Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Zuid-Holland.
Advertisements

De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Oost-Vlaanderen Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Drenthe.
Transport en Infrastructuur
Vernieuwende partnerschappen
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
VNG Utrecht Najaarscongres 18 november 2010 “Als Utrecht krimpt, verschrompelt de rest van Nederland” Prof. mr. Friso de Zeeuw Praktijkhoogleraar gebiedsontwikkeling.
Case Zeesluis Ijmuiden
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Transport en Infrastructuur
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Gemaakt door Bhanu & Nitesh
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Gebieden als Powerpoint shapes
Hoeveel boterhammen eten wij?
Energie, economische groei en duurzaamheid…
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Münster.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Friesland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Flevoland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Köln.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Düsseldorf.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Gelderland.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Overijssel.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Antwerpen.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie West-Vlaanderen.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de regio Weser-Ems.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
Topografie Nederland (8 dia’s)
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
Transport en Infrastructuur
Top 5 EU Luchthavens Passagiers 2004 (mln) “Heathrow verwerkt veruit de meeste passagiers ”
Netwerkanalyse Zuidvleugel
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
MKB Innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT)
Land & Volk Nederland Geografie, klimaat, Bevolking en talen.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Schiphol: gouden driehoek of grijze massa?
1 ABP kwartaalbericht, 4 de kwartaal 2005 Roderick Munsters, Directeur Vermogensbeheer Dick Sluimers, Directeur Financiën Schiphol, 18 januari 2005.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
Standpunt inzake Schiphol Presentatie voor Gemeenteraad Nieuwkoop CROS Kerngroep Nieuwkoop 23 januari 2008.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Randstad Monitor De Top 20 van Europese grootstedelijke regio’s Walter Manshanden, Anita Bouman-Eijs, Olaf Koops, Elmer Rietveld, Noelle Fischer.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Groeien in rendement Meer info: Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research Financiering: Productschap Zuivel.
1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.
Naam: 1 De provincies van Nederland. Welke provincie is 1? 2 Limburg Zuid-Holland Zeeland.
1 Peel – Raamstelling Waterader voor de regio Symposium Peelraamstelling 25 mei 2016 Peter van Dijk - Waterschap Aa en Maas.
Monitor economisch programma Zuid-Limburg
Profiel Netbeheer en diensten klanten
Regiovorming in Ketenperspectief.
Totaal alle regio’s in NL
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoe de jong-volwassenen verdwenen uit het oosten
Presentatie: Sietze de Waard Commercieel Manager
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
AFDELING 2 marketingbeleid.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Schiphol Spreekbeurt van Cas..
Lange-Afstand-Wandelen Feiten & cijfers over LAW-wandelingen (+15 km)
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel in 2020  Groei tot 2030 niet meegerekend  1.2 miljoen passagiersbewegingen gehanteerd bij kosten- baten analyse (bovengrens van 0.6 – 1.2 miljoen)  Second opinion SEO Ecomisch Onderzoek (Amsterdam)  0.3 miljoen passagiers in 2030 realistisch haalbaar  0.5 miljoen passagiers in 2030 maximaal haalbaar

Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de methodiek  Hoe vaak vliegt de gemiddelde (Oost-) Nederlander ?  Hoe groot is het verzorgingsgebied van Twente Airport ?  Wat is de kans dat voor Twente Airport wordt gekozen ?  Hoe groot is dan het passagierspotentieel (in 2030) ?

Hoe vaak vliegt men van en naar Twente? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd A  De gemiddelde Nederlander maakte 0.36 niet-zakelijke vliegreizen per jaar (eens per drie jaar)  Het aantal niet-zakelijke vliegreizen van de Twentenaar ligt op 60 à 80% van het landelijk gemiddelde  De gemiddelde Twentenaar maakte dus 0.22 à 0.28 niet-zakelijke vliegreizen per jaar (ongeveer eens per vier jaar)  Per hoofd van bevolking komen er 0.24 buitenlandse toeristen per vliegtuig naar Nederland  Het aantal buitenlandse toeristen in Twente dat per vliegtuig komt is te verwaarlozen  Per hoofd van bevolking zijn er 0.37 zakelijke vliegreizen van en naar Nederland  Het aantal zakelijke vliegreizen van en naar Twente ligt op 50 à 70% van het landelijk gemiddelde  Per hoofd van bevolking zijn er 0.18 à 0.26 zakelijke vliegreizen naar Twente

Hoe vaak vliegt men van en naar Twente? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd 2003 en 2030 A Aantal retour-reizen per hoofd bovengrens Niet zakelijk (Nederlanders) Niet zakelijk (Buitenlanders) Zakelijk Totaal

Verzorgingsgebied van Luchthaven Twente

Concurrentiepositie van Luchthaven Twente (ENS) in het verzorgingsgebied  Binnen 75 km (max. 1 uur): 2.5 miljoen inwoners in Nederlands deel  Twente (650 duizend inwoners): alle concurrende luchthavens verder weg, maar hebben wel beter product (zoals AMS)  Rest Overijssel (500 dzd.): afstandsvoordeel van ENS kleiner t.o.v AMS  Zuid Drenthe (375 dzd.): idem t.o.v. AMS  N.O. Gelderland (1 mln.): idem t.o.v. AMS en NRN  Duitsland (Rheine /Münster): afstandsnadeel t.o.v. FMO  Tussen 75 en 150 km (1 a 2 uur): ca. 8 miljoen in Nederlands deel  Noord-Nederland (1,4 mln.): overwegend AMS, nauwelijks keus voor ENS  Noord-Holland /Flevoland (3 mln.): idem  Utrecht (1,2 mln.): idem  Rest Gelderland /O.Brabant /N.Limburg (2,3 mln.): overwegend AMS/EIN en NRN, weinig potentieel voor ENS  Duitsland: Ruhrgebied: PM, ca. 20 miljoen: overwegend DUS, CGN, FMO, ENS vrijwel uitgesloten

