CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Advertisements

donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
De stad als motor van een mentaliteitsverandering
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders)
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Structurele projectwerking in de Wingerd
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Keuze van profielen in klas 3
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Het Voortgezet Onderwijs
Waarom is talenkennis zo belangrijk? Daarom!. Resultaten en bevindingen permanente vakvergaderingen: denktanks (taal)lessen in niveaugroepen verplichte.
Ihsaan Krim Netwerken Sociaal Management Promotie Marketing ‘t Hoger Instituut der Kempen Sales Intercultural Management Leergierig Dynamisch Talen Frans.
Het Voortgezet Onderwijs
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Wendy Luyckx – Bob Roefs – Mark Verbelen
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Voorlichtingsavond TH Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenDavid Snoeij.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Learning Portal Schooljaar Learning Portal Leermateriaal voor het behalen van individuele leerdoelen Wat, waar, wanneer en hoe je leert Home.
Profielkeuzevoorlichting havo bovenbouw
CLIL: mathématiques.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Les 1: instap in de profielen
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Обеспечение качества трехъязычных программ
Programma van deze avond
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Programma van deze avond
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Profielkeuze in de tweede fase
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Welkom! structuur van onze school
Ouderavond A3-G3 19 september 2017
Welkom op deze voorlichtingsavond
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Profielkeuze avond ( uur)
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Informatie-avond VWO 3 Welkom
Typisch ‘optie Latijn’
Typisch ‘optie Moderne Wetenschappen en Kunst’
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Programma van deze avond
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

CLIL, een hefboom voor onderwijsvernieuwing GO! Atheneum Pegasus Oostende

Situering ASO-Atheneum aan de westrand van Oostende

Schoolstructuur Zesjarige structuur  1° graad Latijn / Moderne Wetenschappen  2° graad Latijn / Economie / H.W. / Wetenschappen  3° graad Latijn / Economie / H.W. / Wetenschappen

Waarom CLIL? Fase 1:  Praktische kennis van het Frans…  Meertalig hoger onderwijs Fase 2:  Remediëring en uitdieping van ‘probleemvakken’

Welke combinaties?  Wiskunde / Frans  Informatica / Engels  Fysica / Engels

Gevolgen …  Methodiek & didaktiek  Evaluatie  Leerlingen en taal  Het concept ‘vernieuwing’  Attestering  Leerlingenaantal

Didaktiek en lesmethodiek  Clil-didaktiek vindt ingang in andere vakken  Differentiëren en inclusie worden een organisch deel van de lesmethodiek.

Evaluatie  Evaluatie wordt anders bekeken  Moet alles geëvalueerd worden?  Alternatieve vormen van evaluatie…  Wat vinden wij belangrijk als wij vreemde talen evalueren?

Leerlingen en vreemde talen  Taal als communicatiemiddel

Het begrip ‘vernieuwing’  Attitude tegenover het begrip vernieuwing  Trajecten allerhande  Sfeer

Attestering  1° graad  20109,3 % B-attest.  20153,2 % B-attest.

Gelijke kansen  Leerlingen met een GOK-statuut die CLIL volgen presteren beduidend beter.

Evolutie leerlingenaantal      