Onthaaldag AA Fiscaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Advertisements

Informatieavond personenzorg
Gegevens/Informatie/Kennis
STRATEGISCHE PLANNING
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Inforum Welkom Dit is een automatische voorstelling Gebruik de toets ‘Page Up’ of ‘PgUp’ van uw klavier als u sneller vooruit wil gaan. Gebruik de toets.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
De Algemene Administraties
Organisatiestructuur
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Patrimonium diensten & Niet-fiscale Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Patrimonium documentatie Rechtszekerheid.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten KMO.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Particulieren.
Organisatiestructuur
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 OrganisatiestructuurPatrimoniumdocumentatie Opmetingen & Waarderingen.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Functiefamilies stand van zaken HR-netwerk 29 april 2005.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Fraudebestrijding.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Grote Ondernemingen.
‘Van klachtenbehandeling naar veranderingen’
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Duurzaam – Innovatief – Sociaal – Harmonisch – Antwerpen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
De boekhouding. Boekhouding ? Verzameling documenten Ingave Synthese Facturen, souches, bankuitreksels, contracten,… Dagboeken, rekeningen, balans, fiscale.
Een project van de Korengroep
Enterprise Document Management Fase
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Nieuwe structuur administratie der douane en accijnzen
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie
Ann Winckelmans Adviseur KMO – Managementondersteuning Organisatie
Opleiding voor schoolsecretariaten
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
DE NAYER Master industriële wetenschappen Financieel Beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Welkom bij de FOD Financiën Infosessie van 9 juni 2016 Douanier & Bachelor shift AA Douane en Accijnzen.
Inleiding Toenemende vergrijzing, ook bij ouderen met een beperking
SUPPORT WHAT ? HOW ? EXECUTION Diensten van de Administrateur-generaal
De omkadering en opvolging van uw stage
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Douanier & Bachelor shift
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Organogram gemeente Bunnik
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Organogram gemeente Bunnik
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Onthaaldag AA Fiscaliteit

Agenda Uw nieuwe organisatie Uw nieuwe tewerkstelling bij AAFisc AAFisc binnen onze FOD - enkele cijfers Het huis van AAFisc Wij veranderen binnenkort Processen Informatiebronnen Uw nieuwe tewerkstelling bij AAFisc Uw gewestelijke directie Uw rol in uw dienst Uw instrumenten Praktische aspecten Uw toekomst Uw opleiding Naar onze nieuwe structuur – fasering Uw evaluatie

UW NIEUWE ORGANISATIE AAFisc binnen onze FOD - enkele cijfers Het huis van AAFisc Onze modernisering en nieuwe structuur Processen Informatiebronnen

AAFisc Binnen ONZE fod Organigram FOD Financiën Context Onze missie Enkele cijfers

FOD FINANCIEN

AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) Eind 2014 Leeftijd 56% 8.970 Personeelsleden 43% 1% Personeelsleden + 55 jaar: 35% A3/A4/A5 + mandaten 52% B + A1/A2 C + D 48%

AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) 8.764 medewerkers op 23.370 (40%) Waar vind je onze kantoren terug? 279 lokalisaties in 2014 182 lokalisaties in 2016 Uiteenlopende en verschillende opdrachten

AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) Fiscale inkomsten in € Inkomstenbelasting : 55 miljard waarvan 44 miljard uit personenbelasting BTW : 27,5 miljard belastingplichtigen=klanten=doelgroepen=onze bestaansreden Natuurlijke personen Loontrekkenden 5.980.154 Bedrijfsleiders 309.733 Zelfstandigen 547.118 Niet-inwoners 80.973 TOTAAL 6.917.978

AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) belastingplichtigen=klanten=doelgroepen=onze bestaansreden Vennootschappen onderworpen aan: Vennootschapsbelasting 480.784 Rechtspersonenbelasting (vzw’s) 98.035 Belasting niet-inwoners 10.172 TOTAAL 588.991 Btw-belastingplichtigen die maandelijks een aangifte indienen 92.430 die driemaandelijks een aangifte indienen 593.566 TOTAAL 685.996

AAFisc binnen onze FOD – enkele cijfers (2014) Voorheffingen en belastingen Onroerende voorheffing Aantal aanslagbiljetten 1.815.030 Belcotax-fiches Aantal fiches 29.594.017 Bedrijfsvoorheffing Aangiften 5.829.011

Het huis van aafisc Wat doen we? Ons huis Centrale Diensten Regionale diensten

Wat doen we? (MISSIE) De dienst verzekeren inzake inkomstenbelastingen en BTW met het oog op een rechtvaardige en juiste heffing van de belastingen en heffingen verschuldigd door particulieren, KMO's en grote ondernemingen. 12

