: Gegevens-verzameling
Definitie praktijkonderzoek Onderzoek dat wordt uitgevoerd door zorg- en dienstverleners, waarbij op een systematische wijze in interactie met de omgeving antwoorden worden verkregen op vragen die ontstaan in de eigen beroepspraktijk, gericht op de verbetering van deze praktijk
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn Wat zijn factoren in deze sector waar je specifiek rekening mee moet houden? Waarom en hoe? Beschikbaarheid collega’s Aanwezigheid cliënten Verblijfslocatie van cliënten Begeleidingssetting Organisatiestructuur Beschikbaarheid ruimtes Dagelijkse dynamiek Werkdruk Belangenverstrengeling Visie op zorg en welzijn Taalgebruik
Praktijkonderzoek gericht op… Individuele handelen Handelen als team, afdeling De ontwikkelingen in de organisatie en directe omgeving Samenwerking tussen organisaties Ontwikkeling van beroepsgroepen en opleidingen Verschillende belanghebbenden, verschillende eindproducten/aanbevelingen
Aan de slag...
Volgende week Oriënteer je verder op onderwerp/praktijkprobleem