Software Ontwikkeling Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering donderdag 7/2/2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

Objectgeoriënteerd Programmeren in C++
Project Software Engineering
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 1.
Server Management Framework
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Digitale Elektronica en Processoren
Gestructureerd programmeren in C
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Leerlijn: Programmeertechnieken, Databanken, Algoritmen Gent, 7 januari 2013 met dank aan: Annemie Vorstermans, Joost Vennekens, Koen Pelsmaekers, Jeroen.
Onderwijspresentatie IO – Vakcode Koen van Andel Energie&Warmteleer.
Toelichting examenreglement academiejaar
Toelichting examenreglement academiejaar Faculteit psychologie en educatiewetenschappen.
Meten en experimenteren
Inleiding Software Engineering
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Voorbereidingstest en e-cursus statistiek
Informatica en Cyber Security studeren in Nijmegen
Zullen we het ooit leren? Maarten Boasson Quaerendo Invenietis bv Universiteit van Amsterdam.
Medmec04 week 7 Engagement.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Study Abroad! 13 november Study Abroad! Wat kan de IDEA-league voor je betekenen? Prof.dr.ir. F.W. Jansen onderwijsdirecteur TI/MKT Faculteit Informatietechnologie.
Najaarsvoorlichting TI Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica 17 en 21 oktober 2003.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Graphics & Virtual Reality Inf Keuzevak 2011/2012.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Vernieuwing verzorging
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Software-ontwikkeling I
HK39/40: Internet Infrastructuur Docent: André Mariën (Ubizen) Assistent: Lieven Desmet.
Technisch-wetenschappelijke software Voor: Ms Informatica Computationele informatica (basispakket) Software engineering (verbredend pakket) Multimedia.
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
Workshop Open Leercentrum
1 Geschiedenis van de Informatica 2011 – 2012 Bart Demoen, Luc De Raedt, Philip Dutré, Erik Duval, Bern Martens, Karl Meerbergen, Sien Moens, Pierre Verbaeten,
Vakinhoud Christophe Huygens Beveiliging van netwerk en computer- infrastructuur H04G5A.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
INDUSTRIEEL ONTWERPEN GREEN TRANSFORMABLE BUILDINGS Universiteit Twente Prof. Dr. Ir. F.J.A.M. van Houten 4 december 2009.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Workshop evalueren Dcp
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Producten van TU Delft, SEC
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Informatica aan de Universiteit Antwerpen Academische Bachelor en Master.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Certificering van assetmanagement
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Juridische aspecten van evalueren (faculteit Geneeskunde 6/2/2014) Toon Boon ( Jurid. Adviseur KU Leuven en Associatie KU Leuven )
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
HERZIENING INFORMATICA DEEL 1.
Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen – Koen De Bosschere Faculteit Ingenieurswetenschappen – Opleidingscommissie Master Computerwetenschappen.
Gameprogrammeren: Introductie
architectuur & stedebouw
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Agendapunt 4: - databank; - minimale dataset; - DST/SVT; - letterbenoemtaak; - tijdpad; - analyse KD-data 2014.
Besturingssystemen Prof. K. De Bosschere Vakgroep ELIS
Toetsen in nieuwe scheikunde
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Transcript van de presentatie:

Software Ontwikkeling Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering donderdag 7/2/2008

2/15 Overzicht Bachelor Inleiding Programmeren Inl. Software Engineering Inl. C++ Computer Graphics Gevorderd Programmeren … 1BAC Software Engineering 2BAC 3BAC MASTER 1 e Semester2 e Semester Project Gedistribueerd Programmeren Programmeerparadigmas Gevorderde Programmeertechnieken Formele Technieken Softw. Eng.