Wat doen we? (MISSIE) Overheidsbeslissingen, wetten en reglementen vertalen naar duidelijke instructies en werkmethodes Ondersteuning bij het vervullen van fiscale verplichtingen Verwerken van aangiftes Gerichte controles en opsporingen Behandelen van geschillen. Verzekeren van de bescherming van de privacy 13

Ons huis

Ons management AAFisc Philippe Jacquij Administrateur-generaal Didier Leemans Administrateur P Satoko Nakayama Administrateur KMO Philippe Jacquij Administrateur GO

AAFisc - Centrale & regionale diensten Niveau N-1 Niveau N-2 Centrale diensten Toelichten van de centrale diensten N1 en N2 en de opdrachten van deze diensten. Overlopen van het organigram Regionale diensten Niveau N-3

AAFisc – onze regionale diensten

Onze regionale diensten Gewestelijke directies directe belastingen Belast met de ontvangst, de behandeling en de controle van de aangiften en de behandeling van de geschillen. Dienstverlening aan de burger: vragen beantwoorden, aangiften invullen, …

Onze regionale diensten Gewestelijke directies directe belastingen Wat doen ze? Personenbelasting (PB) Vennootschapsbelasting (VenB) Belasting niet inwoners VenB en PB Rechtspersonenbelasting (RPB) Specifieke materies ( roerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing,...) Waar zijn ze gevestigd? Wallonie (5) Vlaanderen(6) Brussel (4) Aarlen Antwerpen I Brussel I PB Charleroi Antwerpen II Brussel I Venb Luik Brugge Brussel II PB Bergen Gent Brussel II Venb Namen Hasselt Leuven

Onze regionale diensten Gewestelijke directies BTW Belast met de ontvangst, het beheer, de behandeling en de controle van de btw-aangiften en de behandeling van geschillen. Dienstverlening aan de burger: vragen beantwoorden, hulp bij invullen van aangiften, …

Onze regionale diensten Gewestelijke directies BTW Wat doen ze BTW = Belasting over de toegevoegde waarde = belasting op goederen en diensten die door de eindverbruiker wordt gedragen Waar zijn we gevestigd Wallonië (3) Vlaanderen(5) Brussel (2) Luik Antwerpen Brussel I Bergen Brugge Brussel II Namen Gent Hasselt Mechelen

WIJ VERANDEREN BINNENKORT Waarom veranderen we? Ons nieuw huis!

Waarom veranderen we? Coperfinhervorming Huidige context Initiatief van de federale regering Modernisering en effectiviteit van de administratie Betere dienstverlening Betere werkgever 4 trajecten Beter personeelsbeheer Nieuwe structuur Nieuw controlesysteem Betere communicatie Huidige context Minder personeel Budgettaire beperkingen Strategische doelstellingen

DOELGROEP GEORIENTEERD Inkomsten belastingen Waarom veranderen we? DOELGROEP GEORIENTEERD PARTICULIEREN KMO GROTE ONDERNEMINGEN MATERIE GEORIENTEERD Inkomsten belastingen BTW

Ons nieuwe huis AAFisc Regionale diensten N3 L’Administration générale de la Fiscalité (AGFisc) se composera de : services centraux N-1 administrateur général N-2 administrateurs P, PME et GE services opérationnels centres Particuliers centres Petites et Moyennes Entreprises centres Grandes Entreprises

Administratie Kleine en Middelgrote Ondernemingen ADMINISTRATEUR KMO MANAGEMENT ONDERSTEUNING CC BRUSSEL 4 (PARLEMENTAIREN) 14 KMO CENTRA I.E.O.I. (INT. UITWISSELINGEN) CENTRUM BUITENLAND OPERATIONELE ONDERSTEUNING OPERATIONELE ONDERSTEUNING AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE AFDELING EXPERTISE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE A AFDELING CONTROLE B AFDELING EXPERTISE Team(s) BEHEER Team(s) CONTROLE Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE

Doelgroep KMO KMO Bepaalde natuurlijke personen - handelaars Ondernemingen en vzw’s

Administratie Particulieren ADMINISTRATEUR P MANAGEMENT ONDERSTEUNING NCO 13 P CENTRA Polyvalent Centrum Eupen OPERATIONELE ONDERSTEUNING OPERATIONELE ONDERSTEUNING AFDELING E-AUDIT AFDELING OPSPORINGEN AFDELING CONTROLE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING AFDELING CONTROLE AFDELING BEHEER & DIENSTVERLENING Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE Team(s) BEHEER Team(s) CONTROLE Team(s) EXPERTISE Team(s) BEHEER Antenne

Doelgroep Particulieren (P) alle natuurlijke personen behoren automatisch tot de doelgroep Particulieren BEHALVE wanneer zij een KMO zijn P

