De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Welkom bij Leefstijl.
Welkom in groep 1-2 B.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
In het bestuursakkoord
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Pedagogisch werkplan KMN Kind & Co Tussenschoolse Opvang (TSO)
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Tuinstad 3 maart 2009 Informatieavond 3 maart. tuinstad 3 maart 2009 Visie De ideeën van Maria Montessori, vertaald in een eigentijds concept. Veilig.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Informatie Groep 1 / 2 Schooljaar
Informatie Groep 1 / 2 September 2007.
Opvoeden van drukke kinderen
Verlengde Instructie Groepen 3.
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Presentatie Bijeenkomst 4
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Even voorstellen : Groep 3b
TPO NA1a&b
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Schatkist Ouderavond.
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Welkom in groep 1!.
Informatieavond Groep 1/2 D.
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
Tutti Frutti Europese schoolfruitactie Tutti Frutti – Fruit op school is een initiatief van: met steun van:
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Welkom op de informatieavond van groep 1d2d!. Opening.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
Kerntaak 3. Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Competentie gebieden Kerntaak 1.
SMART- leerdoelen Competentieprofiel
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
Workshop – VRAAK Dorinda Oortwijn Demi vd Wildenberg Inge Diepenveen Cheniva le Couvreur.
SMART-leerdoelen. Competentiegebied 1: Ik wil na zes weken de zes VVE methodieken kunnen toepassen bij het opvoeden van jonge kinderen. S: het kennen.
De kracht van positief opvoeden
Een dag bij de kleuters. eerst maar eens even onze jas ophangen… en onze spullen opbergen …
‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Hoe pedagogisch handelen?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom in groep 2!.
Informatieavond groep 2/3
Groep 1-2 op basisschool 't heibosch
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.

1. Ontwikkeling van het kind stimuleren. Motorische ontwikkeling: scheuren van papier, blokken bouwen, knippen, krassen, kleien, buiten spelen, het ontdekken van verschillende materialen. Sociaal emotioneel: jas leren aantrekken/zelf aankleden/zelf kunnen drinken en eten/kinderen leren zelfstandig naar de wc te gaan (zelfredzaamheid). Als PEM’er creëer je een veilige omgeving. Taal ontwikkelingsactiviteiten: Kringgesprek (dagen van de week), aanbieden van een nieuw thema, in gesprek gaan met kinderen (tijdens activiteit), voorlezen, liedjes zingen, dagritme kaarten bespreken.

2. Ouders en opvoeders ondersteunen bij de opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind. Advies geven (tijdens de overdracht). Vragen beantwoorden (bijvoorbeeld over hoe ouders thuis hun kind(eren) kunnen stimuleren met taal). Folders maken en geven (luizen, moeilijke eters, gezond eten, zindelijkheid). Ouderavond/thema-avond organiseren. Het stimuleren van de ouderbetrokkenheid (samenspel, speel-o- theek).

3. Voorwaarden scheppen Zelf initiatief nemen met het maken van de herfsttafel. Organiseren van een speurtocht. Organiseren van voorleesochtend (kinderboeken week). Uitstapje naar de kinderboerderij. Het maken van een themahoek.

4.Werken in een organisatie Observatieplan maken Handelingsplan maken met uitvoerende activiteiten Gesprekken voeren met BSO, consultatiebureau, basisschool Gesprekken voeren met ouders (overdracht, bepaalde conflicten) Culturen: poppen met een verschillende huidskleur, organiseer een thema “de wereld”, ouders betrekken bij hapjes maken van hun eigen cultuur. Zelf begrip hebben voor andere culturen (respect). Helpt collega’s als zij ergens even niet uitkomen.

5. Professionaliseren Plannen Je eigen bijdrage leveren Vergaderingen bijwonen Feedback ontvangen en geven en zelfreflectie