Onthaaldag AA Fiscaliteit
Agenda Uw nieuwe organisatie Uw nieuwe tewerkstelling bij AAFisc AAFisc binnen onze FOD - enkele cijfers Het huis van AAFisc Wij veranderen binnenkort Processen Informatiebronnen Uw nieuwe tewerkstelling bij AAFisc Uw gewestelijke directie Uw rol in uw dienst Uw instrumenten Praktische aspecten Uw toekomst Uw opleiding Naar onze nieuwe structuur – fasering Uw evaluatie
UW NIEUWE ORGANISATIE AAFisc binnen onze FOD - enkele cijfers Het huis van AAFisc Onze modernisering en nieuwe structuur Processen Informatiebronnen
AAFisc Binnen ONZE fod Organigram FOD Financiën Context Onze missie Enkele cijfers
FOD FINANCIEN
AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) Eind 2014 Leeftijd 56% 8.970 Personeelsleden 43% 1% Personeelsleden + 55 jaar: 35% A3/A4/A5 + mandaten 52% B + A1/A2 C + D 48%
AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) 8.764 medewerkers op 23.370 (40%) Waar vind je onze kantoren terug? 279 lokalisaties in 2014 182 lokalisaties in 2016 Uiteenlopende en verschillende opdrachten
AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) Fiscale inkomsten in € Inkomstenbelasting : 55 miljard waarvan 44 miljard uit personenbelasting BTW : 27,5 miljard belastingplichtigen=klanten=doelgroepen=onze bestaansreden Natuurlijke personen Loontrekkenden 5.980.154 Bedrijfsleiders 309.733 Zelfstandigen 547.118 Niet-inwoners 80.973 TOTAAL 6.917.978
AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) belastingplichtigen=klanten=doelgroepen=onze bestaansreden Vennootschappen onderworpen aan: Vennootschapsbelasting 480.784 Rechtspersonenbelasting (vzw’s) 98.035 Belasting niet-inwoners 10.172 TOTAAL 588.991 Btw-belastingplichtigen die maandelijks een aangifte indienen 92.430 die driemaandelijks een aangifte indienen 593.566 TOTAAL 685.996
AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) Voorheffingen en belastingen Onroerende voorheffing Aantal aanslagbiljetten 1.815.030 Belcotax-fiches Aantal fiches 29.594.017 Bedrijfsvoorheffing Aangiften 5.829.011
Het huis van aafisc Wat doen we? Ons huis Centrale Diensten Regionale diensten
Wat doen we? (MISSIE) De dienst verzekeren inzake inkomstenbelastingen en BTW met het oog op een rechtvaardige en juiste heffing van de belastingen en heffingen verschuldigd door particulieren, KMO's en grote ondernemingen. 12
Wat doen we? (MISSIE) Overheidsbeslissingen, wetten en reglementen vertalen naar duidelijke instructies en werkmethodes Ondersteuning bij het vervullen van fiscale verplichtingen Verwerken van aangiftes Gerichte controles en opsporingen Behandelen van geschillen. Verzekeren van de bescherming van de privacy 13
Ons huis
Ons management AAFisc Philippe Jacquij Administrateur-generaal Didier Leemans Administrateur P Satoko Nakayama Administrateur KMO Philippe Jacquij Administrateur GO
AAFisc - Centrale & regionale diensten Niveau N-1 Niveau N-2 Centrale diensten Toelichten van de centrale diensten N1 en N2 en de opdrachten van deze diensten. Overlopen van het organigram Regionale diensten Niveau N-3
AAFisc – onze regionale diensten
Onze regionale diensten Gewestelijke directies directe belastingen Belast met de ontvangst, de behandeling en de controle van de aangiften en de behandeling van de geschillen. Dienstverlening aan de burger: vragen beantwoorden, aangiften invullen, …
Onze regionale diensten Gewestelijke directies directe belastingen Wat doen ze? Personenbelasting (PB) Vennootschapsbelasting (VenB) Belasting niet inwoners VenB en PB Rechtspersonenbelasting (RPB) Specifieke materies ( roerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing,...) Waar zijn ze gevestigd? Wallonie (5) Vlaanderen(6) Brussel (4) Aarlen Antwerpen I Brussel I PB Charleroi Antwerpen II Brussel I Venb Luik Brugge Brussel II PB Bergen Gent Brussel II Venb Namen Hasselt Leuven
Onze regionale diensten Gewestelijke directies BTW Belast met de ontvangst, het beheer, de behandeling en de controle van de btw-aangiften en de behandeling van geschillen. Dienstverlening aan de burger: vragen beantwoorden, hulp bij invullen van aangiften, …
Onze regionale diensten Gewestelijke directies BTW Wat doen ze BTW = Belasting over de toegevoegde waarde = belasting op goederen en diensten die door de eindverbruiker wordt gedragen Waar zijn we gevestigd Wallonië (3) Vlaanderen(5) Brussel (2) Luik Antwerpen Brussel I Bergen Brugge Brussel II Namen Gent Hasselt Mechelen
WIJ VERANDEREN BINNENKORT Waarom veranderen we? Ons nieuw huis!
