De 5 competentiegebieden. Gemaakt door: Amina, Nabou, Ishani, Maria, Khadija en Patricia.
1. Ontwikkeling van het kind stimuleren. Motorische ontwikkeling: scheuren van papier, blokken bouwen, knippen, krassen, kleien, buiten spelen, het ontdekken van verschillende materialen. Sociaal emotioneel: jas leren aantrekken/zelf aankleden/zelf kunnen drinken en eten/kinderen leren zelfstandig naar de wc te gaan (zelfredzaamheid). Als PEM’er creëer je een veilige omgeving. Taal ontwikkelingsactiviteiten: Kringgesprek (dagen van de week), aanbieden van een nieuw thema, in gesprek gaan met kinderen (tijdens activiteit), voorlezen, liedjes zingen, dagritme kaarten bespreken.
2. Ouders en opvoeders ondersteunen bij de opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind. Advies geven (tijdens de overdracht). Vragen beantwoorden (bijvoorbeeld over hoe ouders thuis hun kind(eren) kunnen stimuleren met taal). Folders maken en geven (luizen, moeilijke eters, gezond eten, zindelijkheid). Ouderavond/thema-avond organiseren. Het stimuleren van de ouderbetrokkenheid (samenspel, speel-o- theek).
3. Voorwaarden scheppen Zelf initiatief nemen met het maken van de herfsttafel. Organiseren van een speurtocht. Organiseren van voorleesochtend (kinderboeken week). Uitstapje naar de kinderboerderij. Het maken van een themahoek.
4.Werken in een organisatie Observatieplan maken Handelingsplan maken met uitvoerende activiteiten Gesprekken voeren met BSO, consultatiebureau, basisschool Gesprekken voeren met ouders (overdracht, bepaalde conflicten) Culturen: poppen met een verschillende huidskleur, organiseer een thema “de wereld”, ouders betrekken bij hapjes maken van hun eigen cultuur. Zelf begrip hebben voor andere culturen (respect). Helpt collega’s als zij ergens even niet uitkomen.
5. Professionaliseren Plannen Je eigen bijdrage leveren Vergaderingen bijwonen Feedback ontvangen en geven en zelfreflectie