De kansen voor Luchthaven Twente  Het grootst in de omliggende regio Twente  Enigszins in Rest Overijssel, Zuid Drenthe en N.O. Gelderland  Enigszins in Münsterland, mits product van ENS complementair is aan FMO  Verwaarloosbaar in regio’s verder dan 75 km (1 uur)

Marktpotentieel uit omliggende regio Twente (2030)  Twente  inwoners  1.72 retourreizen per hoofd  1.1 miljoen vliegreizen uit regio, maar…..  voor 80 tot 90% van de markt heeft Twente geen verbindingen, dus….  Werkelijk potentieel maximaal 110 duizend vliegreizen, 220 duizend passagiersbewegingen, afgerond 0.2 miljoen

Marktpotentieel uit andere regio’s (2030)  Maximaal potentieel uit eigen regio dus 0.2 miljoen passagiersbewegingen  Andere regio’s binnen één uur, groter bevolkingspotentieel, maar kleinere kans voor Luchthaven Twente: maximaal 0.2 miljoen  Regio’s verder dan één uur: grote bevolkingsconcentraties, maar kans voor Luchthaven Twente verwaarloosbaar: maximaal 0,1 miljoen  Conclusie: bandbreedte passagierspotentieel Luchthaven Twente in 2030 is in onze visie:  maximaal haalbaar 0.5 miljoen  realistisch haalbaar 0.3 miljoen

Low Cost Carrier op ENS ?  Voorbeelden in Nederlands verzorgingsgebied: Eindhoven, Weeze (Niederrhein) en Charleroi, allen ruim 1.5 miljoen passagiers  Kans op LCC op ENS op dit moment niet realistisch geacht omdat….  Penetratie LCC’s ( ) nagenoeg voltooid  Traditionele FSC’s gaan LCC-concept overnemen  Integratie van beide concepten ?  Reden voor een LCC om voor ENS te kiezen…..?

Hoe vaak vliegt men van en naar Nederland? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd A Aantal retour-reizen van/naar NL Overige (incl. BU- idem (* mln., 2003) Schiphol luchthavens Totaal per hoofd Niet zakelijk (Nederlanders) Niet zakelijk (Buitenlanders) Zakelijk Totaal Bron: SEO (2006): Economische Effecten Schiphol, bewerking van tabel 2.3 en 2.4  De gemiddelde Nederlander maakte 0.36 niet-zakelijke vliegreizen per jaar (eens per drie jaar)  Per hoofd van bevolking komen er 0.24 buitenlandse toeristen per vliegtuig naar Nederland  Per hoofd van bevolking zijn er 0.37 zakelijke vliegreizen van en naar Nederland

Hoe vaak vliegt men van en naar Twente? “Propensity-to-fly”: aantal retour-reizen per hoofd A Aantal retour-reizen per hoofd (2003) Nederland Twente Niet zakelijk (Nederlanders) – 0.28 Niet zakelijk (Buitenlanders) Zakelijk – Totaal – 0.54

Het verzorgingsgebied van Twente Airport  Binnen 75 km (max. 1 uur): 2.5 miljoen inwoners in Nederlands deel  Twente: ca inwoners in 2030  Rest Overijssel: ca inwoners  Zuid Drenthe: ca inwoners  N.O. Gelderland: ca inwoners  Duitsland (Rheine /Münster): PM  Tussen 75 en 150 km (1 à 2 uur): ca. 8 miljoen in Nederlands deel  Noord-Nederland: ca inwoners  Noord-Holland /Flevoland: ca inwoners  Utrecht: ca inwoners  Rest Gelderland /O.Brabant /N.Limburg: ca inw.  Duitsland: Ruhrgebied: PM, ca. 20 miljoen ?

Kans dat voor Twente Airport (ENS) wordt gekozen is afhankelijk van:  Afstand tot ENS en concurrerende luchthavens  Product (bestemmingen /frequentie) van ENS t.o.v. concurrende luchthavens  Prijs vliegtickets vanaf ENS en concurrerende luchthavens

Marktpotentieel uit omliggende regio Twente (2030)  1.1 miljoen vliegreizen uit regio  80 a 90% van de markt wordt niet door ENS bediend (bijv. intercontinentale reizen)  Werkelijk potentieel dat door ENS wordt bediend maximaal vliegreizen  Kans dat ENS wordt gekozen ingeschat op maximaal 50%  Sterke concurrentie van bijv. Schiphol: veel grotere frequentie  Maximaal vliegreizen ( passagiersbewegingen)  Optimistische veronderstellingen  Bovengrens vliegreizen per hoofd in 2003 (0.54 i.p.v. ondergrens 0.40)  Buitenlandse “vliegtoeristen” in Twente in 2030  ENS bedient 20% van markt (i.p.v. 10%)  Realistische bandbreedte uit eigen regio: 100 à 200 duizend passagiersbewegingen