Waarom veranderen we? Coperfinhervorming Huidige context Initiatief van de federale regering Modernisering en effectiviteit van de administratie Betere dienstverlening Betere werkgever 4 trajecten Beter personeelsbeheer Nieuwe structuur Nieuw controlesysteem Betere communicatie Huidige context Minder personeel Budgettaire beperkingen Strategische doelstellingen
DOELGROEP GEORIENTEERD Inkomsten belastingen Waarom veranderen we? DOELGROEP GEORIENTEERD PARTICULIEREN KMO GROTE ONDERNEMINGEN MATERIE GEORIENTEERD Inkomsten belastingen BTW
Ons nieuwe huis AAFisc Regionale diensten N3 L’Administration générale de la Fiscalité (AGFisc) se composera de : services centraux N-1 administrateur général N-2 administrateurs P, PME et GE services opérationnels centres Particuliers centres Petites et Moyennes Entreprises centres Grandes Entreprises
Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen ADMINISTRATEUR KMO MANAGEMENT ONDERSTEUNING CC BRUSSEL 4 (PARLEMENTAIREN) 14 KMO CENTRA I.E.O.I. (INT. UITWISSELINGEN) CENTRUM BUITENLAND OPERATIONELE ONDERSTEUNING OPERATIONELE ONDERSTEUNING AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE AFDELING EXPERTISE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE A AFDELING CONTROLE B AFDELING EXPERTISE Team(s) BEHEER Team(s) CONTROLE Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE
Doelgroep KMO KMO Bepaalde natuurlijke personen - handelaars Ondernemingen en vzw’s
Administratie Particulieren ADMINISTRATEUR P MANAGEMENT ONDERSTEUNING NCO 13 P CENTRA Polyvalent Centrum Eupen OPERATIONELE ONDERSTEUNING OPERATIONELE ONDERSTEUNING AFDELING E-AUDIT AFDELING OPSPORINGEN AFDELING CONTROLE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE Team(s) BEHEER Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE Team(s) BEHEER Antenne
Doelgroep Particulieren (P) alle natuurlijke personen behoren automatisch tot de doelgroep Particulieren BEHALVE wanneer zij een KMO zijn P
Administratie Grote Ondernemingen (GO) ADMINISTRATEUR GO MANAGEMENTONDERSTEUNING 7 CENTRA GO 1 Centrum GO Beheer en Gespecialiseerde controles Afdeling Beheer Afdeling Gespecialiseerde Controles Afdeling Sector- coördinatie Teams Controle Team Expertise Teams Controle Team Expertise
Doelgroep GO Vennootschappen en rechtspersonen gekwalificeerd als grote onderneming GO
Operationele ondersteuning Wat doen de teams ? Operationele ondersteuning Ondersteunend team voor het management van een centrum Technische bijstand aan het management van het centrum Opmaak & opvolgen werkplan Ondersteuning voor de opvolging van de doelstellingen Ondersteuning kennisbeheer Organisatie & voorbereiding vergaderingen, vorming, workshops,… Secretariaat, scanning, klassement & archivering Administratieve ondersteuning & praktische vragen P&O/ICT/Logistiek
Beheer & Dienstverlening Wat doen de teams ? Beheer & Dienstverlening “Frontoffice” activiteiten = rechtstreeks contact met de burger/onderneming helpen bij invullen aangiften informatie geven over dossiers attesten uitreiken informatie geven over de aangifte rechtzetten van kleine vergissingen of vergetelheden “Backoffice” activiteiten = “achter de schermen” nazien en verbeteren van fouten in aangiften
Wat doen de teams ? Controle Controleren van de aangiften = inhoudelijk meer grondig controleren of de gegevens van de aangiften juist zijn Rechtbankdossiers voorbereiden en pleiten Zijn alle inkomsten opgenomen? Zijn de kosten aftrekbaar? Zijn de gevraagde vrijstellingen en belastingverminderingen juist? …..