3/15 Situatie Inleiding Programmeren Inleiding Programmeren 6sp Inl. Software Engineering Inl. C++ Computer Graphics Gevorderd Programmeren … 1BAC Software Engineering 2BAC 3BAC MASTER 1 e Semester2 e Semester Project Gedistribueerd Programmeren Programmeerparadigmas Gevorderde Programmeertechnieken Formele Technieken Softw. Eng. Klassiek ex-cathedra basisvak Oberon-2 Basisprincipes programmeren

4/15 WeekTheorie “Portfolio” 1 (2u) Intro - Voorbeeld 2 (4u) Design - Starterset - Syntax 3 (4u) Types - ARRAY - Sorts 4 (4u) Lus - Procedure – Strings Spoorweg In 5 (4u) Compatibiliteit - I/O - Modules – RECORD Spoorweg Out 6 (4u) POINTER - Lists - Recursie InsertSort In 7 (2u) Discussie - Files - Abstractie InsertSort Out 8 Eventuele bijscholing door AAP 9 (2u) OO: Extensie - Polymorfisme DoubleList In 10 Proefexamen 11 (2u) ASSERT - LowLevel – Runtime stack DoubleList Out 12 Herhalingen 13 Discussie Inhoud & planning

5/15 Werkvorm en Examen Werkvormen -Theorie: Hoorcolleges Cursusnota's en begeleidende slides Facultatief: "Into the Realm of Oberon,...", E. Nikitin, Springer Verlag, 1998, ISBN Practica: Opdrachten: Individueel in Computerlabo Portfolio: Individuele opdrachten Evaluatievormen -Examen: Theorie Schriftelijk zonder mondelinge toelichting Mondeling zonder schriftelijke voorbereiding Gesloten boek Open vragen -Examen: Practicum Opdracht in computerlabom (8/10) Portfolio: 1 (laatste...) opdracht (2/10) Opmerking -Discussiesessies stimuleren informele communicatievaardigheden

6/15 Doelstellingen Basiskennis en –inzicht verwerven in de gangbare programmeerparadigma’s -Procedureel programmeren -Expliciete pointersyntax -Object-gericht programmeren De bijhorende programmeervaardigheden beheersen Nadruk ligt op abstractie! Oberon-2 is “middel”, geen “doel” -Volledige syntax in 1 semester te vatten

7/15 Kerncompetenties KC1: Analyse en ontwerp++ KC2: Implementatie++ KC3: Onderhoud KC4: Databank KC5: Lokaal netwerk beheer KC6: Support en advies KC7: Communicatievaardigheden KCD1: Formeel denken KCD2: Wetenschappelijk verwerken van data KCD3: Opvolgen technologische ontwikkelingen KCD4: Eigen maken nieuwe technieken KCD5: Autonoom en creatief functioneren++ KCD6: Wetenschappelijke basis

8/15 Volgtijdelijkheid Enkel NAAR andere opleidingsonderdelen...

9/15 Situatie Inleiding C++ Inleiding Programmeren 6sp Inl. Software Engineering Inl. C++ (wordt 3 sp!) Computer Graphics Gevorderd Programmeren … 1BAC Software Engineering 2BAC 3BAC MASTER 1 e Semester2 e Semester Project Gedistribueerd Programmeren Programmeerparadigmas Gevorderde Programmeertechnieken Formele Technieken Softw. Eng. Brugvak naar 2e Ba Gevorderd Programmeren C++ concepten vanuit Oberon-2 toelichten

10/15 Intro tot C++ -Zelfde programmeerparadigma, andere syntactische vorm Redenen -Voldoende duidelijk begrip van Syntactische overeenkomsten Syntactische verschillen -Basissyntax C++ beheersen Wordt bij start 2e Ba “als (g)(b)ekend verondersteld” Wijze -Vanuit expliciete/impliciete vergelijking met Oberon-2 Inhoud (voorlopig)

11/15 Werkvorm en Examen (voorlopig) Werkvormen -Theorie: Hoorcolleges Cursusnota's en begeleidende slides -Practica: Opdrachten: Individueel in Computerlabo, analoog aan Oberon-2 opdrachten Evaluatievormen -Examen: Theorie Schriftelijk (beperkt) zonder mondelinge toelichting -Practicum Permanente evaluatie