Administratie Grote Ondernemingen (GO) ADMINISTRATEUR GO MANAGEMENTONDERSTEUNING 7 CENTRA GO 1 Centrum GO Beheer en Gespecialiseerde controles Afdeling Beheer Afdeling Gespecialiseerde Controles Afdeling Sector- coördinatie Teams Controle Team Expertise Teams Controle Team Expertise

Doelgroep GO Vennootschappen en rechtspersonen gekwalificeerd als grote onderneming GO

Operationele ondersteuning Wat doen de teams ? Operationele ondersteuning Ondersteunend team voor het management van een centrum Technische bijstand aan het management van het centrum Opmaak & opvolgen werkplan Ondersteuning voor de opvolging van de doelstellingen Ondersteuning kennisbeheer Organisatie & voorbereiding vergaderingen, vorming, workshops,… Secretariaat, scanning, klassement & archivering Administratieve ondersteuning & praktische vragen P&O/ICT/Logistiek

Beheer & Dienstverlening Wat doen de teams ? Beheer & Dienstverlening “Frontoffice” activiteiten = rechtstreeks contact met de burger/onderneming helpen bij invullen aangiften informatie geven over dossiers attesten uitreiken informatie geven over de aangifte rechtzetten van kleine vergissingen of vergetelheden “Backoffice” activiteiten = “achter de schermen” nazien en verbeteren van fouten in aangiften

Wat doen de teams ? Controle Controleren van de aangiften = inhoudelijk meer grondig controleren of de gegevens van de aangiften juist zijn Rechtbankdossiers voorbereiden en pleiten Zijn alle inkomsten opgenomen? Zijn de kosten aftrekbaar? Zijn de gevraagde vrijstellingen en belastingverminderingen juist? …..

Wat doen de teams ? = behandelen van geschillen Expertise = behandelen van geschillen eerste fase = binnen onze organisatie volgende fases = voor de rechtbank

Naar onze nieuwe structuur - fasering 1 juli 2016 1 januari 2016 Juli-december 2015 VOORBEREIDEN OPRICHTING Aanduiden teamchefs Samenstellen teams Logistieke voorbereiding Hergroeperingen in As IS START centra P & KMO afdelingen controle en expertise operationele ondersteuning EINDE controlecentra BEPERKTE KLASSIEKE DIRECTIES Beheer Afhandelen stock administratieve geschillen VOLLEDIGE OPRICHTING CENTRA P & KMO Integreren BEHEER Overzichtsslide die de belangrijkste krachtlijnen bevat. 1e fase loopt = betrokkenheid teamchefs. Voorbereiden impact op as is ; bepaalde functies zullen overbodig worden, bepaalde diensten groeperen, etc…. 2e fase = start van de centra Oprichting teams controle Oprichting teams expertise Afschaffen van de controlecentra (gaan voor 99% naar de centra KMO controle of expertise). De facto zullen ze meteen hun plaatsen innemen. De stocks geschillen van de CC’s zullen volledig kantelen naar de nieuwe centra. Vanuit de klassieke directie kantelen de stocks gerechtelijke geschillen. Tijdens de tweede fase blijft alles wat te maken heeft met beheer verder werken in de klassieke directie (te bekijken of bepaalde teams moeten gehergroepeerd worden ifv grootte/vertrek teamchef etc….) Uitgangspunt = wie een ticket controle of expertise heeft moet vertrekken. Uitzonderlijk en enkel en alleen om continuiteit beheer te garanderen kunnen mensen behouden blijven. Fase 3 : Volledige oprichting van de centra : beheer gaat eveneens over naar de nieuwe centra Vermoedelijk geen big bang maar gespreid over een bepaalde periode

De administratie GO is al operationeel FASE 2 FASE 1 1 juli 2016 1 juli 2015 Oprichting van de 8 centra GO Oprichting van de 7 regionale centra Teams controle Teams expertise Oprichting van het centrum GO – Beheer en Gespecialiseerde Controles Afdeling gespecialiseerde controle Afdeling sectorcoördinatie Oprichting van de afdeling Beheer van het centrum GO – Beheer en Gespecialiseerde Controles Overzichtsslide die de belangrijkste krachtlijnen bevat. 1e fase betrokkenheid teamchefs. Voorbereiden impact op as is ; bepaalde functies zullen overbodig worden, bepaalde diensten groeperen, etc…. 2e fase = start van de centra Oprichting teams controle Oprichting teams expertise Afschaffen van de controlecentra (gaan voor 99% naar de centra KMO controle of expertise). De facto zullen ze meteen hun plaatsen innemen. De stocks geschillen van de CC’s zullen volledig kantelen naar de nieuwe centra. Vanuit de klassieke directie kantelen de stocks gerechtelijke geschillen. Tijdens de tweede fase blijft alles wat te maken heeft met beheer verder werken in de klassieke directie (te bekijken of bepaalde teams moeten gehergroepeerd worden ifv grootte/vertrek teamchef etc….) Uitgangspunt = wie een ticket controle of expertise heeft moet vertrekken. Uitzonderlijk en enkel en alleen om continuiteit beheer te garanderen kunnen mensen behouden blijven. Fase 3 : Volledige oprichting van de centra : beheer gaat eveneens over naar de nieuwe centra Vermoedelijk geen big bang maar gespreid over een bepaalde periode

