CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende
Situering ASO-Atheneum aan de westrand van Oostende
Schoolstructuur Zesjarige structuur 1° graad Latijn / Moderne Wetenschappen 2° graad Latijn / Economie / H.W. / Wetenschappen 3° graad Latijn / Economie / H.W. / Wetenschappen
Waarom CLIL? Fase 1: Praktische kennis van het Frans… Meertalig hoger onderwijs Fase 2: Remediëring en uitdieping van ‘probleemvakken’
Welke combinaties? Wiskunde / Frans Informatica / Engels Fysica / Engels
Gevolgen … Methodiek & didaktiek Evaluatie Leerlingen en taal Het concept ‘vernieuwing’ Attestering Leerlingenaantal
Didaktiek en lesmethodiek Clil-didaktiek vindt ingang in andere vakken Differentiëren en inclusie worden een organisch deel van de lesmethodiek.
Evaluatie Evaluatie wordt anders bekeken Moet alles geëvalueerd worden? Alternatieve vormen van evaluatie… Wat vinden wij belangrijk als wij vreemde talen evalueren?
Leerlingen en vreemde talen Taal als communicatiemiddel
Het begrip ‘vernieuwing’ Attitude tegenover het begrip vernieuwing Trajecten allerhande Sfeer
Attestering 1° graad 20109,3 % B-attest. 20153,2 % B-attest.
Gelijke kansen Leerlingen met een GOK-statuut die CLIL volgen presteren beduidend beter.
Evolutie leerlingenaantal