Wat doen de teams ? = behandelen van geschillen Expertise = behandelen van geschillen eerste fase = binnen onze organisatie volgende fases = voor de rechtbank
Naar onze nieuwe structuur - fasering 1 juli 2016 1 januari 2016 Juli-december 2015 VOORBEREIDEN OPRICHTING Aanduiden teamchefs Samenstellen teams Logistieke voorbereiding Hergroeperingen in As IS START centra P & KMO afdelingen controle en expertise operationele ondersteuning EINDE controlecentra BEPERKTE KLASSIEKE DIRECTIES Beheer Afhandelen stock administratieve geschillen VOLLEDIGE OPRICHTING CENTRA P & KMO Integreren BEHEER Overzichtsslide die de belangrijkste krachtlijnen bevat. 1e fase loopt = betrokkenheid teamchefs. Voorbereiden impact op as is ; bepaalde functies zullen overbodig worden, bepaalde diensten groeperen, etc…. 2e fase = start van de centra Oprichting teams controle Oprichting teams expertise Afschaffen van de controlecentra (gaan voor 99% naar de centra KMO controle of expertise). De facto zullen ze meteen hun plaatsen innemen. De stocks geschillen van de CC’s zullen volledig kantelen naar de nieuwe centra. Vanuit de klassieke directie kantelen de stocks gerechtelijke geschillen. Tijdens de tweede fase blijft alles wat te maken heeft met beheer verder werken in de klassieke directie (te bekijken of bepaalde teams moeten gehergroepeerd worden ifv grootte/vertrek teamchef etc….) Uitgangspunt = wie een ticket controle of expertise heeft moet vertrekken. Uitzonderlijk en enkel en alleen om continuiteit beheer te garanderen kunnen mensen behouden blijven. Fase 3 : Volledige oprichting van de centra : beheer gaat eveneens over naar de nieuwe centra Vermoedelijk geen big bang maar gespreid over een bepaalde periode
De administratie GO is al operationeel FASE 2 FASE 1 1 juli 2016 1 juli 2015 Oprichting van de 8 centra GO Oprichting van de 7 regionale centra Teams controle Teams expertise Oprichting van het centrum GO – Beheer en Gespecialiseerde Controles Afdeling gespecialiseerde controle Afdeling sectorcoördinatie Oprichting van de afdeling Beheer van het centrum GO – Beheer en Gespecialiseerde Controles Overzichtsslide die de belangrijkste krachtlijnen bevat. 1e fase betrokkenheid teamchefs. Voorbereiden impact op as is ; bepaalde functies zullen overbodig worden, bepaalde diensten groeperen, etc…. 2e fase = start van de centra Oprichting teams controle Oprichting teams expertise Afschaffen van de controlecentra (gaan voor 99% naar de centra KMO controle of expertise). De facto zullen ze meteen hun plaatsen innemen. De stocks geschillen van de CC’s zullen volledig kantelen naar de nieuwe centra. Vanuit de klassieke directie kantelen de stocks gerechtelijke geschillen. Tijdens de tweede fase blijft alles wat te maken heeft met beheer verder werken in de klassieke directie (te bekijken of bepaalde teams moeten gehergroepeerd worden ifv grootte/vertrek teamchef etc….) Uitgangspunt = wie een ticket controle of expertise heeft moet vertrekken. Uitzonderlijk en enkel en alleen om continuiteit beheer te garanderen kunnen mensen behouden blijven. Fase 3 : Volledige oprichting van de centra : beheer gaat eveneens over naar de nieuwe centra Vermoedelijk geen big bang maar gespreid over een bepaalde periode
WAT houdt JE JOB IN? Processen Meer informatie
Processen? Beschrijving van alle activiteiten die we uitvoeren Proces = werkhandleiding Wat moet je doen Wanneer of binnen welke termijn Wie moet je betrekken Welke documenten moet je gebruiken Wat is het verwachte resultaat …….