WAT houdt JE JOB IN? Processen Meer informatie

Processen? Beschrijving van alle activiteiten die we uitvoeren Proces = werkhandleiding Wat moet je doen Wanneer of binnen welke termijn Wie moet je betrekken Welke documenten moet je gebruiken Wat is het verwachte resultaat …….

Processen Onder “documentatie en informatie” werd een nieuwe rubriek processen gecreëerd. Als u daar op klikt, dan komt u op onze intranet pagina over de processen. U vindt er wat algemene informatie, de procesmap van AAFisc en de processen. Deze zijn onderverdeel in 3 secties: operationele, centrale en managementprocessen In de sectie ‘operationeel’ vindt u de lijst met de processen. Bij elk proces vind u een korte uitleg en de verschillende documenten: de beschrijvingen van niveau 3 (algemene beschrijving van het proces + alle processtromen), het niveau 4 die de tekstuele omschrijving bevat van alle stappen die moeten gevolgd worden bij de uitvoering van het proces het opleidingsmateriaal

Processen Onder “documentatie en informatie” werd een nieuwe rubriek processen gecreëerd. Als u daar op klikt, dan komt u op onze intranet pagina over de processen. U vindt er wat algemene informatie, de procesmap van AAFisc en de processen. Deze zijn onderverdeel in 3 secties: operationele, centrale en managementprocessen In de sectie ‘operationeel’ vindt u de lijst met de processen. Bij elk proces vind u een korte uitleg en de verschillende documenten: de beschrijvingen van niveau 3 (algemene beschrijving van het proces + alle processtromen), het niveau 4 die de tekstuele omschrijving bevat van alle stappen die moeten gevolgd worden bij de uitvoering van het proces het opleidingsmateriaal

Informatiebronnen Intranet FOD en intranet AAFisc Fisconet + Fisc 2.0

Intranet FOD fin

Intranet AAFisc

FISCONET+ Fisconet +

Fisc 2.0 - FiscORG

Uw NIEUWE TEWERKSTELLING Onze verwachtingen Uw toepassingen Praktische aspecten

Onze verwachtingen Je respecteert onze waarden Enkele voorbeelden je gebruikt onze toepassingen met respect voor de privacy je gaat correct om met collega’s & belastingplichtigen Je aanvaardt geen geschenken ….. Je werkt op een constructieve en positieve manier Je werkt goed samen met je nieuwe collega’s (team) Je bent leergierig en proactief Je investeert je in de opleidingen die je volgt ……..

Uw toepassingen - personenbelasting Taxi Entiteit PB Sitran Stirco

Uw toepassingen – VenB/RPB Biztax Sitran Stirco

Uw toepassingen - BTW STIR STIR TVA STIRON SITRAN ….

Uw toepassingen - Venb Sitran Stirco Biztax Workflow geschillen

Praktische aspecten computer telefoon bureau badge / “tikkaart” In overleg met uw dienstchef In functie van gebouw waar tewerkgesteld In samenwerking met S&L

Uw TOEKOMST Uw opleidingstraject Uw evaluatie

OPLEIDINGSTRAJECT GO en KMO BASISOPLEIDING BTW EN BASISOPLEIDING VENB 3 Delen: Wetgeving 20 dagen ½ dag test Boekhouden 10 dagen Manutentie 5 dagen 1 dag workshop 1 dag applicaties: stir btw + stirco 3 Delen: Boekhouden 10 dagen Deel I PB : 3 dagen Deel I VENB: 17 dagen ½ dag test Deel II VENB: 11 dagen 1 dag workshop 1 dag applicaties: stirco + biztax + sitran

OPLEIDINGSTRAJECT P AANVANGSCURSUS PB 2 Delen: Deel I PB: 14 dagen 1 dag workshop ½ dag test Deel II PB: 11 dagen 1 dag applicaties: Taxi + Sitran

Uw evaluatie Tijdens de stageperiode Na uw stage = evaluatiecirkel Specifieke evaluatie Na uw stage = evaluatiecirkel Prestatie Beschikbaarheid voor de gebruikers van de dienst Bijdragen aan de teamprestaties Ontwikkelingsdoelstellingen

VRAGEN

Veel succes in uw nieuwe job! Dank voor uw aandacht Veel succes in uw nieuwe job!