Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_1674018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Interculturele Communicatie
Botsende culturen & Grondrechten dia 1 – 10 : 2 lessen
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
culturen categoriseren: basiswaarden
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Interculturele communicatie
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
Keuze van de VMBO leerling
Samen verder!.
Morele ontwikkeling en opvoeding
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Open de wereld themadag FODOK en JC
Samenwerken Werken in Teams.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Oic even weken..
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Opgroeien in de stad les 3
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Welkom Allemaal! Naam van leraar – Klas X. Welkom in klas x! Ik ga je iets vertellen over klas x en ons klaslokaal.Ik ga je iets vertellen over klas x.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Interculturele klassen, ouders en buurten
Pedagogiek als beroep.
Ontwikkelingspsychologie
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Connectief Connectief.
Vluchtelingen en asielzoekers
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Nee Zeggen!.
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
JEUGDzorg - voor wie?.
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Herstellend handelen – hergo introductie
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

oic week 3

huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_ beantwoord de volgende vragen met behulp van hoofdstuk 2 uit pedagogisch kader.  De dochter van Lislene vertoont op het KDV ongewenst gedrag, zou dit komen door de opvoedstijl of heeft dat andere oorzaken? Ligt je antwoord toe. Hoe zou jij hiermee omgaan als PEM-er? Leg uit.  Komt de manier van opvoeden van Lislene overeen met je eigen opvoedstijl? Beschrijf de overeenkomsten en verschillen (ook bij een zelfde opvoedstijl zijn er nuance verschillen te herkennen). En beschrijf één concreet voorbeeld waarin je zelf anders zou handelen en waarom.  In hoofdstuk 2 samen verschillend staan een aantal tips over hoe om te gaan met echtscheidingssituaties. Welke tips zou jij als PEM-er toepassen en welke niet? Licht je antwoord toe.

een prezi over hoofdstuk 2 en 3 basiswaarden-kluckhohn-n-stodtbeck/ basiswaarden-kluckhohn-n-stodtbeck/

doen/zijn

hofstede

In masculiene culturen zou er een voorkeur zijn voor assimilatie; immigranten moeten hun oude cultuur opgeven. Feminiene culturen zouden een voorkeur hebben voor integratie; immigranten passen slechts de elementen uit hun cultuur aan die strijdig zijn met de wetten in het nieuwe land. Maar in de V.S., een land dat zowel hoog scoort op individualisme als

indulgent vs. restraint Hedonisme versus Soberheid: In deze laatste onlangs toegevoegde dimensie staat hedonisme voor een samenleving waar men uitbundig, gelukkig en vrolijk is, en waar men zich toestaat toe te geven aan impulsen. Soberheid kenmerkt een samenleving die dit gevoel onderdrukt en waar strikte sociale normen belangrijk zijn. Hedonistische landen vind je in delen van Afrika, Zuid- en Noord-Amerika en Noord-West Europa; soberheid in Azië, Oost-Europa en Islamietische landen.

in gesprek met ga met elkaar in gesprek en maak een overzicht ahv kluckhohn stel vragen over opvoeding, thema’s zoals in opdracht 1

Gezinssamenstelling Hoe is de samenstelling van het gezin? - Hoeveel ouders zijn er aanwezig? - Zijn de ouders de biologische ouders? Zo nee, hoe is de relatie tot de kinderen (ontstaan)? - Hoeveel broertjes en zusjes zijn er? - Wonen alle kinderen bij het gezin? - Is de gezinssituatie wel eens veranderd (scheiding, overlijden, enzovoort)? - Is er sprake van een nieuw samengesteld gezin? Zo ja, wat zijn de onderlinge relaties? - Wie zijn de formele gezagsdragers van de thuiswonende kinderen? Gezinssituatie Hoe is de dagelijkse structuur van het gezin - Hoe ziet een doordeweekse dag eruit? - Hoe ziet het weekend eruit? - Hoe vaak zijn de gezinsleden (samen) aanwezig? - Wat is de vrijetijdsbesteding van het gezin? - Wie is hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het huishouden? - Wat is zwaar / leuk in het huishouden? den

Opvoedingsklimaat Hoe is het opvoedingsklimaat? - Wie heeft de grootste rol in de opvoeding? - Is er sprake van onderlinge betrokkenheid en genegenheid? - Is er een constructieve opvoedingsstijl? - Hoe gaat het met de handhaving van regels / gezag / structuur? - Is er sprake van een leeftijdsadequate benadering en stimulans? - Wat wordt belangrijk gevonden in de opvoeding? Levensbeschouwing? Normen en waarden? - Voelen de opvoeders zich competent? - Zijn de opvoeders consequent en duidelijk? - Is er overeenstemming over de opvoedingsaanpak tussen de opvoeders? Communicatie in het gezin Hoe is de communicatie in het gezin? - Wordt er vaak gepraat? - Wordt er veel gelachen / plezier gemaakt? - Is er vaak ruzie? - Kan er wederzijdse kritiek worden geuit? - Wordt er veel gezamenlijks ondernomen? - Zijn er ‘geheimen’ in het gezin? Sociaal netwerk Heeft het gezin goede sociale contacten? - In de familie - In de buurt - Vrienden / kennissen - Verenigingen / sociale verban

Materieel-maatschappelijke omstandigheden Hoe zijn de omstandigheden in de directe omgeving? - Huisvesting - Buurt - Maatschappelijke positie - Financiën - Werk / werkloosheid ouders - Vorming / opleiding ouders Culturele achtergrond / cultuurverschillen Welke cultuurverschillen beïnvloeden het huidige functioneren? - Migratieleeftijd - Eerste / tweede generatie - Beleving migratie - Aanpassing - Discriminatie

als afsluiter