Beleidsnotitie De VR heeft op voordracht van de afdeling Twente een voorstel aangenomen tot het schrijven van een beleidsnotitie. In samenwerking met de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleidsplan sc Victoria ’04
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
STRATEGISCHE PLANNING
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Een keuze of de toekomst?
Uitdagingen voor de cliëntenparticipatie Alliantiedagen 2011 CliP.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Wat is een communicatieplan?
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Participatie en Portaal
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Samen werken aan een gezonde regio!
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Hoe doede gúllie dè? Driek van de Vondervoort Fijnaart, 12 november 2008.
Toekomst Humanistisch Verbond In gesprek met leden over toekomstvragen voor de vereniging.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Analyse zwemdiplomabezit. Situatie Pas het meetinstrument aan aan de situatie –Wat is het probleem? –Wat is de (beleids)doelstelling? –Waar wil je op.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Communicatie met ouders
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Social media presentatie
Parochieavond “op weg naar de toekomst” Joannes de doper 4 november 2009.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
ALV 13 november 2014 Algemene Ledenvergadering FYNE 13 november 2014 Welkom.
Visie op een nieuwe structuur
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
INNER WHEEL INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE. Een internationale serviceclub die staat voor:  Eén van de grootst opererende serviceorganisaties  Wereldwijd.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
1 Speciale bijeenkomst Kringberaad Land van Cuijk 14 augustus 2013 ‘s-Hertogenbosch Een nieuw perspectief voor belangenbehartiging.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
INTRODUCTIE OVER DEZE ORGANISATIE
ViaVia Info-presentatie
Van Dordt, voor Dordt.
Verwijzen naar kookboek.
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Op weg naar SNP 2.0! Hendrik R. Oosterveld,
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Landelijke raad 10 december 2016
Commissie voor vrijwilligerswerk
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
INTERREG NWE, NSR NAAR EEN VERVOLG IN Jacqueline Brouwer
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Beleidsnotitie De VR heeft op voordracht van de afdeling Twente een voorstel aangenomen tot het schrijven van een beleidsnotitie. In samenwerking met de afdeling Twente is deze notitie uitgewerkt Tijdens deze Regionale Bijeenkomst worden de fundamenten van deze notitie gepresenteerd Zij vormen de basis van de uiteindelijke beleidsnotitie

Beleidsnotitie Het hebben van een beleidsnotitie is niet een op zich zelf staand doel, pas wanneer een beleidsnotitie een toegevoegde waarde voor de vereniging in zich mee draagt is het hebben van een beleidsnotitie zinvol. Een beleidsnotitie dat alleen door het bestuur wordt gedragen zal gedoemd zijn te mislukken, de leden zullen het plan moeten omarmen en een wezenlijke bijdrage moeten willen leveren om de gestelde doelen te bereiken. Tijd en geld spreken hier geen rol maar wel betrokkenheid van de leden.

Wat is beleid Beleid is werken aan de toekomst. – Kenmerk: toekomst gericht richting bepalend. Beleid is ontwikkelen. – Kenmerk: we zijn er nooit klaar mee. Beleid is weten wat je wilt. – Kenmerk: doel bewust. Beleid is samen willen. – Kenmerk: je kunt het als Hoofd Bestuur niet alleen.

Voor het schrijven van de beleidsnotitie is gebruik gemaakt van het onderstaand model. Het is van groot belang dat de Missie, Visie en Strategie door allen worden gedragen.

Het Hoofdbestuur heeft de volgende onderwerpen uitgewerkt en wil deze aan de afdelingsbesturen voorleggen. * Missie * Visie * Strategie Zij zijn van groot belang voor het te ontwikkelen beleid. Het uitvoeren van het beleid is hierop gebaseerd.

Missie van de VERON. Wat willen we zijn? De VERON maakt het mogelijk dat in Nederland de hobby van radioamateur met plezier door leden uitgeoefend kan worden.

Visie van de VERON Om te zorgen dat radioamateurs hun hobby met plezier kunnen uitoefenen is een grote, sterke VERON nodig. Zij informeert leden over alles waarmee zij de hobby plezierig kunnen uitoefenen en behartigt hun belangen op nationaal en internationaal niveau.

Strategie Om de grootste en invloedrijkste belangenbehartiger voor de Nederlandse radiozend- en luisteramateur te zijn, zal de VERON de komende 5 jaar inzetten op de volgende activiteiten: 1. Informatie aan leden verstrekken waarmee zij hun hobby van radioamateur met plezier kunnen uitoefenen. Acties: Verzamel relevante informatie en redigeer die naar bruikbare content Mensen: Radioamateurs met redactionele kwaliteiten Middelen: Electron, website, PI4AA, social media, Regionale Bijeenkomsten, Verenigings Raad, Dag Voor de RadioAmateur, lokale websites

3. Aan de leden vragen of zij hun hobby met plezier kunnen uitoefenen en welke belemmerende factoren hen ervan weerhouden om de hobby (met plezier) uit te kunnen uitoefenen. Acties: (regelmatige) peilingen (streekproef) onder leden Mensen: Externe expertise voor het opzetten en uitwerken van de vragenlijst Middelen: VERON Automatiserings Systeem, Forums 2. Met de overheden en instanties praten over acties die ze wel/niet moeten doen om onze hobby mogelijk te maken Acties: Periodiek overleg met overheden en instanties Mensen: Radioamateurs met diplomatieke en politieke kwaliteiten die kunnen overtuigen Middelen: Amateuroverleg, NFO, IARU meetings, WRC, etc.

5. De maatschappij, burgers en overheden, informeren over het goede werk en economisch belang van radioamateurs. Acties: Verzamel cases waarin radioamateurs belangrijk waren (Watersnoodramp, 09/11, orkaan Katrina )voor de samenleving en publiceer deze Mensen: Radioamateurs die kunnen speuren naar cases Middelen: Oproepen aan leden voor input, monitoring programma’s voor publicatie op internet, Consulteren van afdelingen 4. Deze belemmerende factoren wegnemen door ze kenbaar te maken bij de verantwoordelijk personen en/of instanties. Acties: Periodiek overleg met overheden en instanties Mensen: Radioamateurs met diplomatieke en politieke kwaliteiten die kunnen overtuigen Middelen: Contacten onderhouden met lokale en nationale beleidsmakers

7. Zorgen dat het ledental zo groot blijft/wordt dat de VERON als dé logische vertegenwoordiger van amateur radio gezien blijft/wordt Acties: VERON moet aanvoelen als een warm bad, leden werven en leden behouden, peilen onder leden of we aan hun verwachtingen voldoen, bindende services en diensten ontwikkelen Mensen: Radioamateurs met een PR en/of marketing achtergrond Middelen: Afdelingsbijeenkomsten, DvdRA, DQB, Electron, ledenkortingen, exclusieve events, online peilingen, etc. 6. Mensen inspireren om radioamateur te worden Acties: In contact komen met het publiek Mensen: Radioamateurs die een inspirerend verhaal kunnen vertellen Middelen: Website, folders, open dagen, themadagen, beurzen, social media, eigen VERON Youtube kanaal, velddagen, actie “Open deur bij de Zendamateur”

De beleidsnotitie zal in januari/februari 2016 aan de afdelingen gestuurd voor verdere discussie tijdens de huishoudelijke vergaderingen. Afstemming van het document zal tijdens de VR 2016 plaatsvinden