Processen Onder “documentatie en informatie” werd een nieuwe rubriek processen gecreëerd. Als u daar op klikt, dan komt u op onze intranet pagina over de processen. U vindt er wat algemene informatie, de procesmap van AAFisc en de processen. Deze zijn onderverdeel in 3 secties: operationele, centrale en managementprocessen In de sectie ‘operationeel’ vindt u de lijst met de processen. Bij elk proces vind u een korte uitleg en de verschillende documenten: de beschrijvingen van niveau 3 (algemene beschrijving van het proces + alle processtromen), het niveau 4 die de tekstuele omschrijving bevat van alle stappen die moeten gevolgd worden bij de uitvoering van het proces het opleidingsmateriaal
Processen Onder “documentatie en informatie” werd een nieuwe rubriek processen gecreëerd. Als u daar op klikt, dan komt u op onze intranet pagina over de processen. U vindt er wat algemene informatie, de procesmap van AAFisc en de processen. Deze zijn onderverdeel in 3 secties: operationele, centrale en managementprocessen In de sectie ‘operationeel’ vindt u de lijst met de processen. Bij elk proces vind u een korte uitleg en de verschillende documenten: de beschrijvingen van niveau 3 (algemene beschrijving van het proces + alle processtromen), het niveau 4 die de tekstuele omschrijving bevat van alle stappen die moeten gevolgd worden bij de uitvoering van het proces het opleidingsmateriaal
Informatiebronnen Intranet FOD en intranet AAFisc Fisconet + Fisc 2.0
Intranet FOD fin
Intranet AAFisc
FISCONET+ Fisconet +
Fisc 2.0 - FiscORG
Uw NIEUWE TEWERKSTELLING Onze verwachtingen Uw toepassingen Praktische aspecten
Onze verwachtingen Je respecteert onze waarden Enkele voorbeelden je gebruikt onze toepassingen met respect voor de privacy je gaat correct om met collega’s & belastingplichtigen Je aanvaardt geen geschenken ….. Je werkt op een constructieve en positieve manier Je werkt goed samen met je nieuwe collega’s (team) Je bent leergierig en proactief Je investeert je in de opleidingen die je volgt ……..
Uw toepassingen - personenbelasting Taxi Entiteit PB Sitran Stirco
Uw toepassingen – VenB/RPB Biztax Sitran Stirco
Uw toepassingen - BTW STIR STIR TVA STIRON SITRAN ….
Uw toepassingen - Venb Sitran Stirco Biztax Workflow geschillen
Praktische aspecten computer telefoon bureau badge / “tikkaart” In overleg met uw dienstchef In functie van gebouw waar tewerkgesteld In samenwerking met S&L
Uw TOEKOMST Uw opleidingstraject Uw evaluatie
OPLEIDINGSTRAJECT GO en KMO BASISOPLEIDING BTW EN BASISOPLEIDING VENB 3 Delen: Wetgeving 20 dagen ½ dag test Boekhouden 10 dagen Manutentie 5 dagen 1 dag workshop 1 dag applicaties: stir btw + stirco 3 Delen: Boekhouden 10 dagen Deel I PB : 3 dagen Deel I VENB: 17 dagen ½ dag test Deel II VENB: 11 dagen 1 dag workshop 1 dag applicaties: stirco + biztax + sitran
OPLEIDINGSTRAJECT P AANVANGSCURSUS PB 2 Delen: Deel I PB: 14 dagen 1 dag workshop ½ dag test Deel II PB: 11 dagen 1 dag applicaties: Taxi + Sitran
Uw evaluatie Tijdens de stageperiode Na uw stage = evaluatiecirkel Specifieke evaluatie Na uw stage = evaluatiecirkel Prestatie Beschikbaarheid voor de gebruikers van de dienst Bijdragen aan de teamprestaties Ontwikkelingsdoelstellingen
VRAGEN
Veel succes in uw nieuwe job! Dank voor uw aandacht Veel succes in uw nieuwe job!