12/15 Doelstellingen De in Inleiding Programmeren verworven competenties overdragen naar een andere programmeertaal, ter voorbereiding van 2e Ba

13/15 Kerncompetenties KC1: Analyse en ontwerp++ KC2: Implementatie++ KC3: Onderhoud KC4: Databank KC5: Lokaal netwerk beheer KC6: Support en advies KC7: Communicatievaardigheden KCD1: Formeel denken KCD2: Wetenschappelijk verwerken van data KCD3: Opvolgen technologische ontwikkelingen KCD4: Eigen maken nieuwe technieken KCD5: Autonoom en creatief functioneren+ KCD6: Wetenschappelijke basis

14/15 Volgtijdelijkheid Vanuit: -Zelfde jaar, ander semester Inleiding Programmeren

15/15 Situatie Computer Graphics Inleiding Programmeren 6sp Inl. Software Engineering Inl. C++ Computer Graphics Gevorderd Programmeren … 1BAC Software Engineering 2BAC 3BAC MASTER 1 e Semester2 e Semester Project Gedistribueerd Programmeren Programmeerparadigmas Gevorderde Programmeertechnieken Formele Technieken Softw. Eng. Verbredend vak samenhang opleiding aantonen in een “interessante” context practicum “gelinkt” met Inleiding Software Engineering

16/15 WeekTheorie “Portfolio” 1 (3u) Wiskundige principes (lineaire algebra) 2 (3u) Transformaties – raster-scan primitieven 3 (3u) Viewing - projectie 4 (3u) Clipping - (MOFF) – Backface cull 5 (3u) Triangulatie - HiddenLine ruimtelijk 6 (3u) Projectie-inversie - HiddenLine in ‘t vlakHL in projectievlak PAASRECES 7 (3u) Discussie HL eval 1/Feedback 8 (3u) Z-buffer - RaycastHL eval 2 9 (3u) Belichting 10 (3u) (Raytracing principes?) 11 (3u) Discussie 12 Pinkstermaandag 13 Eval rendering Inhoud & planning

17/15 Werkvorm en Examen Werkvormen -Theorie: Hoorcolleges Cursusnota's en begeleidende slides Facultatief: "Computer Graphics using OpenGl", F. S. Hill Jr., Prentice Hall 2001, ISBN Practica: Opdrachten: Individueel (samenhangend geheel) in Computerlabo Portfolio: Individuele opdracht Evaluatievormen -Examen: Theorie Schriftelijk zonder mondelinge toelichting Mondeling zonder schriftelijke voorbereiding Gesloten boek Open vragen -Examen: Practicum Permanente evaluatie (incl portfolio) + eindevaluatie renderer Opmerking -Discussiesessies stimuleren informele communicatievaardigheden -Eindevaluatie practicum stimuleert presentatievaardigheden

18/15 Doelstellingen De basistechnieken voor 3D-graphics beheersen, en daarmee een eenvoudige 3D- renderer programmeren in Oberon-2, als voorbeeld van samenhang van informatica aspecten -Samenhang met Wiskunde (Inl. lineaire algebra) -Samenhang met Numerieke Wiskunde Rekenen met Floating-Point -Samenhang met Inleiding Programmeren Abstractie – Polymorfisme -Samenhang met Inleiding Software Engingeering Testen - Samenhang met Gegevensstructuren

19/15 Kerncompetenties KC1: Analyse en ontwerp++ KC2: Implementatie KC3: Onderhoud KC4: Databank KC5: Lokaal netwerk beheer KC6: Support en advies KC7: Communicatievaardigheden KCD1: Formeel denken KCD2: Wetenschappelijk verwerken van data KCD3: Opvolgen technologische ontwikkelingen KCD4: Eigen maken nieuwe technieken KCD5: Autonoom en creatief functioneren++ KCD6: Wetenschappelijke basis

20/15 Volgtijdelijkheid Vanuit: -Zelfde jaar, ander semester Inleiding Programmeren